Sort skrivebord og browser (Løst)

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Stru
IRC nickname: Stru

Sort skrivebord og browser (Løst)

Indlæg af Stru »

Jeg har netop installeret 9.10 og hentet seneste udates fra hovedserveren. Alt kører sådan set fint, bortset fra mit skrivebord er sort, uanset hvilken baggrund jeg ændrer til. Det samme gør sig gældende når jeg åbner Firefox i et fuldt vindue. Jeg kan kun se rammen omkring, men alt indhold er sort. Hvis jeg ændrer Firefox vinduet til halv størrelse virker det fint.
Senest rettet af Stru 18. nov 2009, 15:39, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Sort skrivebord og browser

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej og velkommen til forum :)

Det lyder som en fejl i installationen, hvor hurtigt brændte du den cd med ubuntu ?

Det er vigtigt at den bliver brændt ved den lavest mulige hastighed.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Stru

Indlæg af Stru »

Jeg har ikke installeret på ny, men upgraderet
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Hvad har du aktiveret i system->administration->softwarekilder->opdateringer ?

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Stru

Indlæg af Stru »

Kun "Vigtige opdateringer" og "anbefalede opdateringer"

og for øvrigt tak for din velkommen til forummet :)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Hmmm, det ser jo ok ud.

Jeg må lige tænke lidt over det problem, og ellers kan det jo også være at andre her i forum kender en løsning :wink:

Stru

Indlæg af Stru »

Ok - tak!

Jeg væbner mig med tålmodighed :)
Stru

Indlæg af Stru »

Det er åbenbart alle vinduer, der går i sort når de åbnes i fuld størrelse. Jeg har prøvet at sætte min skærmopløsning ned, så virker alting fint, det er bare ikke særligt kønt.
En anden ting jeg har bemærket er, at når jeg lukker ubuntu ned, så vises skrivebordet korrekt med den baggrund jeg har valgt i et par sekunder inden computeren slukker.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Det kunne også have noget med skærmopløsningen, grafikkortet, eller compiz at gøre.
Skræmopløsningen kan du lege med under System-indstillinger-skærm (eller evt. et dedikeret program fra nvidia eller ati).

Hvilket grafikkort har du?

Kode: Vælg alt

lshw -C display

Prøv at installere følgende .deb fil og installér den ved at dobbeltklikke på den. http://blogage.de/files/3611/download?c ... -1_all.deb
Så skulle der blive oprettet et shortcut til at tænde og slukke for compiz (kan ikke lige huske om det er under systemværktøjer eller tilbehør med den hedder compiz-switch). Det er et forsøg værd.
Stru

Indlæg af Stru »

zob skrev:Hvilket grafikkort har du?

Kode: Vælg alt

lshw -C display

Prøv at installere følgende .deb fil og installér den ved at dobbeltklikke på den. http://blogage.de/files/3611/download?c ... -1_all.deb
Så skulle der blive oprettet et shortcut til at tænde og slukke for compiz (kan ikke lige huske om det er under systemværktøjer eller tilbehør med den hedder compiz-switch). Det er et forsøg værd.

description: VGA compatible controller
product: RV280 [Radeon 9200 SE]
vendor: ATI Technologies Inc
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: 01
width: 32 bits
clock: 66MHz
capabilities: bus_master cap_list
configuration: latency=32 mingnt=8
resources: memory:c0000000-cfffffff(prefetchable) ioport:a800(size=256) memory:dfef0000-dfefffff memory:dfec0000-dfedffff(prefetchable)

Jeg har installeret compiz-switch og når jeg slår compiz fra kører alt som det skal, så det er smukt ..... tror jeg nok :). Jeg er ganske ny med Ubuntu, så jeg må blankt erkende, at jeg ikke ander hvad compis er og hvad det betyder for mig at have den slået fra?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Compiz er det program man bruger til at lave de flotte opsætninger af skrivebordet, jeg har feks. lavet det sådan her :

Billede

Stru

Indlæg af Stru »

christian.arvai skrev:Compiz er det program man bruger til at lave de flotte opsætninger af skrivebordet, jeg har feks. lavet det sådan her :]

Det ser godt ud.

Der er lykkedes mig at finde frem til Compiz settings manageren, hvilket giver mig en idé om hvad compiz kan - jeg kan bare ikke helt gennemskue konsekvensen af at have den slået fra permanent?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det er lidt svært at sige, hvis du er typen der godt kan lide at opsætte skrivebordet med cuben (som jeg har gjort) er compiz et "must", men for den helt almindelige brug af Ubuntu er den ikke nødvendig og hvis dit problem bliver løst ved at slå den fra, ville jeg da også gøre det, jeg har i øvrigt selv haft en Acer med ATI kort som drillede ved Google earth og enkelte spil, så der slog jeg også compiz fra.

Stru

Indlæg af Stru »

Ok – Jeg prøver at rode lidt med de forskellige indstillinger for Compiz og ser om jeg kan løse det den vej igennem. Ellers må jeg klare mig med Compiz slået.

Tak for hjælpen til jer begge to!
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det var da så lidt :)

Hvis du mener at tråden er løst, kan du så ikke lige redigere den til (LØST) som beskrevet her viewtopic.php?f=11&t=8278