Problemer med at logge ind efter at have lukket ned ..(LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Problemer med at logge ind efter at have lukket ned ..(LØST)

Indlæg af Spotten »

Hej.

Min kæreste har problemer med at logge ind efter hun har slukket sin maskine.

Den skriver dette:

Filsystem check failed.

A maintenance shell will now be startet.
CONTROL-D Will terminate this shell and re-try.
root@charlotte:#

Når man trykker CTRL D (Medmindre jeg har misforstået noget her), så skriver den således:

/dev/sda6: Muliply-claimed block(s) in inode 524582 : 2972670 og sidst skriver den mountall
Filesystem has errors : /home

På forhånd mange tak.

Er virkelig på herrens mark! :-(
Senest rettet af Spotten 13. jan 2010, 02:05, rettet i alt 1 gang.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Problemer med at logge ind efter at have lukket ned 910 64bi

Indlæg af laoshi »

Mount of filesystem failed

I enkelte tilfælde kan der ske en fejl under opstart af Ubuntu, som giver denne fejlmelding :

mount of filesystem failed
a maintenance shell will now be started.
Control-D will terminate this shell and re-try
root@BRUGERNAVN

Når denne kommandopromt kommer, skal man skrive :

fsck

Bagefter skal man bekræfte kommandoen ved at trykke på "Enter", og indtaste sit password og trykke på "Enter".
Derefter vil der blive foretaget et systemtjek, evt. fejl vil blive rettet og pc´en burde kunne starte op igen.

Citat fra christian.arvais faq http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Spotten

Indlæg af Spotten »

laoshi skrev:
Mount of filesystem failed

I enkelte tilfælde kan der ske en fejl under opstart af Ubuntu, som giver denne fejlmelding :

mount of filesystem failed
a maintenance shell will now be started.
Control-D will terminate this shell and re-try
root@BRUGERNAVN

Når denne kommandopromt kommer, skal man skrive :

fsck

Bagefter skal man bekræfte kommandoen ved at trykke på "Enter", og indtaste sit password og trykke på "Enter".
Derefter vil der blive foretaget et systemtjek, evt. fejl vil blive rettet og pc´en burde kunne starte op igen.

Citat fra christian.arvais faq http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102

Det virkede ikke, den kommer stadig med næsten samme fejl.

Hun sidder i Tyskland uden mulighed for at komme til en PC, så det foregår via dyre opkald til mig, så jeg har lige bedt hende sende mig en SMS hvor der kommer en nærmere fejlmeddelelse.

På forhånd tak.

EDIT1:

Det er med krypteringer skal jeg lige hilse og sige, af /home altså. Den nye mulighed man har under installationen af Ubuntu 9.10 64 bit.

EDIT2:

60 2970561 2970562 2970563 2970564 2970565 mutiply-claimed block(s) in inode 524883: 2972373 og så skriver den noget hvor det ligner man kan trykke (Y), men trykker man (Y), spørger den om det samme igen?!

Hvad er der gået galt her?
Spotten

Indlæg af Spotten »

Nu blev den lukket ned med slukknappen da hun ikke vidste hvad hun skulle gøre efter hun skrev fsck og skrev Y og trykkede ENTER, for når hun prøver at boote den nu, så siger den noget med panic, og det er ikke længere muligt at tilgå den fra root som før.

Skal den omformatteres nu?!

På forhånd tak.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Det lyder grimt. Har hun prøvet om hun kan starte op i recovery mode? - dette gøres med GRUB2 ved at trykke på <Shift>
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Spotten

Indlæg af Spotten »

Warhawk skrev:Hejsa,

Det lyder grimt. Har hun prøvet om hun kan starte op i recovery mode? - dette gøres med GRUB2 ved at trykke på <Shift>

Grub 2? Jeg har bedt hende prøve med ESC, men det er måske ikke den man tilgår den med? Hun fik i hvert fald "listen" hvor den "recovery mode" var med, men den ville slet ikke være med til noget, heller ikke i den "mode".

Jeg ved ikke hvad der kan være sket.

Vi har geninstalleret maskinen med Ubuntu 9.04 64 bit nu, og nu virker den igen, men det kunne være rart at vide hvad der måske var sket, køre nemlig selv med 9.10 64 bit med kryptering, som hun gjorde, og hvis dette sker for mig, så vil jeg da gerne kunne gøre et eller andet.

Det er jo et problem da man ikke, så vidt jeg ved, kan tilgå sit /home fra en LIVE-CD som man kan når man ikke bruger kryptering af sit /home.

På forhånd tak.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Der er nogle kendte fejl i 9.10:

Har hun gemt en fil større end 512 MB? Er det tilfældet kommer den her bug i spil:
Possible corruption of large files with ext4 filesystem

There have been some reports of data corruption with fresh (not upgraded) ext4 file systems using the Ubuntu 9.10 kernel when writing to large files (over 512MB). The issue is under investigation, and if confirmed will be resolved in a post-release update. Users who routinely manipulate large files may want to consider using ext3 file systems until this issue is resolved. (453579, https://bugs.launchpad.net/bugs/453579)

Der er også:

Switching to ext4 requires manually updating grub

If you choose to upgrade your / or /boot filesystem in place from ext2 or ext3 to ext4 (as documented on the ext4 wiki), then you must also use the grub-install command after upgrading to Ubuntu 9.04 to reinstall your boot loader. If you do not do this, then the version of GRUB installed in your boot sector will not be able to read the kernel from the ext4 filesystem and your system will fail to boot.

Når/hvis hun får 9.10 op at køre igen, så bør hun som den første ting installere alle opdateringer fra Opdateringshåndtering i Administration > System menuen:
Package list must be manually refreshed before installing drivers

The "Hardware Drivers" tool (Jockey) requires up to date package lists before it detects and advertises necessary driver packages. Immediately after a new installation, these package lists will not be present. Before running Jockey for the first time, update the package lists using System->Administration->Software->Update Manager (on Ubuntu) or "KPackageKit" (on Kubuntu). (462704, https://bugs.launchpad.net/bugs/462704)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Spotten

Indlæg af Spotten »

lath skrev:Der er nogle kendte fejl i 9.10:

Har hun gemt en fil større end 512 MB? Er det tilfældet kommer den her bug i spil:
Possible corruption of large files with ext4 filesystem

There have been some reports of data corruption with fresh (not upgraded) ext4 file systems using the Ubuntu 9.10 kernel when writing to large files (over 512MB). The issue is under investigation, and if confirmed will be resolved in a post-release update. Users who routinely manipulate large files may want to consider using ext3 file systems until this issue is resolved. (453579, https://bugs.launchpad.net/bugs/453579)

Der er også:

Switching to ext4 requires manually updating grub

If you choose to upgrade your / or /boot filesystem in place from ext2 or ext3 to ext4 (as documented on the ext4 wiki), then you must also use the grub-install command after upgrading to Ubuntu 9.04 to reinstall your boot loader. If you do not do this, then the version of GRUB installed in your boot sector will not be able to read the kernel from the ext4 filesystem and your system will fail to boot.

Når/hvis hun får 9.10 op at køre igen, så bør hun som den første ting installere alle opdateringer fra Opdateringshåndtering i Administration > System menuen:
Package list must be manually refreshed before installing drivers

The "Hardware Drivers" tool (Jockey) requires up to date package lists before it detects and advertises necessary driver packages. Immediately after a new installation, these package lists will not be present. Before running Jockey for the first time, update the package lists using System->Administration->Software->Update Manager (on Ubuntu) or "KPackageKit" (on Kubuntu). (462704, https://bugs.launchpad.net/bugs/462704)

/Lars

Ej, og det kommer frem EFTER man har formateret ALLE sine maskiner, INC. sine eksterne diske til EXT4...

Jeg har KUN filer over 512Mb. Så det er jo lidt et problem ud fra hvad jeg kan forstå (Er ikke så skideskrap til engelsk)

Hvordan kan det være der er SÅ mange fejl i denne 9.10, og stadig så mange der bruger den? Det forstår jeg slet ikke noget af.

Jeg kan da kun tale fra min egen erfaring, og damens, og jeg synes helt ærligt denne 9.10 er meget dårligt lavet i forhold til alle andre jeg har kørt siden 7.10, nok den værste af dem allesammen vil jeg mene.

Jeg ved dog heller ikke så meget om linux, men mit hoved er allerede fyldt og jeg undres over når jeg igen lære en ny ting da jeg kan mærke der snart ikke er plads til mere.

Efter hvad man høre , skulle Ubuntu jo gerne være så nemt at næsten alle kan bruge/installere det, og det er jo ikke ligefrem tilfældet her må man sige.

Jeg har snart været ude i kodning jeg ikke forstår et klap af, flere gange på denne 9.10.

Grunden til man vælger EXT4, er jo fordi man høre en masse gode ting om det, men når folk roser ting, glemmer de altid at fortælle om fejl.

Hvordan får jeg den MEST stabile pålidelige PC? Er nemlig ved at være godt træt af en PC der ikke kan køre een hel dag uden der opstår problemer af en eller anden art.

Jeg har disse valg. Windows Vista / Ubuntu. Hvilken Ubuntu er mest færdigudviklet?

Jeg har haft mine problemer på stort set alle distro i Ubuntu, enten er der det ene galt, eller også det andet, det er lidt irriterende når man bare vil have en maskine der køre, og nej, jeg installere ikke alt muligt skidt, det har jeg lært af, og gør det aldrig igen.

EXT 3 er måske løsning? Bortset fra det er skide langtsomt og mere usikkert med hensyn til datatab.

På forhånd tak.

(Se venligst ikke denne tråd som flaming af Ubuntu, men blot endnu en uforstående person der er lidt fustreret over alle disse problemer)

EDIT:

Tager kampen op! Må lave alle mine 2TB diske om til EXT3 igen. Jeg havde ellers LIGE nøjagtig gennemført en ren installation for at få ryddet op på den bærbare! ÆV!

