Installation på HP computer (løst)

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Installation på HP computer

Indlæg af soundpartner »

gormbach skrev:Men under Install har jeg ikke muligheden for at vælge extended. Den findes kun i GParted.

men du kan vælge om din partition skal være fysisk eller logisk. her skal du vælge logisk
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg må lige få testet det i virtualbox og lave en guide om det, jeg kan godt se problemet, men jeg har ikke tid til at lave den guide i aften, så du må lige vente til i morgen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

soundpartner skrev:
gormbach skrev:Men under Install har jeg ikke muligheden for at vælge extended. Den findes kun i GParted.

men du kan vælge om din partition skal være fysisk eller logisk. her skal du vælge logisk

YES... det er det det hedder direkte under install :)

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
gormbach

Indlæg af gormbach »

Helt iorden. Jeg tror også lige at jeg prøver at finde ud om jeg bare kan formatere recovery partionen. Jeg har jo mine recovery dvd'er. Hvis jeg kan det prøver jeg med en guided installation.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg vil ikke anbefale at du sletter recovery partionen !

Det som vi forsøger med kan godt lade sig gøre, det er bare mig der ikke har så meget tid i dag, men enten kan soundpartner hjælpe dig videre, eller også skal jeg nok få lavet det kapitel i guiden klar (det gør jeg alligevel).

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

OK, så har jeg fået lavet det afsnit som du skal bruge http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... mid=99#26m , du kan klikke på billederne for at få dem i fuld størrelse.

Når du har installeret og genstartet Ubuntu, vil jeg anbefale dig at læse denne guide om opsætning http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57

Nu da jeg har brugt tid på at lave det afsnit, kan du så ikke lige give lidt feedback på det, jeg vil gerne vide :

1: Om det virker (jeg har selv fået det til at virke som beskrevet).
2: Er forståeligt beskrevet.
3: Ville du kunne have løst din install, blot ved at læse det afsnit og uden at vi havde snakket om det her i forum.
4: Har du andre forslag til ændringer eller forbedringer af afsnittet.

gormbach

Indlæg af gormbach »

Jeg fulgte guiden, lukkede øjnene, krydsede fingrene og trykkede "næste" og installationen gik igang. Det virkede perfekt.

Så startede Ubuntu op og forslog en en masse opdateringer som skulle hentes. Jeg satte den igang og efter et stykke tid skulle den genstartes. Men når jeg starter Ubuntu nu får jeg en længere fejlmeddelse som slutter med cannot open /dev/mem/.

Jeg kan vælge mellem to forskellige versioner af Ubuntu under opstart: Ubuntu 2.6.31-15 og Ubuntu 2.6.31-14. Den der hedder -15 virker ikke mens den der hedder -14 sagtens kan starte op.

Mht. til guiden fungerede den fint og er godt beskrevet. Det lykkedes ihvertfald mig at få det installeret.
gormbach

Indlæg af gormbach »

Okay. Annuller signal. Nu virker det. Den skulle bare genstartes et par gange. Så er det da alligevel ikke helt forskelligt fra windows:)

Guiden fungerede rigtig godt og er fint beskrevet. Jeg ved dog ikke om jeg lige havde luret at det lige præcis var den guide jeg skulle have fulgt uden lidt assistance.

Tak for hjælpen og mon ikke jeg henvender herinde igen når jeg er helt lost.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Re: Installation på HP computer (løst)

Det var så lidt :)

Så fik jeg da også det med i guiden, så vi kan hjælpe andre med den løsning fremover.