Læsning af "enhanced" CD

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
bsl

Læsning af "enhanced" CD

Indlæg af bsl »

Indrømmet: Dette er ikke verdens mest alvorlige problem, men det er alligevel ret irriterende!

Jeg er den lykkelige ejer af en musik CD af lidt ældre dato, som er en såkaldt enhanced CD. Dette betyder i praksis, at der er to spor på den; et normalt musik-spor og et data-spor. Dette har ingen betydning, når man afspiller den i en normal CD-afspiller, men når man sætter den i sin PC, er det meningen, at man skal kunne tilgå data-sporet.

Jeg har aldrig set, hvad der ligger på data-sporet, men der er blandt andet en autorun-fil. Jeg vil gerne høre CD' en på min computer, men når jeg sætter den i drevet, kan Ubuntu 9.04 slet ikke finde ud af at håndtere den. Den kan ikke læse CD'en, og samtidigt blokeres forskellige funktioner. Jeg kan fx slet ikke eller kun delvist åbne mapper på harddisken, og jeg kan ikke åbne CD-skuffen igen for at tage CD'en ud! Eneste mulighed for at komme videre er at re-boote.

CD'en er (naturligvis) lavet til at blive vist under Windows.

Er der nogen, der kan give mig et tip til, hvordan jeg måske kan komme til at lytte til denne CD under Ubuntu?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Læsning af "enhanced" CD

Indlæg af lath »

fra http://tldp.org/HOWTO/CDROM-HOWTO/x1186.html#AEN1349:

6.23. How do I mount a multi-session disc?

You mount a multi-session disc like any other CD-ROM. The normal behaviour for multi-session support is that the last session will be seen when you mount the disc. You will not see multiple partitions. If it does not work it could be for three reasons:

1.

Your CD-ROM drive does not support reading multi-session CDs (it would probably have to be quite old for this to be the case).

2.

The Linux kernel driver for your CD-ROM type does not support multi-session (mostly only some old proprietary, non-IDE/ATAPI and non-SCSI drives fall into this category).
3.

If you are mounting a CD with a file system other than ISO-9660, then multi-session may not be supported.

Find ud af hvad dit problem er:
Er dit problem punkt 1 skal du udskifte dit CDROM drev med et nyt.
Bruger du Ubuntu 9.04 er dit problem ikke punkt 2, hvis CDROM drevet ikke er alt for gammel.
Er dit problem punkt 3 kan du muligvis ikke gøre så meget mere.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags