Problem med low-graphics

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
PeterBN
IRC nickname: PeterBN

Re: Problem med low-graphics

Indlæg af PeterBN »

Iøvrigt så kunne jeg vælge mellem 2 forskellige recovery modes. Jeg valgte den første.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hej igen,

Det ser ud til at der er en fejl på lige netop ASUS M51 modellen i forbindelse med Linux og grafikkort. Har fundet en del indlæg på nettet om dette, f.eks. http://www.mail-archive.com/ubuntu-x-sw ... 14010.html

Fandt et andet spøjs indlæg http://www.linuxquestions.org/questions ... -x-680435/ - helt nede i bunden. Har dog svært ved at tro at dual channel RAM skulle kunne forårsage problemet.

Jeg har ikke pt nogen løsningsforslag.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Hej Michael
Mange tak for din indsats! :-)

Så er det bare øv, og lidt typisk, at jeg lige skulle have den model, hvor der tilsyneladende ikke er nogen løsninger :-(

Nu må jeg så håbe, at nogle andre har nogle gode løsningsforslag.

Jeg vil så se, hvor længe jeg kan holde den her dårlige grafik ud. Bruger jo min pc til billedredigering, så det er slet ikke brugbart, når man vil have bedste kvalitet på sine billeder.

Ellers må jeg overveje, om jeg tør det trick med at pille en ramblock ud, som det forslås i det link du viser.
Alternativt må jeg jo købe et nyt grafikkort i håb om at det virker bedre.
I sidste ende må jeg jo bare gå tilbage til Windows...
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Bare i orden :)

Jeg beklager, at jeg ikke kunne løse problemet. Sådan er det desværre bare nogle gange. Det jeg og mange andre Linux brugere har lært, er at det er vigtigt at vælge sin hardware med omhu og sikre at det fungerer med Linux. Ofte bliver computere produceret til kun at fungere med Windows, hvor producenten slet ikke er interesseret i at det skal kunne fungere med Linux.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Det er ærgeligt, at en potentielt godt styresystem skal miste brugere på den konto. Jeg ville jo f.eks. netop skifte til Ubuntu fordi jeg var træt af min Vista, der var blevet ustabil.

Nu bliver det måske ikke det interessante og gratis alternativ, men i stedet Windows 7, som jeg sidder og søger priser på :-(
Alternativt, må jeg finde det grafikkort, der virker med min maskine.

For mig skal computeren bare fungere, og det skal ikke være besværligt og tidskrævende!
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Min kone har lige gjort mig opmærksom på, at det sidste indlæg vist lød en anelse bittert og smækken-med-døren-agtigt. Det var bestemt ikke hensigten!

Jeg er meget villig til at give Ubutntu en chance, da jeg finder projektet meget spændende.

Min situation er dog den, at jeg skal have en computer, der virker med ordentlig grafik.

Mine muligheder er, som jeg ser dem:

1. At vente på flere gode forslag fra alle jer hjælpsomme brugere herinde.
2. At købe noget andet linuxvenligt hardware (f.eks. nyt grafikkort) og så håbe på, at det løser problemet.
3. At skifte til windows, hvilket næppe får opbakning herinde.

Jeg er som sagt villig til at give Ubuntu en chance, men det skal også være med udsigter. Jeg er ikke interesseret i at købe mig fattig i hardware, for så at finde ud af, at det heller ikke virker. Så her skal jeg bruge nogle fornuftige forslag til, hvad der kan fungere med Ubuntu på min bærbare ASUS M51S. Og det skal heller ikke være så dyrt, at det koster lige så meget som at skifte til den dyre (men sikre) løsning nr. 3. Så kan det nemlig være lige meget.

På forhånd tak for en masse gode råd :-)

Mvh desperate Peter
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Hej igen Peter,

Jeg forstår udmærket din frustration, så ingen nag fra min side :)

Problemet er ikke selve grafikkortet, da både jeg og en kammerat har selvsamme model, og det kører virkelig som en drøm i Ubuntu 9.10. Jeg tror snarere at problemet ligger i chipsettet.

Hvis andre har gode ideer må I meget gerne komme med dem.
/Michael
---

PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Warhawk skrev:Problemet er ikke selve grafikkortet, da både jeg og en kammerat har selvsamme model, og det kører virkelig som en drøm i Ubuntu 9.10. Jeg tror snarere at problemet ligger i chipsettet.

Fungerede det også i 9.04 (som jeg kører)?
Og hvad er chipsettet helt præcis? Kender ikke begrebet :-)
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

PeterBN skrev:Fungerede det også i 9.04 (som jeg kører)?
Og hvad er chipsettet helt præcis? Kender ikke begrebet :-)

Ja, det fungerede ganske godt, men igen tvivl om at det er blevet en del bedre i 9.10. Grafikken står mere klart og skarpt. Der er heller ikke de samme tendenser til at der kan forekomme sorte streger (hvilket dog ikke skete så tit).

Du kan læse mere om chipset på http://en.wikipedia.org/wiki/Chipset

Det ses ofte at bestemte chipset har store problemer med at få Linux til at køre. Du kan da godt prøve at brænde en live-CD med 9.10 og se om den kører - det vil da være skønt hvis det er tilfældet.
/Michael
---

PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Warhawk skrev:Du kan da godt prøve at brænde en live-CD med 9.10 og se om den kører - det vil da være skønt hvis det er tilfældet.

Kan man ikke bare opgradere via opdateringshåndteringen? Eller er det bedst at lave en "ren" installering fra cd? :-)
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Her kan du se hvordan det ser ud på min spand :lol:

Billede
/Michael
---

Warhawk

Indlæg af Warhawk »

PeterBN skrev:Kan man ikke bare opgradere via opdateringshåndteringen? Eller er det bedst at lave en "ren" installering fra cd? :-)

Jo da, ikke noget problem i det - men husk lige backup først for en sikkerheds skyld.
/Michael
---

PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Tak for synet af din skærm. Man kan godt se, at din skærm står mere skarpt end min, og du kan også gå højre op i opløsning. Kanterne på bogstaverne er f.eks. mere skarpe.

Det er ikke nødvendigt med backup, da jeg ikke har installeret noget vigtigt endnu. Må prøve opgraderingen i morgen aften, da det snart er sengetid :-)
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Jamen så held og lykke med opgraderingen :wink:
/Michael
---

PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Nå, det skulle ikke være alt for let. Nu er 9.10 installeret.
Efter genstart ender jeg blot i en sort promt/konsol-skærm, hvor jeg så kan logge ind. Det gør jeg så men mere sker der ikke. Skrivebordet kommer jeg aldrig til. Til gengæld får jeg heller ingen fejlmeddelelser. Så ubuntu er installeret.

Hvad gør så? Skriver jeg så alle de koder igen for at få installeret drivere mm.? (skal nok lige have hjælp til hvilke).