Pakke forsvundet fra arkivet? Ubuntu 9.10 64 bit (LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Pakke forsvundet fra arkivet? Ubuntu 9.10 64 bit (LØST)

Indlæg af Spotten »

Hejsa.

Jeg havde før problemer med at afspille krypterede DVD, men nu kan jeg slet ikke afspille nogle krypterede film, det kunne jeg trods alt før.

Dette skete efter jeg kørte en "systemoprydning", hvor den sagde jeg bare kunne fjerne pakken libdvdcss2, og efter jeg fjernede den, som systemet sagde ikke blev brugt (FLOT), kan jeg ikke afspille de film jeg før har kunne afspille på samme installation.

Den skriver følgende:

spot@spot-desktop:~$ sudo apt-get install libdvdcss2
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Pakken libdvdcss2 har ingen tilgængelig version, men der refereres til den i en
anden pakke. Det kan betyde at denne pakke blevet overflødiggjort eller
kun kan hentes fra andre kilder
E: Pakken libdvdcss2 har ingen installationskandidat
spot@spot-desktop:~$

På forhånd tak.
Senest rettet af Spotten 28. nov 2009, 18:26, rettet i alt 1 gang.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Pakke forsvundet fra arkivet? Ubuntu 9.10 64 bit

Indlæg af soundpartner »

Spotten skrev:Hejsa.

Jeg havde før problemer med at afspille krypterede DVD, men nu kan jeg slet ikke afspille nogle krypterede film, det kunne jeg trods alt før.

Dette skete efter jeg kørte en "systemoprydning", hvor den sagde jeg bare kunne fjerne pakken libdvdcss2, og efter jeg fjernede den, som systemet sagde ikke blev brugt (FLOT), kan jeg ikke afspille de film jeg før har kunne afspille på samme installation.

Den skriver følgende:

Opbygger afhængighedstræ

På forhånd tak.

libdvdcss2 er en del af medibuntu repositoryet har du dette installeret?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Systemoprydderen er et redskab som man skal bruge med omtanke. Den markerer programmer som man selv har installeret fra ikke-standard repos som ikke værende i brug.
Jeg har f.eks. installeret ubuntu-tweak for forsøgets skyld, og selv om jeg har brugt den, så er den markeret.
Men når man nu ved, hvad man selv har installeret, så er det en smal sag at fjerne hakket, og når det én gang er gjort, så bliver du ikke igen spurgt om at fjerne det - før du igen selv vælger at sætte det på listen.

Men det er lidt som med en GPS - man får vejledning, men man det er i sidste ende en selv som må træffe beslutningerne.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Spotten

Indlæg af Spotten »

soundpartner skrev:
Spotten skrev:Hejsa.

Den skriver følgende:

Opbygger afhængighedstræ

På forhånd tak.

libdvdcss2 er en del af medibuntu repositoryet har du dette installeret?

Det mener jeg jeg har, er ikke helt sikker, har "ubuntu-restricted-extras" inde i hvert fald.

Men jeg fandt ud af det, smed bare denne kommando i terminalen:

Kode: Vælg alt

wget -c http://packages.medibuntu.org/pool/free/libd/libdvdcss/libdvdcss2_1.2.9-2medibuntu4_amd64.deb
sudo dpkg -i libdvdcss2_1.2.9-2medibuntu4_amd64.deb

Efterfulgt af denne:

w

Kode: Vælg alt

get -c http://packages.medibuntu.org/pool/non-free/w/w64codecs/w64codecs_20071007-0medibuntu1_amd64.deb
sudo dpkg -i w64codecs_20071007-0medibuntu1_amd64.deb

Nu vil den godt spille de krypterede DVD jeg kunne spille før, men har stadig en del der ikke kan afspilles desværre.

Men tak for hjælpen.
Spotten

Indlæg af Spotten »

laoshi skrev:Systemoprydderen er et redskab som man skal bruge med omtanke. Den markerer programmer som man selv har installeret fra ikke-standard repos som ikke værende i brug.
Jeg har f.eks. installeret ubuntu-tweak for forsøgets skyld, og selv om jeg har brugt den, så er den markeret.
Men når man nu ved, hvad man selv har installeret, så er det en smal sag at fjerne hakket, og når det én gang er gjort, så bliver du ikke igen spurgt om at fjerne det - før du igen selv vælger at sætte det på listen.

Men det er lidt som med en GPS - man får vejledning, men man det er i sidste ende en selv som må træffe beslutningerne.

Ahh ok, så er jeg med, dvs. hvis man VED pakken skal bruges, så skal man bare fjerne hakket, fordi den ikke helt ved om det er noget man bruger eller ej, så den spørger faktisk en "Bruger du dette?", hvis du bruger dette, så lad være med at slette det! :-)

Problemet løst, pakken er inde igen! :-)

Takker mange gange for jeres hjælp! :-)
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Pakke forsvundet fra arkivet? Ubuntu 9.10 64 bit (LØST)

Indlæg af laoshi »

Ahh ok, så er jeg med, dvs. hvis man VED pakken skal bruges, så skal man bare fjerne hakket, fordi den ikke helt ved om det er noget man bruger eller ej, så den spørger faktisk en "Bruger du dette?", hvis du bruger dette, så lad være med at slette det!

Ja, det er sådan det virker. Der står faktisk også en advarsel om, at man kan lave kuk i systemet, hvis man fjerner pakkker (lidt mere diplomatisk formuleret, måske). Men jeg må da indrømme, at det ikke er ret tydelig advarsel man får.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Spotten

Re: Pakke forsvundet fra arkivet? Ubuntu 9.10 64 bit (LØST)

Indlæg af Spotten »

laoshi skrev:
Ahh ok, så er jeg med, dvs. hvis man VED pakken skal bruges, så skal man bare fjerne hakket, fordi den ikke helt ved om det er noget man bruger eller ej, så den spørger faktisk en "Bruger du dette?", hvis du bruger dette, så lad være med at slette det!

Ja, det er sådan det virker. Der står faktisk også en advarsel om, at man kan lave kuk i systemet, hvis man fjerner pakkker (lidt mere diplomatisk formuleret, måske). Men jeg må da indrømme, at det ikke er ret tydelig advarsel man får.

Ja, for en ny bruger kan man hurtigt ende galt på den, ligesom da jeg opgraderede distro fra 9.04 til 9.10 via opdateringshåndtering, der spurgte den om jeg ville gemme gamle filer eller noget i den dur, og der sagde jeg nej da jeg ikke regnede med den skulle bruge dem, og endte op med at få en installation som ikke virkede, og måtte reinstallere om igen, og det er jo lidt kedeligt man ikke får informationer nok til at vide præcis hvad man laver som ny uerfaren bruger.

Men tak for hjælpen, nu ved jeg dette til en anden gang og har fået tilføjet dem igen og fjernet fluebenet så den ikke foreslår at fjerne dem igen! :-)