Ændring af navn på home/bruger (LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
bagger

Ændring af navn på home/bruger (LØST)

Indlæg af bagger »

Jeg har lige lavet clean install af 9.10. Jeg fik så lavet det forkerte navn til min bruger, så min home hedder home/y i stedet for home/x. Hvordan retter jeg det? Jeg går ud fra, at det ikke er nok at gå i System -> Administration -> brugere og grupper?

Mvh Bjørn
Senest rettet af bagger 26. nov 2009, 09:49, rettet i alt 1 gang.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ændring af navn på home/bruger

Indlæg af lath »

bagger skrev:Jeg har lige lavet clean install af 9.10. Jeg fik så lavet det forkerte navn til min bruger, så min home hedder home/y i stedet for home/x. Hvordan retter jeg det? Jeg går ud fra, at det ikke er nok at gå i System -> Administration -> brugere og grupper?

Mvh Bjørn

• 1) Log ind som bruger 'x'
  • 2) opret en ny bruger 'y':
    • 2a) Åbn System > Administration > Brugere og Grupper
    • 2b) Unlock (få administrative rettigheder)
    • 2c) Klik på Tilføj bruger
    • 2d) Udfyld formularen:
      • 2d1) Brugernavn er det du kalder y i /home/y
      • 2d2) Rigtigt navn er det fulde navn for Brugernavn
      • 2d3) For Profil er Desktop User fint.
      • 2d4) I Brugernavn og Bekræftigelse skriver du den samme adgangskode for bruger 'y'
    • YDERST VIGTIG TILFØJELSE!: 2e) Åbn fanebladet rettigheder, og sæt flueben i Administrer systemet.
    • 2f) Tryk på Ok
    • 2g) Tryk på Luk
  • 3) Log ud (bruger 'x')
  • 4) Log ind som bruger 'y'
  • 5) Start en Terminal (Programmer > Tilbehør)
  • 6) Kopier data fra bruger 'x' til bruger 'y':
    • 6a) Opret ny mappe

Kode: Vælg alt

mkdir $HOME/x_data
    • 6b) Kopier data bruger 'x' (erstat <x>, <y> med det brugernavn du vil kopiere fra,til)

sudo cp -R /home/<x>/ /home/<y>/x_data

(cp er færdig med at arbejde når der kommer en ny kommandoprompt)
  • 7) ret rettigheder for brugeren i de kopierede data:

sudo chown -R <y> /home/<y>/x_data
  • 8) ret rettigheder for gruppen i de kopierede data:

sudo chgrp -R <y> /home/<y>/x_data
  • 9) Slet bruger 'x':
    • 9a) Åbn System > Administration > Brugere og Grupper
    • 9b) Unlock (få administrative rettigheder)
    • 9c) Marker bruger 'x'
    • 9d) Klik på Slet. Herefter skal du sandsynligvis bekræftige sletningen og trykke ok. Afslut med at lukke administration af Brugere og Grupper.
  • 10) dine data fra bruger <x> ligger nu i /home/<y>/x_data (mappen x_data i hjemmemappen for bruger 'y'), og du har som bruger 'y' alle rettigheder til de filer der ligger i den mappe.

/Lars
Senest rettet af lath 27. nov 2009, 03:44, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

lath skrev:2d3) For Profil er Desktop User fint.

Ville det ikke være bedre at vælge Administrator? Så har man de nødvendige privilegier til at udføre hvad der nu kunne være brug for.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
bagger

Indlæg af bagger »

lath skrev:
bagger skrev:Jeg har lige lavet clean install af 9.10. Jeg fik så lavet det forkerte navn til min bruger, så min home hedder home/y i stedet for home/x. Hvordan retter jeg det? Jeg går ud fra, at det ikke er nok at gå i System -> Administration -> brugere og grupper?

Mvh Bjørn

• 1) Log ind som bruger 'x'
  • 2) opret en ny bruger 'y':
    • 2a) Åbn System > Administration > Brugere og Grupper
    • 2b) Unlock (få administrative rettigheder)
    • 2c) Klik på Tilføj bruger
    • 2d) Udfyld formularen:
      • 2d1) Brugernavn er det du kalder y i /home/y
      • 2d2) Rigtigt navn er det fulde navn for Brugernavn
      • 2d3) For Profil er Desktop User fint.
      • 2d4) I Brugernavn og Bekræftigelse skriver du den samme adgangskode for bruger 'y'
    • 2f) Tryk på Ok
    • 2g) Tryk på Luk
  • 3) Log ud (bruger 'x')
  • 4) Log ind som bruger 'y'
  • 5) Start en Terminal (Programmer > Tilbehør)
  • 6) Kopier data fra bruger 'x' til bruger 'y':
    • 6a) Opret ny mappe

mkdir $HOME/x_data
    • 6b) Kopier data bruger 'x' (erstat <x>, <y> med det brugernavn du vil kopiere fra,til)

sudo cp -R /home/<x>/ /home/<y>/x_data

(cp er færdig med at arbejde når der kommer en ny kommandoprompt)
  • 7) ret rettigheder for brugeren i de kopierede data:

sudo chown -R <y> /home/<y>/x_data
  • 8) ret rettigheder for gruppen i de kopierede data:

sudo chgrp -R <y> /home/<y>/x_data
  • 9) Slet bruger 'x':
    • 9a) Åbn System > Administration > Brugere og Grupper
    • 9b) Unlock (få administrative rettigheder)
    • 9c) Marker bruger 'x'
    • 9d) Klik på Slet. Herefter skal du sandsynligvis bekræftige sletningen og trykke ok. Afslut med at lukke administration af Brugere og Grupper.
  • 10) dine data fra bruger <x> ligger nu i /home/<y>/x_data (mappen x_data i hjemmemappen for bruger 'y'), og du har som bruger 'y' alle rettigheder til de filer der ligger i den mappe.

