Installation på HP computer (løst)

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
gormbach

Installation på HP computer (løst)

Indlæg af gormbach »

Hej allesammen

Jeg har besluttet at forsøge mig med Ubuntu men er kommet i problemer under installationen. Min computer består, så vidt jeg ved, af to harddiske. På den første hdd ligger mit c drev som indeholder mit styresystem, mit recovery drev samt en partion på 1gb som jeg ikke ved hvad er. På den anden hdd ligger mit d drev som indeholder al min egen data. Jeg ønsker at installere Ubuntu istedet for mit styresystem så det er kun dette drev jeg ønsker formateret og ikke mit data samt recovery drev.

Under installationen har jeg valgt manuel partitionering og der står følgende:

/dev/sda
/dev/sda 1
/dev/sda 2
/dev/sda 3
/dev/sdb
/dev/sdb 1

Hvad skal jeg gøre for at bevare al min eksisterende data (mit recovery drev MÅ ikke forsvinde) og kun formatere mit c drev. Jeg tror at /dev/sda1 er mit c drev men det er svært at sammenligne da størrelserne på drevne ikke er ens når man sammenligner med tal man får når man højreklikker og vælger properties.
Senest rettet af gormbach 23. nov 2009, 20:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Installation på HP computer

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej og velkommen til forum :)

Kan du ikke lige gå ind i Windows og få skrevet en præcis liste med partitionerne/drevene ?

Derefter vil det være fint at du starter Ubuntu op som livecd (uden at instalere) og går ind i System->Administration->Gparted, tager et screenshot af partitionerne på begge Hd´er (brug Ptr Scr) og sender dem herind, du kan læse om at sende billeder i forum her viewtopic.php?f=11&t=5191

Jeg tør simpelthen ikke starte med at vejlede dig, uden at vi er sikre på hvad der er hvad i de partitioner, så alt du kan skaffe af oplysninger om størrelser og hvor meget der er brugt på de enkelte partitioner/drev, er gode at have til at finde ud af hvad vi skal gøre.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
gormbach

Indlæg af gormbach »

Herligt at opdage GParted. Endelig kan jeg se mine navngivninger af drevne fra Windows.

I Windows har jeg følgende drev:

C: (OS) - 67,6GB NTFS,
D: (DATA) - 74,5GB NTFS
E: (HP_RECOVERY) 5,7GB FAT32

Og her er billedet fra GParted:
/dev/sda/: http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... 412513.png
/dev/sdb/: http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... y13043.png

Jeg er bange for at miste mit recovery drev da det ligger på samme device som mit operativsystem.

Håber i kan hjælpe
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Ok.... det ser forståeligt ud.

Vi skal installere på sda1, der er bare det at jeg ikke er sikker på at din recovery virker hvis vi sletter hele sda1, så jeg vil foreslå at du resizer sda1 partitionen til 25gb, det kan du læse om i dette kapitel http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... emid=103#9 , guiden er skrevet til både Gparted som livecd og som den i Ubuntu, så du skal ikke tage dig af at det ser lidt anderledes ud, metoden er præcist den samme.

Derefter starter du op på Ubuntu cd´en og bruger den ledige plads til manuelt at oprette partitioner til Ubuntu, det kan du læse om her http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... =99#Manuel Partitionering alm.

EDIT:
Det sidste link driller, men det er kapitlet om Manuel Partitionering ved alm. installering, som du skal læse. (jeg skal nok rette det ankerlink i guiden).

EDIT EDIT:
Så skulle det virke med http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... emid=99#25

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
gormbach

Indlæg af gormbach »

Okay. Jeg har resizet og har ny en tom partion på 46,7GB. Jeg har kørt installationen og har valgt manuel partion. Jeg højreklikker på den ledige plads og vælger tilføj og laver et SWAP område på 2GB. Herefter er der 44GB tilbage som benævnt "ubruelig" og jeg kan ikke oprette flere partioner. Er det mig der har misforstået noget?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

ÅÅÅÅ ja, det er fordi Gparted ikke vil acceptere mere en 4 partitioner pr drev, du har jo 3 i forvejen, giv mig lige 10 minutter, så har jeg en beskrivelse af løsningen klar.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Du er vel endt med denne fejlmelding http://i298.photobucket.com/albums/mm26 ... lsg_14.png

gormbach

Indlæg af gormbach »

Jeg har ikke fået nogen fejlmeddelelse men har heller ikke forsøgt at trykke "næste". Står bare i situationen at jeg kun kan oprette én partion.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

1: Slet den Swap du lavede først.
2: Lav en ”Extended”partition på alle 46,7GB, ved at vælge ”Extended” ud for ”Create as”.
3: I den nye ”Extended”partition laver du så en Swap som du markere som ”Logical” og en EXT4 partition som også er ”Logical”

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Husk lige at markere "/" ud for "Monteringspunkt" på EXT4 partitionen

gormbach

Indlæg af gormbach »

Punkt 2 udføres i Gparted og punkt 3 under installationen, korrekt?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg er sikker på at du kan gøre det hele direkte under installeringen, ud over at du skal starte med at lave den "Extended”partition på alle 46,7GB, er resten som beskrevet i http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... Manuel_alm , dog skal de 2 nye partitioner selvfølgeligt oprettes inde i den "Extended”partition på 46,7GB

gormbach

Indlæg af gormbach »

Jeg har, i Gparted, lavet den extended partion. Den hedder sda4 og har et underpunkt som hedder unallocated. Både sda4 og den unallocated plads er på 43,43GB. Når jeg starter installationen kan jeg ikke se denne extended partionen men kun stadig den ledige plads på 46GB.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

OK, så prøver vi med (og det er under install):

1: Slet den "Extended” partition du lavede i Gparted først (altså under install).
2: Lav en ny ”Extended” partition på alle 46,7GB, ved at vælge ”Extended” ud for ”Create as”.
3: I den nye ”Extended” partition laver du så en Swap som du markere som ”Logical” og en EXT4 partition som også er ”Logical”, husk lige at markere "/" ud for "Monteringspunkt" på EXT4 partitionen

gormbach

Indlæg af gormbach »

Men under Install har jeg ikke muligheden for at vælge extended. Den findes kun i GParted.