Ubuntu system på en USB-nøgle

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Pazau
IRC nickname: Nicolas
Geografisk sted: Hvidovre, Storkøbenhavn

Ubuntu system på en USB-nøgle

Indlæg af Pazau »

Hey alle.

På min skole har jeg en stationær som kun jeg bruger, en Dell Optiplex GX60. Da Windows på den er enormt langsomt, har jeg en idé om at køre Ubuntu fra en USB-nøgle.

Jeg tænker på Ubuntu 9.04 som jeg har bedst erfaring med, og via Ubuntu's "Opret en USB-opstartsnøgle" mener jeg det hedder, har jeg fået det gjort på en af mine egne bærbare derhjemme.
Problemet er, at den bare tager en kopi af Live-CD'en, således at jeg bliver præsenteret for valget mellem at prøve Ubuntu, installere det osv.

Det jeg havde i tankerne, var at jeg kunne starte Ubuntu fra USB-nøglen, og så har jeg mit personlige opdaterede system, som kun kører derfra, hvor det fungerer nøjagtig som hvis det var installeret.

Nogle bud på hvordan jeg får det gjort? :)
HP dv6645eo | AMD Turion64 x2 Mobile Technology TL-58 (1.9 Ghz).
2GB RAM | Nvidia GeForce 7150M | Western Digital 160 GB HDD, 5400 RPM.
Logitech VX Nano for Notebooks | Kingston Datatraveler 2GB.
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Re: Ubuntu system på en USB-nøgle

Indlæg af eyvind »

Den kan ikke starte direkte når du vil bruge den på flere comp.

Men du kan bruge en Live persistence som husker ændringer og der kan installeres programmer.

Her er et godt sted at starte.

http://www.pendrivelinux.com

I venstre side er der en del muligheder.

http://www.pendrivelinux.com/usb-ubuntu ... l-windows/
Rigtige mænd tager ikke backup.
eyvind

Indlæg af eyvind »

Der er også denne, som er lidt anderledes.
http://www.ubuntugeek.com/usbuntu-live- ... a-gui.html
Pazau

Indlæg af Pazau »

Men jeg har glemt at skrive, at den kun skal bruges på denne Dell Optiplex GX60. Jeg kan gå ind under Boot indstillinger og bede den om at starte fra nøglen. Denne løsning kunne ikke være bedre lavet, idet at hvis andre så skulle bruge den, starter den bare Windows som standard. :)

Jeg opretter systemet på nøglen på min bærbar der selv kører Ubuntu, og så starter jeg systemet første gang på Dell'en, og der bliver den siddende (hvis det er bedst at oprettet systemet i Windows, kan jeg også gøre det).

Alt på Dell'en virker fra start da jeg prøvede Live-systemet af - intet med Hardware Drivers eller lign. idet den ikke har noget grafikkort.
Men når det så er sagt, kan jeg så få systemet til at gøre som jeg havde i tankerne?
eyvind

Indlæg af eyvind »

Nogle af mine ubuntu er ogsaa installeret paa USB nogler. (lige nu en EEEubuntu hvor Firefox ikke helt er blevet dansk)

Jeg har observeret at ved installation paa noglen. vil ubuntu lave en lille fil paa harddisken og det lavede ballade naar noglen ikke sad i. Om dette problem gaelder alle comp. ved jeg ikke.
Saa derfor tager jeg harddisken ud naar der installeres paa en nogle.
Ved installation af live og live persistence nogler lader jeg harddiske blive i comp.

Jeg har ogsaa en Xubuntu (9.10) installeret og den korer godt, med det Danske sprog paa en 8 GB.

Og en 4 Gb 9.10 live persistence som kun bruges til bankforretninger ( kigger paa min feriekonto ) 8)
henry

Indlæg af henry »

Hej!

