Problem med low-graphics

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
PeterBN
IRC nickname: PeterBN

Problem med low-graphics

Indlæg af PeterBN »

Jeg er efterhånden ved at være godt træt af, at mit Ubuntu kun vil fungere i low-graphics mode. Dvs. at jeg kun har grim og "tåget" grafik på min skærm. Desuden er billedet strukket en smule i bredden, hvilket heller ikke er kønt, og det er især tydeligt på billeder, hvor alle mennesker f.eks. bliver meget brede.

En af min venner med mange års Linux-erfaring har kigget længe på problemet, men nåede desværre aldrig frem til en løsning.

Jeg har en ASUS M51S med ATI Radeon HD 3470 grafikkort.

Ved opstart af min computer får jeg følgende meddelelser:

1. Meddelelse:
Ubuntu is running low-graphics mode.
The following error was encountered. You may need to update your configuration to solve this.

(EE) fglrx (0): No valid linear framebuffer
(EE) fglrx (0): PrelnitAdapter failed
(EE) fglrx (0): Prelnit failed

Så trykker jeg ok, og den går videre til næste meddelelse:
What would you like to do?
- Run Ubuntu in low-graphics mode for just one session
- Reconfigure graphics
- Troubleshoot the error
- Exit to console

Her vælger jeg så første mulighed, da alt andet ikke virker.
Det fører mig til denne meddelelse:

Det ser ud til at en X-server allerede kører på skærm :0. Vil du forsøge et andet skærmnummer? Hvis du svarer nej vil GDM forsøge at genstarte serveren på :0 igen. (Du kan skifte konsol ved at trykke <ctrl>-<alt> plus en funktionstast, så som <ctrl>-<alt>-F7 for at gå til konsol 7. X-servere kører normalt på konsol 7 og højere.

Her trykker jeg så Ja, og så går Ubuntu igang i low-graphics. Irriterende at se på, men det virker.

Min kammerat har som sagt forsøgt alt mellem himmel og jord. Installeret drivere (også fra producentens hjemmeside). Googlet uden held. Ja, jeg har næsten ikke overblik over alt det han har forsøgt. Det endte med, at han mente, at det var noget med framebufferen, der skulle ordnes.

Jeg vil høre om I har nogle gode forslag?
Det skal siges, at jeg er helt ny med ubuntu, så hvis I foreslår et eller andet, hvor jeg ender med en konsolskærm, fordi den grafiske del er blevet slået fra eller lign., og jeg så kun kan taste koder for at komme videre, så er jeg virkelig på den. Aner nemlig ikke, hvordan jeg skal komme videre så. :-)

På forhånd tak.
Senest rettet af PeterBN 22. nov 2009, 14:56, rettet i alt 1 gang.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Problem med low-graphics

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Først vil jeg sige at jeg selv har et ATI Radeon HD 3470 grafikkort i min Lenovo, som virker super godt - så kortet som produkt fungerer altså i Linux. På visse computere er der 2 grafikkort - 1 dedikeret (f.eks. ATI Radeon HD 3470) og så et integreret intel grafikkort. Formålet er at kunne skifte til det integrerede når man bruger batteriet og derved få længere batteritid. I Windows kan der skiftes mellem disse tilstande fordi der er software til det. I Linux fungerer det ikke helt så godt.

Min Lenovo har ligeledes denne feature, men det har været nødvendigt at specificere i BIOS at jeg vil bruge mit ATI Radeon HD 3470 grafikkort - dette er vigtigt ellers går det galt. Har du også denne feature? - så sørg for at ændre din BIOS indstilling.

Normalvis vil det være sådan, at systemet selv detekterer dit grafikkort og giver dig mulighed for at aktivere FGLRX driveren. Med denne driver virker alt 100%.

lad os prøve at se outputtet fra

Kode: Vælg alt

lspci | grep -i graphics

lspci | grep VGA

xrandr

Lad os tage det derfra.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Hej igen :)

Må hellere lige skrive at du desværre ikke kommer uden om terminalen, idet det jeg har skrevet under kode skal udføres i en terminal. Du finder terminalen under Programmer | Tilbehør | Terminal. Det er nødvendigt for at få de nødvendige informationer.

Få evt. din kammerat til at hjælpe hvis det er muligt.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Warhawk skrev:Hejsa,

Først vil jeg sige at jeg selv har et ATI Radeon HD 3470 grafikkort i min Lenovo, som virker super godt - så kortet som produkt fungerer altså i Linux. På visse computere er der 2 grafikkort - 1 dedikeret (f.eks. ATI Radeon HD 3470) og så et integreret intel grafikkort. Formålet er at kunne skifte til det integrerede når man bruger batteriet og derved få længere batteritid. I Windows kan der skiftes mellem disse tilstande fordi der er software til det. I Linux fungerer det ikke helt så godt.

Min Lenovo har ligeledes denne feature, men det har været nødvendigt at specificere i BIOS at jeg vil bruge mit ATI Radeon HD 3470 grafikkort - dette er vigtigt ellers går det galt. Har du også denne feature? - så sørg for at ændre din BIOS indstilling.

Normalvis vil det være sådan, at systemet selv detekterer dit grafikkort og giver dig mulighed for at aktivere FGLRX driveren. Med denne driver virker alt 100%.

lad os prøve at se outputtet fra

lspci | grep -i graphics

lspci | grep VGA

xrandr

Lad os tage det derfra.

Hej Michael
Godt at høre, at grafikkortet rent faktisk fungerer i Linux.

Mht. BIOS, så er det ikke noget jeg har spor forstand på, så der skal jeg nok lige guides det rigtige sted hen for at undersøge det.

Jeg har tastet de tre koder i terminalen (jeg kan godt finde den og kopiere koder derover):

lspci | grep -i graphics

Her skete der intet.

lspci | grep VGA

01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Mobility Radeon HD 3400 Series

xrandr

Screen 0: minimum 800 x 600, current 1152 x 864, maximum 1152 x 864
default connected 1152x864+0+0 0mm x 0mm
1152x864 60.0*
1024x768 61.0
800x600 61.0
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Det kunne måske godt lyde som om det er noget BIOS der skal ændres. Det vil jeg lade warhawk forklare dig, han har trods alt et lignende grafikkort.
Men prøv lige følgende kommando også:

sudo lshw -C display
PeterBN

Indlæg af PeterBN »

zob skrev:Men prøv lige følgende kommando også:

sudo lshw -C display

Det giver følgende:

*-display UNCLAIMED
description: VGA compatible controller
product: Mobility Radeon HD 3400 Series
vendor: ATI Technologies Inc
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: 00
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm pciexpress msi bus_master cap_list
configuration: latency=0

Warhawk skrev:Normalvis vil det være sådan, at systemet selv detekterer dit grafikkort og giver dig mulighed for at aktivere FGLRX driveren. Med denne driver virker alt 100%.

Jeg blev nysgerrig og kiggede i synaptics efter den driver. En søgning på FGLRX viste at jeg har en del drivere med FGLRX installeret, men jeg mangler bl.a. den der hedder xorg-driver-fglrx-dev. Har det mon nogen betydning?
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Hej igen,

Da jeg ikke ved om du har 2 grafikkort, så må vi bare prøve os frem. Hvis der kun er 1 så er der naturligvis ikke muligt at ændre den feature i BIOS. Jeg ved heller ikke hvilken producent der har lavet din BIOS - og her er det sådan at de er meget individuelle. Men for at komme i BIOS skal du normalvis bruge F2 (enkelte producenter benytter dog F1). Her skal du finde en fane som omhandler grafikkort m.m. Så skal VGA output sættes til discrete. Herfter gemmes indstillingerne med F10.

Ved godt at det ikke lyder nemt, men som sagt så kan jeg ikke vide hvilken BIOS du har. Selv har jeg en Phoenix BIOS. Og den er selvfølgelig forskellig fra BIOS i alle mine andre maskiner.
/Michael
---

Warhawk

Indlæg af Warhawk »

PeterBN skrev:Jeg blev nysgerrig og kiggede i synaptics efter den driver. En søgning på FGLRX viste at jeg har en del drivere med FGLRX installeret, men jeg mangler bl.a. den der hedder xorg-driver-fglrx-dev. Har det mon nogen betydning?

Nej, den har du ikke brug for, da den er til udvikling.

Jeg tror vi skal prøve at rydde op i driverne. Marker og fjern alle fglrx forekomster (fuldstændig fjernelse). Genstart så maskinen. Gå herefter i System | Administration | Hardwaredrivere - her aktiverer du den proprietære FGLRX driver. Så skal systemet genstartes igen. Så burde det køre.

Det kan dog være at den frie xserver-xorg-video-radeon driver konflikter - i såfald skal den fjernes.
/Michael
---

PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Lige inden jeg fjernede alle driverne og genstartede, så tjekkede jeg lige hvor "hardwaredrivere" lå, og den var der. Efter genstart er den væk i menuen? Jeg tror ikke mine egne øjne :-/
Kan driveren ikke aktiveres via terminalen i stedet?

Mht. Bios, så hedder den AMIBIOS, og her har jeg umiddelbart ikke nogen punkter der hedder noget med VGA. Så her er jeg heller ikke kommet meget videre.
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Det tyder på at du kun har det ene grafikkort, så du behøver ikke at rode mere i BIOS :)

Vi fikser lige driverne i terminalen

sudo aptitude install fglrx-kernel-source xorg-driver-fglrx fglrx-amdcccle fglrx-modaliases
<Enter>
så bliver du bedt om at indtaste dit password - dette er det som du logger ind med. Bemærk at markøren ikke flytter sig, men terminalen opfanger alligevel inputtet.

Genstart når du har installeret driverne.
/Michael
---

PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Æv. Nu crasher min computer ved opstart. Skærmen fryser med små 2 lilla/grønne ubuntu-logoer. Herefter kan jeg ingenting...

(skriver fra en anden computer)
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

PeterBN skrev:Æv. Nu crasher min computer ved opstart. Skærmen fryser med små 2 lilla/grønne ubuntu-logoer. Herefter kan jeg ingenting...

(skriver fra en anden computer)

Øv, det er da træls :roll:

Lad os prøve at gå i recovery mode. Hvis du har installeret GRUB2 skal du trykke på <Shift> og holde tasten nede når GRUB indlæses. Vælg så recovery. I næste skærmbillede skal du vælge root, så du får en CLI.

Du får to muligheder. I den første fjerner vi radeon driveren.

sudo aptitude purge xserver-xorg-video-radeon
<Enter>

Genstart og se om det hjælper. Hvis ikke så start op i recovery mode endnu en gang. Så fjerner vi FGLRX og geninstallerer radeon.

sudo aptitude purge xorg-driver-fglrx && sudo aptitude install xserver-xorg-video-radeon
<Enter>

Genstart. Så må vi se om der kan findes en løsning.
/Michael
---

PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Jeg beklager min enorme inkompetence :-)

Når der står GRUB loader, står der at det er "loading stage 1.5". Så har jeg vel ikke GRUB2? Det virker i hvert fald ikke at trykke shift.
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Okay, så kører du sikkert bare med den gamle GRUB. I så fald skal du bare bruge <Esc> i stedet for <Shift>.

Det er slet ikke nemt fordi der er forskelle på versionerne.
/Michael
---

PeterBN

Indlæg af PeterBN »

Det virkede med trin 2 og jeg er nu tilbage til Low Graphics, hvor det virker som udgangspunktet før denne tråd.