Installation på en usb harddisk

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
linux_maybe

Installation på en usb harddisk

Indlæg af linux_maybe »

Hej herinde.
(Har søgt, men ikke fundet løsningen).

Vil gerne installere en ubuntu 9.10 64-bit.

Har nu:

En HP pc (3-core AMD 64-bit processer) med en harddisk med Vista installeret. (Delt i c og d; c=operativsystem, d=hp-image af system?).
En ekstra usb-harddisk, som jeg gerne vil installere ubuntu på.

Krav til installation: C (og d)-disk må ikke berøres af installationen, dvs. at mit Vista skal være som før. Vil kun kunne have noget med ubuntu at gøre, vha. at boote denne fra bios.

Vil prøve følgende.

Starte (iso)-cd'en op.
Starte installation.
Vælge hvor den skal installeres.

Nu er jeg i tvivl - kan jeg nu vælge at installere på min usb-harddisk, uden at involvere min faste (c og d)-disk?
Jeg vil ikke have noget lagt på c, overhovedet.

Det er sikkert et trivielt spørgsmål, for de øvede, men jeg er lidt usikker og nervøs for, pludseligt at stå uden mit Vista-system. Kan ovenstående lade sig gøre?

På forhånd tak.
Mvh.
Verner.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Installation på en usb harddisk

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej og velkommen til forum :)

Du kan nok løse det ved at følge denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... emid=99#30
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
linux_maybe

Indlæg af linux_maybe »

Hej og tak for velkomst og henvisningen.

Ja, ser ud til at det kunne bruges til formålet.

Dvs.
Jeg har en cd med ubuntu 9.10 i iso-format.
Jeg har downloadet Unetbootin og kører dette i Windows.
Jeg vælger min usb-disk, eks. j: - og lader Unetbootin installere ubuntu fra cd'en til j:. Denne disk er ntfs-formateret - OK?

Efter installation, er min Windows-disk ikke rørt og der ligger ikke noget "bootloader", eller lign. på den?

Når jeg starter min pc op og i bios vælger at den skal boote på min usb-disk, starter den så "det sidste af en ubuntu-installation", eller er den "færdig-installeret"?

Jeg kan nu lege med min ubuntu, uden at min Windows-disk er "med i linux-systemet", (udover at jeg kan "se" den)?

Jeg ved at jeg lyder lidt paranoia :roll: , men jeg vil meget gerne beholde mit gamle system, som det er.

Mvh.
Verner.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Du behøver ikke at brænde isofilen, som det er beskrevet kan man installere direkte fra isofilen.
Denne disk er ntfs-formateret - OK?

Det er underordnet, for Ubuntu formaterer til EXT under install (kun på den Hd du vælger).

Når guiden er fuldt er selve installeringen helt færdig, men jeg vil derefter anbefale dig at gennemgå denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57 til at sætte Ubuntu op.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
linux_maybe

Indlæg af linux_maybe »

Takker.
(Jeg har kopieret den "rå" iso-fil til en cd.).

Tror jeg vil prøve det som beskrevet.

Et "live usb drive", som betegnet i Unetbootin, er det f.eks. en usb-disk, som kan bootes? Er det dét som gør den "live"?

Mvh.
Verner.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Ja, du kan boote direkte fra usb-sticket (eller usb-harddisken).

eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

Hvis du laver en USB Live ubuntu 9.10 på en pendrive, sker der ikke noget med dit system som ligger på harddisken.

MEN...................hvis du installerer på den pendrive vil der lægge sig en bootvælger i starten af din harddisk og den kan blive forvirret når pendrive ikke er tilstede.................det oplevede jeg på min bærbare Zepto.

Så installation på pendrive bør foregå med harddisken fra koblet, og det lader sig fint gøre fra en Live CD.

Jeg bruger disse to udgaver som begge giver mulighed for at gemme opsætning uden at der røres ved harddisken:

http://www.pendrivelinux.com/create-a-u ... n-windows/

http://www.linuxliveusb.com/
Rigtige mænd tager ikke backup.
linux_maybe

Indlæg af linux_maybe »

Hej Eyvind.
Hvis du laver en USB Live ubuntu 9.10 på en pendrive, sker der ikke noget med dit system som ligger på harddisken.

MEN...................hvis du installerer på den pendrive vil der lægge sig en bootvælger i starten af din harddisk og den kan blive forvirret når pendrive ikke er tilstede.................det oplevede jeg på min bærbare Zepto.

Så installation på pendrive bør foregå med harddisken fra koblet, og det lader sig fint gøre fra en Live CD.

Altså, hvis jeg følger instruktionen om at lave en "live usb-drive", vil der ikke lægges en bootvælger på min Vistadisk (C:)? - det er netop i dette område, jeg er nervøs ved, pludseligt at få en bootvælger, som ikke kan starte min Windows.
Hvis jeg skal frakoble harddisken, mener du så min Vista-disk og mener du hardwaremæssigt? (Det er en forholdsvis ny pc, så jeg er ikke så interesseret at åbne den fysisk).

Takker for input.
Mvh.
eyvind

Indlæg af eyvind »

Altså, hvis jeg følger instruktionen om at lave en "live usb-drive", vil der ikke lægges en bootvælger på min Vistadisk (C:)?
>>>>>>>>>>>>> ja det er den sikre metode.

Det er rent fysisk den skal tages fra ved installation.

På min bærbare Zepto ligger harddisken i en lomme bag en klap der lige tages af for demontering. ( ca. 20 sek)
Jeg har samtidig 3 harddiske med hvert sit styresystem som jeg skifter med.

Ps. Nogle computere har bootvalg i opstart af comp. med F12
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Nu har jeg afprøvet den installmetode 2 gange på XP, og begge gange er det lykkes uden at ændre på MBR, dette er som beskrevet i guiden gjort på et usb-stick.

Så med mindre der er forskel på install på usb-stisck og usb-harddisk, er det ikke nødvendigt at fjerne de eksisterende harddiske i pc´en.

Er der nogle der har et bud på dette ?

lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

christian.arvai skrev:Nu har jeg afprøvet den installmetode 2 gange på XP, og begge gange er det lykkes uden at ændre på MBR, dette er som beskrevet i guiden gjort på et usb-stick.

Så med mindre der er forskel på install på usb-stisck og usb-harddisk, er det ikke nødvendigt at fjerne de eksisterende harddiske i pc´en.

Her er måske nogle nyttige guides? https://help.ubuntu.com/community/Installation#Installing%20on%20external%20or%20RAID%20hard%20disks

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
eyvind

Indlæg af eyvind »

Nu har jeg afprøvet den installmetode 2 gange på XP, og begge gange er det lykkes uden at ændre på MBR, dette er som beskrevet i guiden gjort på et usb-stick.
Hvis jeg forstår dette, så er det ikke noget problem med isat harddisk ved fremstilling af USB pendrive med live ubuntu.
Problemet kommer først når jeg vil "install" ubuntu på en pendrive.

Den indbyggede harddisk regnes for Disk 0 og der lægger ubuntu en lille bootloader (som jeg opfatter det)
Når så den indbyggede harddisk er koblet fra - er USB pendrive blevet til Disk 0 og bootloaderen lægges der.
Selve bootvalget foretages på min Zepto (og mange andre) af bios med F12 lige i opstarten.