Jeg satser på dette problem er EXT4 skyld, ikke 9.10 64, så jeg smider 9.10 64 ind igen, bare som EXT3, da jeg havde små problemer jeg ikke gider rode med igen i 9.04! :-)

Men tak for jeres hjælp, jeg må ud og have fat i alle dem jeg administrere computer for, så de ikke laver samme dummert, at lave alt om til EXT4, men 3 hvis det endelig skal være.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Release Notes, og Upgrade Notes har været tilgængelige siden første release dag - derudover er det altid en god ide at behandle nye filsystemer med yderste forsigtighed.
Nye versioner af Ubuntu er også en god ide at vente en 2-3 måneder, hvis man vil undgå færrest mulige problemer.

Om ext3 og ext4 filsystemerne
Husk lige at ext3 er mange år gammelt, så ext3 er langsommere end ext4, men ext3 er mere stabilt end ext4.

Så en Jaunty Jacalope (9.04) installation er god, måske også Koalaen med ext3 filsystemer.
Ellers er Hardy Heron (8.04) som er en LTE nok den mest stabile Ubuntu.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Nu skal man lige tage tingene med et gran salt. Der er konstateret nogle problemer, som rammer nogle brugere - men overhovedet ikke alle. På mine egne maskiner kører jeg EXT4 fra clean install, og jeg har tonsvis af image-filer på over 512MB. På intet tidspunkt har systemet vist tegn på problemer.

Min erfaring med 9.10 er, at det er den hurtigste og mest stabile distro til dato.

Det er utroligt at du har så mange problemer med samtlige versioner. Måske skal du få fat i en LTS - det vil nok gøre livet lettere for dig.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Spotten

Indlæg af Spotten »

lath skrev:Release Notes, og Upgrade Notes har været tilgængelige siden første release dag - derudover er det altid en god ide at behandle nye filsystemer med yderste forsigtighed.
Nye versioner af Ubuntu er også en god ide at vente en 2-3 måneder, hvis man vil undgå færrest mulige problemer.

Om ext3 og ext4 filsystemerne
Husk lige at ext3 er mange år gammelt, så ext3 er langsommere end ext4, men ext3 er mere stabilt end ext4.

Så en Jaunty Jacalope (9.04) installation er god, måske også Koalaen med ext3 filsystemer.
Ellers er Hardy Heron (8.04) som er en LTE nok den mest stabile Ubuntu.

/Lars

Ok. Jeg gik bare ud fra (Dum som man er når man ikke ved bedre), at når der kom en ny udgave, så burde den være bedre end den forrige, og det er faktisk også først i 9.10 denne MSI PR200 bærbar som har været noget af en ballademager i Ubuntu, men ikke i Windows Vista, er begyndt at køre stabilt, og den er lige blevet ominstalleret lige nu med 9.10 64 bit pga. jeg havde SÅ mange flere problemer i forrige distro at jeg valgte denne, f.eks overopheder den i næsten alle de andre distro da den ikke rigtigt "forstår mit batteri, for uden batteriet, kun med lader på, laver den ikke de problemer, overhovedet. Nu køre den stadig med kryptering, og på EXT3.

Men tak for forklaringen, dog kan jeg ikke bruge 8.04 LTS på denne maskine, alt under 9.10 laver for meget skrammel, så jeg må vente på en den nye LTS, til lige denne maskine.

Så vidt jeg har hørt, har de haft lidt for meget samarbejde med MS, MSI altså.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Warhawk skrev:Nu skal man lige tage tingene med et gran salt. Der er konstateret nogle problemer, som rammer nogle brugere - men overhovedet ikke alle. På mine egne maskiner kører jeg EXT4 fra clean install, og jeg har tonsvis af image-filer på over 512MB. På intet tidspunkt har systemet vist tegn på problemer.

Min erfaring med 9.10 er, at det er den hurtigste og mest stabile distro til dato.

Det er utroligt at du har så mange problemer med samtlige versioner. Måske skal du få fat i en LTS - det vil nok gøre livet lettere for dig.

Det er kun på min bærbar, den omtalte ballademager dette er et problem, på min stationære, med et MSI P35 NEO2 FR er der ikke nogen problemer på samme måde.

Der bruger jeg KUN EXT4 også, udfra vores samtale om filsystemer, og ud fra jeg læste et linuxblad (Kan ikke lige huske hvad det hedder, men har det stadig), at EXT4 skulle være EXT3 overlegent, og derfor smed jeg alt op i EXT4, selv mine eksterne diske, da jeg ikke fik lov at ændre rettighederne på dem som jeg ville i NTFS og FAT32 som de jo leveres i.

Jeg prøver at lade denne maskine (min stationær) være som den er, sørger for at backe mit home op eksternt, så kan det ikke gå helt galt! :-)

Mange tak for hjælpen igen.