Problem med low-graphics

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
PeterBN
IRC nickname: PeterBN

Re: Problem med low-graphics

Indlæg af PeterBN »

Suk nej :(

Jeg ender stadig ude i den sorte promt-skærm.

Den starter godt nok op med et lille hvidt ubuntu-ikon inden. Nedenunder står der med småt noget med at den ikke kan "mounte" en bestemt fil. Men det går hurtigt væk, så jeg kan ikke nå at læse beskeden.

I øvrigt har jeg ved tryk på "esc", når den loader grub 2 forskellige recovery at vælge mellem. Kan det have nogen betydning? Skal rette i dem begge? Eller er de ens. Deres numre er forskellige.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Øv, hvor træls :?

Gad vide hvilken fil det drejer sig om?

Det med recovery er hvilket Linux image der skal anvendes - tallet angiver versionen.

Jeg tror at du får mest ud at lave en clean install fordi der er rodet godt rundt.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Warhawk skrev:Jeg tror at du får mest ud at lave en clean install fordi der er rodet godt rundt.

Hmm, det er nu en stort set ny installation. Men jeg kan da godt prøve engang til.

Så ind med 9.04 forfra og så 9.10 oveni. Og så køre alle de koder vi har prøvet her til aften? Altsammen uden den ene ramklods i?
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Warhawk skrev:Gad vide hvilken fil det drejer sig om?

Sådan hvad jeg kan opfange, så siger den noget med:

one or more mounts in the list etc/fstab cannot be mounted.
Waiting for dev/disk/by-uuid/ (lang liste med numre og bogstaver som vist svarer til det, der står efter "boot from (hd0,0) ext3)
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Gode nyheder!

Nu ville jeg lige redde et par dokumenter inden jeg installerer ubuntu 9.04 (og derved sletter 9.10). Derfor starter jeg op med bootdisken for at starte ubuntu 9.04 op med funktionen "prøv ubuntu uden at installere".

Sørme om ikke, at grafikken nu er glimrende og flot!

Det er jo fantastisk! Men jeg tør næsten ikke installere forfra, for det må jo være den nuværende opsætning, som virker - med 9.04 vel og mærke. Vil de nuværende instillinger ryge sig en tur, hvis jeg installerer forfra?

Hvad gør jeg?

Installerer forfra og så kører de seneste ændringer der er blevet foreslået i denne tråd?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg vil anbefale dig at beholde den install - hvis alt virker nu, er det selvmål at ændre på det :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

christian.arvai skrev:Jeg vil anbefale dig at beholde den install - hvis alt virker nu, er det selvmål at ændre på det :wink:

Jamen det virker jo kun, hvis man kører "prøv ubuntu 9.04 fra cd"

Det er 9.10 der er installeret og der virker det grafiske ikke. Ergo skal jeg vel næsten geninstallere 9.04?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Ups :oops: jeg fik ikke set at det var fra livecd.

Så må du jo prøve med en install af 9.04.

EDIT:
Det er hvad der sker, når man ikke er helt vågen efter en gang influenza :D

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Warhawk & Co:
I indgår i min aftenbøn de næste mange måneder :-)

Det virker! :D :D :D

Det var åbenbart ramklodsen der skulle ud, og så en geninstallering af 9.04. Jeg har ikke pillet ved noget som helst efter installation. 9.10 skal jeg i hvert fald ikke have ind igen sådan lige umiddelbart.

Og så er der måske nogle grafiske opdateringer jeg skal passe på med at udføre - ud fra devisen om at man ikke skal ændre noget der virker?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg vil da ikke ligefrem anbefale dig at ændre på grafikdriveren :)

Men du kan da lige teste om Compiz virker, du kan læse om det her http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... mid=102#18

PeterBN

Indlæg af PeterBN »

christian.arvai skrev:Jeg vil da ikke ligefrem anbefale dig at ændre på grafikdriveren :)

Det tror jeg du har ret i :-)
Er der nogen der ved, hvad navnene på de drivere jeg skal passe på med hedder? Bare så jeg ikke kommer til at lave noget dumt. Er jo stadig helt ny i det her styresystem :-)

Men du kan da lige teste om Compiz virker, du kan læse om det her http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... mid=102#18

Det er i hvert fald installeret uden problemer, og menuen virker også fint. Der er dog så mange muligheder, at det er noget jeg må nærstudere en dag ved lejlighed :-)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Lad være med at ændre på noget i system->administration->hardwaredrivere, test først om det virker med Compiz, hvis det gør det er der ingen grund til at ændre mere.

Ja, Compiz er et væld af muligheder, men det er nemmere en man lige regner med, når man først er kommet i gang.

Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

PeterBN skrev:Warhawk & Co:
I indgår i min aftenbøn de næste mange måneder :-)

Det virker! :D :D :D

Det var åbenbart ramklodsen der skulle ud, og så en geninstallering af 9.04. Jeg har ikke pillet ved noget som helst efter installation. 9.10 skal jeg i hvert fald ikke have ind igen sådan lige umiddelbart.

Og så er der måske nogle grafiske opdateringer jeg skal passe på med at udføre - ud fra devisen om at man ikke skal ændre noget der virker?

Hejsa,

Det var jo dejligt at det endelig lykkedes. En hård kamp - men godt at du ikke bare gav op og gik tilbage til windoze :lol:
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Jønse

Indlæg af Jønse »

Imponerende hjælp i forum, ildsjælene længe leve !!! :) :) :)
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Warhawk skrev:Det var jo dejligt at det endelig lykkedes. En hård kamp - men godt at du ikke bare gav op og gik tilbage til windoze :lol:

Jeg var MEGET tæt på at skifte tilbage, og det er stadig ikke logisk for mig, at man skal pille hardware ud for at få det til at virke. Men fred være med det. Nu virker det! Og jeg skylder jer mange tak! :-)

Jønse skrev:Imponerende hjælp i forum, ildsjælene længe leve !!! :) :) :)

Ja, jeg er endnu engang er jeg imponeret over den viden og hjælpsomhed man finder på internettet :-)