/Lars

Puha, en lang smøre :D . Jeg havde på fornemmelsen, at løsningen var noget i den retning, og da jeg kun havde problemet i forbindelse med VirtuelBox, så kunne jeg rette de 2 steder i xml-filerne, der refererede til min gamle bruger. Så nu spiller det :) og jeg blev lidt klogere :D. Jeg markerer tråden som løst og takker mange gange.

Mvh Bjørn
lath

Indlæg af lath »

laoshi skrev:
lath skrev:2d3) For Profil er Desktop User fint.

Ville det ikke være bedre at vælge Administrator? Så har man de nødvendige privilegier til at udføre hvad der nu kunne være brug for.

Han skal ikke logge ind som administrator (med rettigheder som superbrugeren "root") - derfor Desktop User.

men jeg har lige testet at man i fanebladet Rettigheder skal sætte flueben ud for Administrer systemet.

ellers kan man ikke opnå administrative rettigheder med sudo eller gksudo.
Har man ikke admin rettigheder, og man bruger sudo:

sudo less /etc/sudoers

få følgende:
<brugernavn> is not in the sudoers file. This incident will be reported.

hvorimod hvis man husker det vil der ske følgende når man åbner Terminal 1. gang:
To run a command as administrator (user "root"), use "sudo <command>". See "man sudo_root" for details.

Der står nogle interressante ting om sudoers filen her: https://help.ubuntu.com/community/Sudoers

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
laoshi
Redaktør

Re: Ændring af navn på home/bruger (LØST)

Indlæg af laoshi »

lath skrev:Han skal ikke logge ind som administrator (med rettigheder som superbrugeren "root") - derfor Desktop User.

men jeg har lige testet at man i fanebladet Rettigheder skal sætte flueben ud for Administrer systemet.

Som jeg har forstået det, så er forskellen mellem Administrator og Desktop User at man, hvis man vælger Administrator slipper for at give ekstra tilladelser. Jeg har ikke lige kunnet finde en nærmere beskrivelse af forskellene mellem de to typer brugere, men det må der jo være et eller andet sted.

Til
Der står nogle interressante ting om sudoers filen her: https://help.ubuntu.com/community/Sudoers
beskrivelsen af sudoers vil jeg gerne tilføje en advarsel - af egen dyrekøbt erfaring: Det er ikke en fil man skal eksperimentere med hvis ikke man er villig til at tage en risiko, da selv den mindste fejl vil efterlade en med et ubrugeligt system.

lath

Indlæg af lath »

laoshi skrev:
lath skrev:Han skal ikke logge ind som administrator (med rettigheder som superbrugeren "root") - derfor Desktop User.

Som jeg har forstået det, så er forskellen mellem Administrator og Desktop User at man, hvis man vælger Administrator slipper for at give ekstra tilladelser. Jeg har ikke lige kunnet finde en nærmere beskrivelse af forskellene mellem de to typer brugere, men det må der jo være et eller andet sted.

Ja den har jeg så ikke testet helt igennem. Det kunne være interressant om der er nogle her i forum der kan bekræftige eller afkræfte at man som bruger med profilen "Administrator" kan udføre kommandoer der ellers normalt kræver sudo eller gksudo.

laoshi skrev:Til
beskrivelsen af sudoers vil jeg gerne tilføje en advarsel - af egen dyrekøbt erfaring: Det er ikke en fil man skal eksperimentere med hvis ikke man er villig til at tage en risiko, da selv den mindste fejl vil efterlade en med et ubrugeligt system.

Ja den er farlig at redigere i, men hvis man laver backup af sudoers filen vil det i recovery mode (i en root console) være muligt at gå tilbage til situationen før der blev redigeret i filen ved simpelthen at overskrive /etc/sudoers med en kopi af backup-filen.

/Lars
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

hvis du er alm desktopuser så har du ikke nogen som helst mulighed for at blive root eller køre ting som denne. med andre ord så har en desktopuser ingen mulighed for at installere pakker eller andet som ellers normalt køres med sudo eller gksudo.
med andre ord så er en desktopuser bare en dum almindelig dødelig bruger

administrator har ikke nogen specielle rettigheder som udgangspunkt. administrators komandoer udføres normalt som en alm bruger. hvis en administrator skal udføre en opgave der kræver administrationsrettigheder så skal denne køre tingene med sudo

med andre ord så er den konto som bliver oprettet ved install en administratorkonto og så kan man oprette desktopuser konti til konen, ungerne osv som ikke skal have mulighed for at lave ballade i systemet
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
laoshi
Redaktør

Indlæg af laoshi »

soundpartner skrev:med andre ord så er den konto som bliver oprettet ved install en administratorkonto og så kan man oprette desktopuser konti til konen, ungerne osv som ikke skal have mulighed for at lave ballade i systemet

Det var sådan set også min opfattelse.
Og for dem som slet ikke skal have lov til noget, kan man oprette en 'Unprivileged User'

soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

laoshi skrev:
soundpartner skrev:med andre ord så er den konto som bliver oprettet ved install en administratorkonto og så kan man oprette desktopuser konti til konen, ungerne osv som ikke skal have mulighed for at lave ballade i systemet

Det var sådan set også min opfattelse.
Og for dem som slet ikke skal have lov til noget, kan man oprette en 'Unprivileged User'

jep
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede