manglende detektering af RAM (Løst)

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jerzy
Geografisk sted: Hillerød

Re: manglende detektering af RAM

Indlæg af Jerzy »

Lige når I er ved at lukke tråden har jeg et spørgsmål:

Har planer om at købe en notebook ASUS UL30A QX056V, som er Intel Core 2 Duo SU7300 baseret.
Sælges med 4G DDR3 RAM og Mobile Intel® 945GSE chipset sammen med W7 64-bit Home Edition.

På Asus' sitet skriver de: "Due to the 32-bit operation system´s limitation, only 3GB will show up with a 4GB memory. The 64-bit operating system will not have this issue" og de mener Windoz.

Hvis jeg vil bruge maskinen med dualboot med Ubundtu 9.10 kan jeg forvente samme problemer med RAM-størrelsen.
Jeg har bestilt 32-bit version af 9.10. Skal jeg have 64-bit version?

/Jerzy
NewB på Linux
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Der vil som skrevet ikke være det problem.

Man skal have 64 bit udgaven af 9.10 , hvis man har mere en 3gb ram.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Jerzy skrev:Lige når I er ved at lukke tråden har jeg et spørgsmål:

Har planer om at købe en notebook ASUS UL30A QX056V, som er Intel Core 2 Duo SU7300 baseret.
Sælges med 4G DDR3 RAM og Mobile Intel® 945GSE chipset sammen med W7 64-bit Home Edition.

På Asus' sitet skriver de: "Due to the 32-bit operation system´s limitation, only 3GB will show up with a 4GB memory. The 64-bit operating system will not have this issue" og de mener Windoz.

Hvis jeg vil bruge maskinen med dualboot med Ubundtu 9.10 kan jeg forvente samme problemer med RAM-størrelsen.
Jeg har bestilt 32-bit version af 9.10. Skal jeg have 64-bit version?

/Jerzy

ok christian.arvai var lige først.

Læs det her som et tillæg:

Du skal have 64-bit Ubuntu, hvis du vil have adgang til RAM udover de 3 GB. For det tilfælde at du vil have et dual-boot system med Windows 7 skal den også være 64-bit af samme årsag.

3 GB grænsen fremkommer på grund af at der snakkes med eksterne enheder (i forhold til mikroprocessoren) ved at mikroprocessoren skriver til bestemte hukommelsesadresser. Det hedder memory-mapped I/O: http://en.wikipedia.org/wiki/Memory-mapped_I/O. Den skrivning foregår i Linux med et kerne-modul, og sådan mere generelt hedder sådan et kerne-modul en device-driver (på dansk har den fået navnet styre-program).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Jerzy
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af Jerzy »

Jeg takker.

Hvem skal lukke tråden?

/Jerzy
NewB på Linux
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jerzy skrev:Jeg takker.

Hvem skal lukke tråden?

/Jerzy

Normalt er det trådstarteren der lukker tråden som beskrevet her viewtopic.php?f=11&t=8278 , men jeg kan da lige gøre det i dag :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing