Hej alle,
Jeg har brugt Evolution nu i et par måneder og været fint tilfreds med det.
Her i dag er der dog sket noget ret mærkeligt.
En af mine mapper er blevet fuldstændig tømt for mails pånær den nyeste mail jeg har modtaget.
Det er godt over 100 mails fra det sidste års tid der bare er "puf".
Nogen der har hørt om noget ligende?
Venlig hilsen
Anders
Evolution: forsvundne mails? (løst)
-
Evolution: forsvundne mails? (løst)
Senest rettet af Anders Rasmussen 6. dec 2009, 18:37, rettet i alt 1 gang.
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Re: Evolution: forsvundne mails?
Måske ikke helt - men jeg har på et tidspunkt troet at jeg havde mistet mails. Det skyldtes en søgning, så kun de mails som jeg havde søgt på blev vist. De resterende dukkede op, da jeg opdagede det og trykkede på 'kosten' i søgefeltet.
Kan det være det der er problemet hos dig?
Ellers har jeg ikke lige nogen bud, hvis ikke du aktivt har slettet dem
Kan det være det der er problemet hos dig?
Ellers har jeg ikke lige nogen bud, hvis ikke du aktivt har slettet dem
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
Nix, den tjekkede jeg - det kunne nemlig være en ret god mulighed.
Jeg ændrede navn på mappen - kan det være det?
Det ser godt nok ud til at systemet har fanget navneskiftet da mine filtrer er blevet opdateret med det nye mappenavn.
Efterfølgende fandt jeg nogle breve i min affand-mappe der var ulæste og uden indhold, men bare med en besked om at de ikke kunne læses og en henvisning til den omdøbte mappe. Da jeg genstartede Evolution (i håb om at det bare var mig der havde misset noget) var de dog forsvundet også.
Den sidste mail jeg modtog har teksten:
"Dette er en e-mail, der sendes automatisk af Microsoft Office Outlooks Kontoadministration under test af indstillingerne for POP3-kontoen."
Det lyder rimelig mærkeligt - så ved ikke helt om det har en betydning? Den var sendt ud på adressen til den mailliste som mappen er filteret efter.
Jeg havde også flyttet en mail fra mappen til en anden mappe som (vidst nok) også blev slettet - jeg fandt den dog i min affaldsmappe.
Resten af mine mails fra i dag er uberørte.
... det blev jeg faktisk mere rundforvirret af at tænke igennem...
Noget der siger nogen noget?
Dér
Anders
Det ser godt nok ud til at systemet har fanget navneskiftet da mine filtrer er blevet opdateret med det nye mappenavn.
Efterfølgende fandt jeg nogle breve i min affand-mappe der var ulæste og uden indhold, men bare med en besked om at de ikke kunne læses og en henvisning til den omdøbte mappe. Da jeg genstartede Evolution (i håb om at det bare var mig der havde misset noget) var de dog forsvundet også.
Den sidste mail jeg modtog har teksten:
"Dette er en e-mail, der sendes automatisk af Microsoft Office Outlooks Kontoadministration under test af indstillingerne for POP3-kontoen."
Det lyder rimelig mærkeligt - så ved ikke helt om det har en betydning? Den var sendt ud på adressen til den mailliste som mappen er filteret efter.
Jeg havde også flyttet en mail fra mappen til en anden mappe som (vidst nok) også blev slettet - jeg fandt den dog i min affaldsmappe.
... det blev jeg faktisk mere rundforvirret af at tænke igennem...
Noget der siger nogen noget?
Dér
Anders
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Anders Rasmussen skrev:Nix, den tjekkede jeg - det kunne nemlig være en ret god mulighed.
Ja, det kan det. Det er en rigtig dårlig ide selv om Evolution "fanger" at mappenavnet blev ændret kan der stå noget i en kofigurationsfil, som gør at Evolution ikke opfører sig som du forventer.
Jeg ville:
- 1) Lukke Evolution programmet (det må heller ikke køre "i baggrunden" - dvs hente mails ved f.eks hvert 10. min eller ligende)
- 2) Lave en backup at dens data mappe (gem i en *.tar arkiv-fil).
- 3) Sørge for at POP3 serveren ikke sletter mails når du henter dem (der er sikker noget webmail, hvor du kan sætte den slags op.)
- 4) Ændre mappens navn du ændrede tilbage til dens oprindelige navn
- 5) også starte Evolution
Anders Rasmussen skrev:Den sidste mail jeg modtog har teksten:
Det er ikke noget jeg vil være bekymret over - ignorer den mail.
Anders Rasmussen skrev:Jeg havde også flyttet en mail fra mappen til en anden mappe som (vidst nok) også blev slettet - jeg fandt den dog i min affaldsmappe.
Jeg behøver nok ikke at skrive det igen. Du har nok lært det på den hårde måde: Ikke pille ved navne på mapper med data i (i hvert fald ikke uden at have en fuld backup først).
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Skoood.
Tak for svaret, det prøver jeg på.
Så kan jeg lære ikke at lure hvad mine mapper skal hedde fra start af...
Tak for svaret, det prøver jeg på.
Så kan jeg lære ikke at lure hvad mine mapper skal hedde fra start af...
-
lath skrev:
- 1) Lukke Evolution programmet (det må heller ikke køre "i baggrunden" - dvs hente mails ved f.eks hvert 10. min eller ligende)
- 3) Sørge for at POP3 serveren ikke sletter mails når du henter dem (der er sikker noget webmail, hvor du kan sætte den slags op.)
Oooki. Det kan jeg så ikke lige gennemskue.
1: Jeg kan lukke programmet og afslutte processerne (selvom den advarer mod det sidste) - skal der mere til?