Ikke fordi jeg skal blande mig i jeres diskussion. Men jeg har også en anden tråd, hvor jeg beskriver problemer med ubuntu på usb-stik. Jeg kan heller ikke få det til at fungere. Jeg brugte christians retningslinjer, hvordan og hvorledes. Jeg har været på internet og brugt flere opskrifter, og indtil kun er det ikke lykkes. Jeg får den installeret på 8 gb stik, boot den så fra usb-stik. Ubuntu- hvide symbol står i lang tid, herefter går den over til sort, blinkende skærm.
Hvorfor ved jeg ikke. Nogen forslag???.

hilsen Henry
BrittaP

Indlæg af BrittaP »

Ingen forslag, men et par kommentarer. Jeg har også leget noget med ubuntu på 16 GB datatraveller nøgler - med blandet held alt efter hvilken maskine jeg stak nøglen i. Mine to Dell dimension maskiner havde den ingen problemer med, men det var også én af dem jeg installerede USB på med HDene behørigt afmonteret. En toshiba laptop elskede den simpelthen, mens den hadede en HP bærbar (ville slet ikke boote) og så sig sur på svigersønnens store dyr af en gamermaskine så min ubuntu demonstration faldt noget til jorden, øv.

Til trådstarter, har du mulighed for at installere ubuntu på USB nøgle på den maskine du har tænkt dig at bruge den på? Hvis du har det får du nok det bedste resultat - bare du husker at afmontere harddisk(e) inden du gør det. Ellers kan det gå grueligt galt. Been there done that. Og så er det selvfølgelig vigtigt at maskinen rent faktisk kan boote op fra USB drev, hvilket måske er et problem hvis det er en ældre maskine.

Britta
eyvind

Indlæg af eyvind »

USB nøgle /pendrive / memorystick .................skal slettes og formateres til FAT32 evt. med det HP program jeg bruger.
http://www.pcworld.com/downloads/file/f ... ption.html
Som jeg kører fra XP men det kan køres fra Vista (h-klik og kør som administrator)

Lave en Live / Live persistent:
Hvis der benyttes metoden fra http://www.pendrivlinux.com er det vigtigt at få lagt den hentede iso fil over i den mappe som det lille program udpakkede og så starte på den rigtige fil (ej boot bat)

Og så bør den kunne boote hvis ellers comp. kan lide at boote fra USB
Min Zepto 3215w og andre nyere bærbare har bootvalg lige i opstarten med F12
Pazau

Indlæg af Pazau »

Eyvind: Jeg havde allerede formateret den i FAT32, dette gjorde jeg bare i Vista.

Det jeg gjorde før, var at sætte Ubuntu 9.10 Live CD'en i drevet når Ubuntu var startet, åbne det program der følger med som standard, som gør det muligt at oprette en startbar USB-nøgle, og så var den klaret - troede jeg.
eyvind

Indlæg af eyvind »

Måske du skal prøve om den bliver renset bedre med det lille HP program som i Vista skal installeres i kompatibel tilstand.
I Vista > hjælp og support > skriv kompatibel eller kør som > så får du en forklaring.

Men stadig så skal computeren kunne boote fra USB, enten som first boot eller med valg under opstart.
Pazau

Indlæg af Pazau »

Eyvind: Det kan den også.

I Vista satte jeg ikke hak i "Expressformatering", derfor må jeg konkludere at den er formateret grundigt nok.
eyvind

Indlæg af eyvind »

Det er muligt - men har der været vrøvl med mine pendrive / stick / nøgle så formaterer jeg dem i det lille HP program.

Men spørgsmålet er om der ligger en lille bitte (for)styrende partition tilbage på den nøgle.

Ellers er der også denne som selv formaterer nøglen og hvor du kan vælge vilket styresystem der skal ligge på den.
Når den viser at der kan hentes fra CD, tror jeg det gælder en iso fil på en CD, for hos mig virkede det ikke med en live CD.
http://www.linuxliveusb.com/

Ps. Den er lidt tid om at lave operationen.
Pazau

Indlæg af Pazau »

Jeg har formateret nøglen i FAT-32, og har hverken partitioneret den manuelt eller lign.
Pazau

Indlæg af Pazau »

BrittaP: Jeg har desværre ikke mulighed for at installere Ubuntu på nøglen fra den computer, det skal bruges på. Dens Windows installation kører nemlig på domæne, og jeg har ikke administrator rettigheder.