Tilpasse Remix til touch (9.10)?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Tilpasse Remix til touch (9.10)?

Indlæg af thomasjohansen »

Jeg har en Eee Top med touch og her er Remix brugerfladen super til styring med fingerspidsen. Men der er et lille problem.
i menuerne ud over favorit og filer, har ikonerne flere funktioner, da man kan trække dem og tilføje dem som favorit. Dette er meget fint men med touch giver det en del problemer.

Jeg kan ikke klikke med fingerspidsen på disse, så tror den at jeg prøver at trække ikonet istedet.

Jeg har prøvet og se om jeg kunne finjustere musen, men uden succes.

Jeg kan ikke kalibere med evtouch, af en eller anden grund siger den at der ikke er en understøttet enhed...

touchskærmen er sat op efter linuxin.dk's guide, med manuel oprettelse af xorg.conf

http://www.linuxin.dk/node/14483.

xorg.conf:

Kode: Vælg alt

Section "ServerLayout"
Identifier "Default Serverlayout"
Screen   0 "Default Screen" 0 0
InputDevice "Touch0"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
Driver "intel"
Option "monitor-LVDS" "LVDS"
Option "monitor-LVDS-1" "LVDS-1"
Option "NoDCC"
Option "FramebufferCompression" "off"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Touch0"
Driver "evtouch"
Option "device" "/dev/input/evtouch"
Option "MinX" "1"
Option "MinY" "1"
Option "MaxX" "4096"
Option "MaxY" "4096"
Option "ReportingMode" "Raw"
Option "Emulate3Buttons" "false"
Option "Emulate3Timeout" "50"
Option "SendCoreEvents" "on"
Option "MoveLimit" "1"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier    "LVDS"
Option        "Ignore" "True"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier    "LVDS-1"
ModeLine    "1366x768" 76.00 1366 1386 1396 1560 768 770 773 793
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
DefaultDepth 24
Subsection "Display"
Modes "1366x768"
EndSubsection
EndSection
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Tilpasse Remix til touch (9.10)?

Indlæg af lath »

thomasjohansen skrev:Jeg har en Eee Top med touch og her er Remix brugerfladen super til styring med fingerspidsen. Men der er et lille problem.
i menuerne ud over favorit og filer, har ikonerne flere funktioner, da man kan trække dem og tilføje dem som favorit. Dette er meget fint men med touch giver det en del problemer.

Jeg kan ikke klikke med fingerspidsen på disse, så tror den at jeg prøver at trække ikonet istedet.

Jeg har prøvet og se om jeg kunne finjustere musen, men uden succes.

Jeg kan ikke kalibere med evtouch, af en eller anden grund siger den at der ikke er en understøttet enhed...

touchskærmen er sat op efter linuxin.dk's guide, med manuel oprettelse af xorg.conf

touch screen usability, som er brugergrænsefladedesign af systemer og programmer for berøringsfølsomme skærme, skal helst omfatte hele det grafiske system, og alle programmer i systemet, som bruger moderne brugergrænseflader.

Heldige og mindre heldige eksempler på touch screen brugergrænseflader kan ses på Nokias Forum:
http://wiki.forum.nokia.com/index.php/TouchScreen_Usability

Det vil være bedst om du kunne finde en art tema som er tilpasset en touch screen, og så bruge så store systemtekster som muligt på knapper og ligende.

Du skal muligvis også fjerne nødvendigheden af at skulle dobbeltklikke før du får en god oplevelse med den berøringsfølsomme skærm.

Du skal som du er inde på rette i både xorg.conf, samt din desktops opsætning. (desktop kan være f.eks GNOME, KDE, XFCE og lignende)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Re: Tilpasse Remix til touch (9.10)?

Indlæg af thomasjohansen »

Pointen er at Ubuntu Remix virker fint out of the box til EeeTop, når man har fået touchscreen'en til at virke. Og især Remix delen er fint egnet til det meste med fignerspidsen.

Selve ikonerne i Remix skal man heller ikke dobbeltklikke på, hverken med mus eller fingerspids. Men når man bruger fingerspidsen så opfatter Remix, inputtet som "drag/trække" istedet for klik. Og en del af ikonerne i Remix kan man trække rundt.

Jeg har været inde i mus indstillingerne for at se om man kan justere denne yderligere, men det gør ingen forskel.

Jeg har også oprettet problematikken på launchpads remix side:
https://answers.edge.launchpad.net/netb ... tion/90505
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl