Problemer med at mounte Windows 7 netværks partion/ i Ubuntu

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
KOROR

Problemer med at mounte Windows 7 netværks partion/ i Ubuntu

Indlæg af KOROR »

Jeg har brug for hjælp, jeg kan ikke få mountet en Windows 7 partion/mappe i Ubuntu, partionen/mappen er på en anden computer på mit hjemmenetværk. Jeg er ikke så skarp på Ubuntu, men har forsøgt at læse mig til hvordan jeg bør kunne mounte, det virker bare ikke :-(
Jeg har bl.a. forsøgt at følge denne guide: http://www.randyjensenonline.com/blog/connect-ubuntu-810-windows-7-share uden. Jeg kører Ubuntu 9.04, men tror ikke det er derfor guiden ikke virker.
Jeg får følgende fejl når jeg forsøger:

Cannot not display location "smb://KOROR@koror-desktop/users/KOROR/Documents/myshare"
Failed to mount Windows share

Er der nogen der har en ide om hvad jeg gør forkert??
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Problemer med at mounte Windows 7 netværks partion/ i Ubuntu

Indlæg af lath »

KOROR skrev:Jeg har brug for hjælp, jeg kan ikke få mountet en Windows 7 partion/mappe i Ubuntu, partionen/mappen er på en anden computer på mit hjemmenetværk. Jeg er ikke så skarp på Ubuntu, men har forsøgt at læse mig til hvordan jeg bør kunne mounte, det virker bare ikke :-(
Jeg har bl.a. forsøgt at følge denne guide: http://www.randyjensenonline.com/blog/connect-ubuntu-810-windows-7-share uden. Jeg kører Ubuntu 9.04, men tror ikke det er derfor guiden ikke virker.
Jeg får følgende fejl når jeg forsøger:

Cannot not display location "smb://KOROR@koror-desktop/users/KOROR/Documents/myshare"
Failed to mount Windows share

Er der nogen der har en ide om hvad jeg gør forkert??

Ting du bør tjekke:
  • at din SMB (Windows fildeling netværk) trafik kører på samme LAN (lokal-netværk), og helst bag sin egen router.
  • Firewall i Windows 7 er åben for netwærkskommunikation (SMB trafik) fra LAN netværket - jeg kan ikke huske port numrene
  • Du skal kunne pinge din windows computer fra ubuntu computeren.
  • For din Win7 computer er det en god ide at give den computer en statisk IP adresse - da den computer er en filserver.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
KOROR

Indlæg af KOROR »

Jeg ser først svaret nu, fik ikke nogen mail om nyt indlæg .-(

Tak for dit indlæg lath.

* at din SMB (Windows fildeling netværk) trafik kører på samme LAN (lokal-netværk), og helst bag sin egen router

Jeg har ingen router, kun et modem hvor begge computere er tilsluttet, mit tV får også sit signal fra det modem.

* Firewall i Windows 7 er åben for netwærkskommunikation (SMB trafik) fra LAN netværket - jeg kan ikke huske port numrene

Jeg kan overføre filer i Windows 7 fra den ene computer til den anden, så er der vel åbent for trafik er der ikke?

* Du skal kunne pinge din windows computer fra ubuntu computeren.

Hvordan pinger man?

* For din Win7 computer er det en god ide at give den computer en statisk IP adresse - da den computer er en filserver.

Er det en nødvendighed? Har først har problemer med Windows til Windows når jeg begynder at sætte faste IP adresser.
lath

Indlæg af lath »

KOROR skrev:Jeg ser først svaret nu, fik ikke nogen mail om nyt indlæg .-(

Du kan sætte et flueben for at modtage en email ved nye indlæg i en tråd, når du selv skriver et indlæg.

KOROR skrev:
* at din SMB (Windows fildeling netværk) trafik kører på samme LAN (lokal-netværk), og helst bag sin egen router

Jeg har ingen router, kun et modem hvor begge computere er tilsluttet, mit tV får også sit signal fra det modem.

Et ADSL modem indeholder også en router.

KOROR skrev:
* Firewall i Windows 7 er åben for netwærkskommunikation (SMB trafik) fra LAN netværket - jeg kan ikke huske port numrene

Jeg kan overføre filer i Windows 7 fra den ene computer til den anden, så er der vel åbent for trafik er der ikke?

Jo.

KOROR skrev:
* Du skal kunne pinge din windows computer fra ubuntu computeren.

Hvordan pinger man?

Kode: Vælg alt

ping -c4 <ip_adresse_eller_dns_navn_eller_hosts_tekstfil_hostnavn_på_en_computer>

Eksempel, hvis jeg skal se om mit netforbindelse er ok (dmi er en del af det danske beredskab):

ping -c4 www.dmi.dk

Eksempel, hvis jeg skal pinge fra indersiden af min netforbindelse til min router:

ping -c4 192.168.1.1

Eksempel, hvis jeg skal pinge localhost

ping -c4 localhost
eller

ping -c4 127.0.0.1

KOROR skrev:
* For din Win7 computer er det en god ide at give den computer en statisk IP adresse - da den computer er en filserver.

Er det en nødvendighed? Har først har problemer med Windows til Windows når jeg begynder at sætte faste IP adresser.

Hmm, nu begynder det lige at blive for Windows specifik til at jeg kan give et svar på hvorfor det ikke giver noget mere stabilt og forudsigeligt netværk.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
KOROR

Indlæg af KOROR »

Jeg har nu forsøgt at sætte min Windows 7 computer med statisk IP adresse, med følgende resultat ved pingtest:

asrock@asrock-desktop-ubuntu:~$ ping -c4 18.231.118.77
PING 18.231.118.77 (18.231.118.77) 56(84) bytes of data.

--- 18.231.118.77 ping statistics ---
4 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 3022ms

Hvad gør jeg forkert?

PS. Det går fint med at pinge dmi
lath

Indlæg af lath »

KOROR skrev:Jeg har nu forsøgt at sætte min Windows 7 computer med statisk IP adresse, med følgende resultat ved pingtest:

asrock@asrock-desktop-ubuntu:~$ ping -c4 18.231.118.77
PING 18.231.118.77 (18.231.118.77) 56(84) bytes of data.

--- 18.231.118.77 ping statistics ---
4 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 3022ms

Hvad gør jeg forkert?

PS. Det går fint med at pinge dmi

Du gør ikke noget galt.

Win 7 firewalen kører sikkert bare i Stealth mode, hvor den nægter at svare på en ping forespørgsel.

Så vis du deaktiverer stealth mode eller tillader ICMP (Internet Control Message Protocol) trafik (det burde være det samme), så skal Win 7 computeren svare.

/Lars
KOROR

Indlæg af KOROR »

Tak for svar, jeg prøver senere og melder tilbage med det resultat.
Gør det nogen forskel at jeg kører både med alm. setup og med statisk IP på fanebladet for flere netværk (hvis man er tilkoblet flere netværk samtidig)?
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

nu undrer jeg mig gevaldigt over den ip som du har givet maskinen... hvor har du den fra? og hvor har du tildelt den faste ip?
jeg vil mene at det altid er bedre at sætte den faste ip i din router frem for på selve maskinen.
lan ip adresser er som oftest i området 10.0.0.1-10.0.0.255 eller i 192.168.1.1-192.168.1.255

bruger du en ip som i forvejen er brugt på indernettet så vil der jo være en ip konflikt.
og dine 2 maskiner skal også helst være inden for den samme adressegruppe
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
KOROR

Indlæg af KOROR »

jeg fandt bare selv på IP adressen, hvordan tildeler jeg den i modemet fremfor computeren?
jeg troede man havde lokale IP adresser, hvordan sikrer jeg mig at maskinerne er i samme adressegruppe og at de ikke er brugt i forvejen?
lath

Indlæg af lath »

KOROR skrev:jeg fandt bare selv på IP adressen, hvordan tildeler jeg den i modemet fremfor computeren?
...

Man kan tildele IP adressen på baggrund af computerens MAC adresse. Hvad er en MAC adresse?:
In computer networking, a Media Access Control address (MAC address) is a unique identifier assigned to most network adapters or network interface cards (NICs) by the manufacturer for identification, and used in the Media Access Control protocol sublayer. If assigned by the manufacturer, a MAC address usually encodes the manufacturer's registered identification number. It may also be known as an Ethernet Hardware Address (EHA), hardware address, adapter address, or physical address.

Hvis du skriver

ifconfig eth0

får du netværksoplysninger om dit kablede netværk.
For min computer er det:
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:03:0d:4b:9d:84
inet addr:192.168.1.100 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::203:dff:fe4b:9d84/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:4630 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:4631 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:3603638 (3.6 MB) TX bytes:650871 (650.8 KB)
Interrupt:21 Base address:0xa000

Her er min MAC adresse
00:03:0d:4b:9d:84

(Kig på det der følger efter HWaddr)
og dens subnetmaske er
255.255.255.0

(Kig på det der følger efter Mask)
og IP adressen er
192.168.1.100

fordi mit modem uddeler IP adresser fra 192.168.1.100 til 192.168.1.110. (kig på det der står efter inet addr, den har også en IPv6 adresse:
inet6 addr: fe80::203:dff:fe4b:9d84/64
, hvor /64 hentyder til at der er (2⁶⁴)-2 hosts i det IPv6 netværk!

KOROR skrev: ...
jeg troede man havde lokale IP adresser, hvordan sikrer jeg mig at maskinerne er i samme adressegruppe og at de ikke er brugt i forvejen?

Der findes private IP adresser. Pakker med private IP adresser bliver ikke routed af Internettets routere som standard.
Private IP adresser: http://en.wikipedia.org/wiki/Private_network#Reserved_private_IPv4_address_space

hvordan sikrer jeg mig at maskinerne er i samme adressegruppe ?

IP adresserne skal ligge i samme subnet. Det er defineret af subnetmasken (CIDR): http://en.wikipedia.org/wiki/Classless_Inter-Domain_Routing#Prefix_aggregation

og at de ikke er brugt i forvejen?

Kun 1 computer må have en bestemt IP adresse - altså 2 eller flere computere kan ikke have den samme IP adresse.

/Lars
KOROR

Indlæg af KOROR »

takker for det, så ved jeg hvad jeg skal kigge på i weekenden, jeg vender tilbage med updates :-)
KOROR

Indlæg af KOROR »

er ifconfig eth0 ikke en kommando til Linux? Den maskine som min Linux maskine skal forbinde sig til kører Windows 7 og det er vel Windows maskinen som jeg skal tildele en fast ip adresse er det ikke?
lath

Indlæg af lath »

KOROR skrev:er ifconfig eth0 ikke en kommando til Linux? Den maskine som min Linux maskine skal forbinde sig til kører Windows 7 og det er vel Windows maskinen som jeg skal tildele en fast ip adresse er det ikke?

Ja ok.

Win kode (via cmd):

ipconfig
såvidt jeg husker det.

/Lars