Hvordan installere Seamonkey Composer (HTML-eidtor) (LØST)

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Hvordan installere Seamonkey Composer (HTML-eidtor) (LØST)

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg ønsker at få semaonkey composer på min bærbare efter reinstalltion AF Ubuntu 9.04.

Jeg har forsøgt

1. I terminal at skrive "sudo aptitude install seamonkey", der hentes intet. Seamonkye browseren er vist installeret i forvejen.
2. At hente Seamonkey ver 2 til linux ned og pakke den ud lokalt. Det giver heller ikke resultat.

Er der nogen råd, jeg vil gerne bruge semonkey composer på min bærbare også..
Senest rettet af Finn Bjerke 18. nov 2009, 15:42, rettet i alt 1 gang.
Kardemommeloven er en god ting.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvordan installere Seamonkey Composer (HTML-eidtor)

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:Jeg ønsker at få semaonkey composer på min bærbare efter reinstalltion AF Ubuntu 9.04.

Jeg har forsøgt

1. I terminal at skrive "sudo aptitude install seamonkey", der hentes intet. Seamonkye browseren er vist installeret i forvejen.
2. At hente Seamonkey ver 2 til linux ned og pakke den ud lokalt. Det giver heller ikke resultat.

Er der nogen råd, jeg vil gerne bruge semonkey composer på min bærbare også..

ad 1)
Pakkesystemet skriver til dig hvis den allerede er installeret

Hedder programmet composer kan du starte det sådan her fra en terminal

Kode: Vælg alt

nohup composer && exit

(exit lukker terminalen når du er færdig med at bruge Composer, og nohup bruges her til at holde Composer åben hvis du selv lukker terminalen før du er færdig med at bruge Composer. Kommer Composer med fejlmeddelelser sker det i nohup.out tekstfilen, som du finder i din hjemmemappe)

ad 2)
Du skal installere den i en mappe hvor systemet leder efter programmer, og på dit system er det mapperne som står i PATH miljø-variablen:

Kode: Vælg alt

echo $PATH

Opretter du en bin mappe i din hjemmemappe, bliver den mappe det første sted Ubuntu vil kigge efter et program. Min PATH er:
/home/lars/bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games
, da mit brugernavn er lars på min maskine.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Det var god information at få: som de fremgår af path og billedet nedenfor så er composer "ukendt", jeg har altså ikke fået installeret korrekt.

finn@finn-laptop:~$ echo $PATH
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games
finn@finn-laptop:~$

Billede
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Det var god information at få: som de fremgår af path og billedet nedenfor så er composer "ukendt", jeg har altså ikke fået installeret korrekt.

finn@finn-laptop:~$ echo $PATH
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games
finn@finn-laptop:~$

Billede
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Husker jeg ret fra dine tidligere tråde om seamonkey composer, så har du haft installeret en udgave fra repos - og har så efterfølgende prøvet at installere en nyere udgave fra en downloadet komprimeret fil.
Det, som jeg fik ud af at læse i installationsvejledningen til 2.0 var, at det er vigtigt at afinstallere tidligere udgaver inden installationen af 2.0 - har du gjort det?
I modsat fald kan der ligge konfliktende filer på systemet, så hverken den gamle eller den nye udgave vil fungere (og det synes jeg at jeg får indtryk af ud fra det billede som du viser).
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Tak for indspil, jeg gik til yderligheder og installerede Ubuntu fra bunden af (også lidt for sportens skyld)

Så nu har jeg Seamonkey i 1.1.17 versionen fra "depotet" så smed jeg terminal ordren

https://ubuntudanmark.dk/forum/posting.php?mode=reply&f=13&t=8845

efter den.. Så nu mangler jeg bare liige at finde seamonkey-composer i menuen under "programmering, imidlertid er filen der vist i systemet

Billede
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Det er muligt at du først skal krydse den af et sted i System > Indstillinger > Hovedmenu før du kan se den i menuen.

*.desktop filerne er ikoner du i desktoppen kan trykke på for at starte et program.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

YES, det hjalp, mange 1000 tak.......