2: Kan jeg ikke kun lave den når Evolution kører?
3: Lige nu sletter den ikke mails fra min hotmail når de bliver hentet - er det sådan du mener?
4: Hvordan ændre jeg mappenavnet når Evolution er lukket?
5: Tjek, det kan jeg godt
Det virker i hvert fald ikke bare at ændre mappenavnet tilbage.
Venlig hilsen
Anders
-
Anders Rasmussen skrev:lath skrev:
Oooki. Det kan jeg så ikke lige gennemskue.
1: Jeg kan lukke programmet og afslutte processerne (selvom den advarer mod det sidste) - skal der mere til?
Det lyder rigtigt.
Anders Rasmussen skrev:2: Kan jeg ikke kun lave den når Evolution kører?
Jeg troede at du havde brug filsystemet, og ikke snakkede om en virtuel mappe som kun eksisterer som data i Evolution.
Du kan bruge filsystemet, hvis det er en mappe i et filsystem. Åbn din hjemmemappe fra Steder menuen. Når Nautilus aka Filhåndtering er startet vælger du så Vis > Vis Skjule filer
Den mappe du er ude efter hedder sikkert noget i retning af
Dot (.) filer er data filer/data mapper for programmer. En dot fil/mappe vises normalt ikke..evolution
Anders Rasmussen skrev:3: Lige nu sletter den ikke mails fra min hotmail når de bliver hentet - er det sådan du mener?
Ja.
Anders Rasmussen skrev:4: Hvordan ændre jeg mappenavnet når Evolution er lukket?
5: Tjek, det kan jeg godt
Det virker i hvert fald ikke bare at ændre mappenavnet tilbage.
Venlig hilsen
Anders
ad 4) Det kommer an på om det er en mappe i et filsystem, eller en virtuel mappe, som beskrevet i punkt 1.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Det var sgu et godt svar - jeg lærer noget nyt hele tiden.
Jeg tror dog ikke rigtig det er her problemet ligger.
For lige at være heelt med:
- "Virtuelle mapper" er de mapper jeg kan se når jeg åbner Evolution-programmet, right?
- Det modsatte er mapper jeg kan se når jeg åbner Filsystemet fx her:
/home/anders/.evolution/mail/local/Inbox.sbd/Spejder generelt.sbd
I ovenstående mappe kan jeg se den mappe jeg har lavet om på som en: .cmeta, .ibex.index, ibex.index.data og en fil uden navn (som fylder en del).
Hvis jeg ændre navnet på den virtuelle mappe i Evolution-programmet ændres mappenavnet i Filsystemet også. Derfor tror jeg at det sammenspil funker ganske fint.
Jeg har forøvrigt lige lavet en lille test:
Jeg lavede en virtuel mappe kaldet "Test" og smed nogle affalds-mails i den. Derefter ændrede jeg navnet til "Test 2", uden at det gjore noget ved mappen.
... jeg bliver klogere, men mere og mere forvirret...
Siger det dig noget Lars?
Venlig hilsen - og allerede tak for hjælpen so far
Anders
- "Virtuelle mapper" er de mapper jeg kan se når jeg åbner Evolution-programmet, right?
I ovenstående mappe kan jeg se den mappe jeg har lavet om på som en: .cmeta, .ibex.index, ibex.index.data og en fil uden navn (som fylder en del).
Hvis jeg ændre navnet på den virtuelle mappe i Evolution-programmet ændres mappenavnet i Filsystemet også. Derfor tror jeg at det sammenspil funker ganske fint.
Jeg lavede en virtuel mappe kaldet "Test" og smed nogle affalds-mails i den. Derefter ændrede jeg navnet til "Test 2", uden at det gjore noget ved mappen.
Anders
-
Anders Rasmussen skrev:Det var sgu et godt svar - jeg lærer noget nyt hele tiden.
Anders
Det er ret simpelt - en virtuel mappe i Evolution ser ud til også at være en mappe i filsystemet. Iøvrigt en meget anvendt teknik når man programmerer, da en mappe kan repræsentere en samling (Collection) af bestemte ting, og selv indeholde samlinger (collections/mapper) af ting.
Engelsk Wikipedia om Virtuel mappe:http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_folder
Nogle gange er en virtuel mappe, dog beskrevet som en datastruktur der ligger i en fil. Det gælder f.eks. bogmærker i Firefox browseren.
I Wikipedia linket er der beskrevet at et Saved Search i Windows Vista er en xml fil. Det gør en Saved Search til en virtuel mappe.
/Lars
-
Tjek og roger. Den er forstået.
Jeg fik kigget lidt nærmere på det og kom frem til en løsning!
I sidste ende fandt jeg de rigtige mappefiler og lavede en backup af dem. Slettede filerne/mapperne (de rigtige) i Evolution-filsystem-mappen og importerede min backup igen.
Det endte med at løse det hele. Men jeg kan stadig ikke ændre navn på lige netop dén mappe
Hvilket i min bog er virkelig mærkelig.
Well, nu er her et løsningsforslag til hvis der i fremtiden er en der støder på samme problem.
Hilsen og tak for hjælpen!
Anders
Jeg fik kigget lidt nærmere på det og kom frem til en løsning!
I sidste ende fandt jeg de rigtige mappefiler og lavede en backup af dem. Slettede filerne/mapperne (de rigtige) i Evolution-filsystem-mappen og importerede min backup igen.
Det endte med at løse det hele. Men jeg kan stadig ikke ændre navn på lige netop dén mappe
Hvilket i min bog er virkelig mærkelig.
Well, nu er her et løsningsforslag til hvis der i fremtiden er en der støder på samme problem.
Hilsen og tak for hjælpen!
Anders