Jeg fik udmærket hjælp til at løse mit lydproblem i tråden "Hjælp til systematisk fejlfinding af ingen lyd. 9.10 (Løst)", men det efterlader mig med et ønske om at kunne finde ud af, hvilke programmer lyden passerer.
Årsagen til min nysgerrighed er,
* at det somme tider lyder, som om lyden overstyres, og
* at der efter min mening er for mange steder lyden kan reguleres i styrke eller mutes.
Hvordan kan jeg se hvilke lydprogrammer der er aktive?
Lyden overstyres? Hvilke programmer passerer lyden?
-
Lyden overstyres? Hvilke programmer passerer lyden?
Med venlig hilsen Soren
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Lyden overstyres? Hvilke programmer passerer lyden?
soren skrev:Jeg fik udmærket hjælp til at løse mit lydproblem i tråden "Hjælp til systematisk fejlfinding af ingen lyd. 9.10 (Løst)", men det efterlader mig med et ønske om at kunne finde ud af, hvilke programmer lyden passerer.
Årsagen til min nysgerrighed er,
* at det somme tider lyder, som om lyden overstyres, og
* at der efter min mening er for mange steder lyden kan reguleres i styrke eller mutes.
Hvordan kan jeg se hvilke lydprogrammer der er aktive?
Afspiller du lyd fra flere medier vil der ofte være en forskel i indspilningslydstyrke. Der findes et program der kan sætte en bestemt indspilnings-lydstyrke på en bunke filer. (Jeg kan ikke huske hvad programmet hedder, så prøv at kigge i Ubuntu Community (https://help.ubuntu.com/community/) -> Software -> Applications link -> Sound & Video link hvor jeg mener at have set det.)
Dette kræver muligvis at lydfilerne ikke er pakket ind i et komprimeringsformat såsom mp3.
Når du har gennemført samme indspilningsstyrke for alle lydfiler kan du så indkode (encode) dem i det komprimeringsformat du foretrækker (mit er den åbne standard Ogg Vorbis).
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags