Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 13. nov 2009, 05:43

Hejsa.

Jeg sad forleden med en af mine film i mange mange timer da den ikke var til at rippe til harddisken, eller det var den, men DVD'en blev fundet som en disk på 52GB!

Jeg kunne da jeg kom ind i DVD'en med k9copy, se at der var 99 titler, hvor hver titel, indholdte en DVD film på ca 4400-4700Mb, pr titel, så jeg forstår ikke helt hvordan man ligger den ind på den rigtige måde? Jeg kunne godt ligge den ind, men det jeg fik ud af det, var en backup med en masse fejl.

Når jeg afspiller min backup, så starter den i et kapitel, men når den så køre, hopper den pludselig til et andet kapitel, så man tydeligt kan se den har fået rykket forkert rundt i kapitlerne?

Hvordan gøres dette nemmest? Hvis det kan lade sig gøre.

Jeg ved det kan lade sig gøre i Windows da jeg tog den samme DVD med ned til en kammerat og lagde den ind med SlySoft ANYDVD samt programmet DVDFAB, ingen fejl i den.

Efter hvad jeg kan se på medibuntu, under dette stykke:

https://help.ubuntu.com/community/Restr ... layingDVDs

Jeg har libdvdread4 installeret, og jeg har også libdvdcss2 installeret, og jeg kan sagtens afspille film, og jeg kan sagtens backe nogle krypterede film op, bare ikke denne.

På forhånd tak.
Senest rettet af Spotten 18. nov 2009, 15:41, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Christian.Arvai » 13. nov 2009, 08:04

Det som du forsøger er ikke lovligt, på denne side fra kulturministeriet http://www.kum.dk/sw5386.asp , kan man læse følgende :

Du må gerne: • Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem

Du må ikke: • Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.

På baggrund af dette vil jeg henstille folk til ikke at besvare spørgsmålet, eller hjælpe til en løsning af denne tråd.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 13. nov 2009, 12:45

christian.arvai skrev:Det som du forsøger er ikke lovligt, på denne side fra kulturministeriet http://www.kum.dk/sw5386.asp , kan man læse følgende :

Du må gerne: • Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem

Du må ikke: • Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.

På baggrund af dette vil jeg henstille folk til ikke at besvare spørgsmålet, eller hjælpe til en løsning af denne tråd.


Ikke lovligt at lave en backup af sin EGEN indkøbte DVD film? Det er skam lovligt.

Det er jo ikke fordi de DVD man går ud og giver 200-300kr for holder længe, så det er udelukket derfor jeg laver backup af mine film, jeg får ikke en ny DVD selvom jeg kommer ned med skiven i butikken indenfor 2 år og den IKKE virker, så det holder ikke med man ikke må lave backup af sine egne film, i det man køber filmen, har man rettighederne i orden til at lave en backup til eget forbrug, men ikke at kopiere til andres forbrug, udlejning, ELLER fremvisning.

Så løsningen er vel bare at hente et windows system, installere det og hente de programmer der skal bruges, nu hvor det ikke er understøttet i Ubuntu.

Æv.

EDIT: Har lige skrevet en mail til www.antipiratgruppen.dk så vender tilbage senere så vi kan få dette afklaret da jeg ikke finder din kilde pålidelig.

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 13. nov 2009, 12:56

Spotten skrev:
christian.arvai skrev:Det som du forsøger er ikke lovligt, på denne side fra kulturministeriet http://www.kum.dk/sw5386.asp , kan man læse følgende :

Du må gerne: • Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem

Du må ikke: • Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.

På baggrund af dette vil jeg henstille folk til ikke at besvare spørgsmålet, eller hjælpe til en løsning af denne tråd.


Ikke lovligt at lave en backup af sin EGEN indkøbte DVD film? Det er skam lovligt.

Det er jo ikke fordi de DVD man går ud og giver 200-300kr for holder længe, så det er udelukket derfor jeg laver backup af mine film, jeg får ikke en ny DVD selvom jeg kommer ned med skiven i butikken indenfor 2 år og den IKKE virker, så det holder ikke med man ikke må lave backup af sine egne film, i det man køber filmen, har man rettighederne i orden til at lave en backup til eget forbrug, men ikke at kopiere til andres forbrug, udlejning, ELLER fremvisning.

Så løsningen er vel bare at hente et windows system, installere det og hente de programmer der skal bruges, nu hvor det ikke er understøttet i Ubuntu.

Æv.

EDIT: Har lige skrevet en mail til http://www.antipiratgruppen.dk så vender tilbage senere så vi kan få dette afklaret da jeg ikke finder din kilde pålidelig.


EDIT2: Overså lige dette du skrev
Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem
Så er den jo ikke så lang! Jeg kan ikke afspille filmen korrekt heller, det er kun film der er ukrypteret eller dårligt krypteret jeg kan afspille uden problemer! :-) Så derfor må jeg godt bryde krypteringer, for at smide den over som backup, og afspille den fra min harddisk.

andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf andsen » 13. nov 2009, 14:41

Der må jeg nok melde mig på Arvais hold - kopiering af en krypteret dvd vil altid være ulovlig, på samme måde som det er ulovligt at fjerne DRM fra musik købt i iTunes Store, TDC Play og hvad der ellers er.

At kilden ikke er pålidelig undrer mig meget, da det er kulturministeriets hjemmeside - tvivler på de ville skrive noget sådant på deres side, hvis der ikke var et lovmæssigt grundlag.
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Ormen » 13. nov 2009, 15:11

Nej jeg vil overhovedet ikke hjælpe dig, og slet ikke hvis du PM'er mig! Basta!
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Jimmyfj » 13. nov 2009, 20:45

Helt ærligt. Jeg forstår ikke, at sådan en tråd, som denne, overhovedet opstår, og at folk, igen, angriber en enig admin-gruppe, som allerede har gjort det klart, at Forum IKKE er det rette sted at få hjælp til alskens ulovligheder. Og helt personlig mener jeg, at folk, som stadig forsøger at omgå lovgivningen på det digitale område burde skamme sig inderligt.

Du kører GNU/Linux. Ingen blander sig i, hvad du bruger din udgave af systemet til. Men at bede andre brugere om at bistå dig i at bryde loven er ikke bare frækt, det er tragisk.
Du sidder på et gratis system, som ingen kræver dig en krone for. Tværtimod sidder der en utrolig stor mængde mennesker og arbejder gratis, for at DU kan få et gratis, og endda et rigtig godt system, så du ikke behøver være nervøs for dine personlige data. Men det er jo også dig, som beder om hjælpen til at bryde loven, som sidder tilbage med skammen. For jeg ville, i den grad være flov over at bede ærlige mennesker, som sikre mig et frit system om at hjælpe mig til at misbruge selv samme system, så DU kan omgå en fuldt lovlig kopisikring.

Her er en side, du bør læse:

http://www.ikt-ret.dk/papers/dikopri.shtml

og her

http://www.ikt-ret.dk/papers/dikopri2.shtml

Det er lovligt at kopiere til eget forbrug. Dette gælder også kopi af musik og film, så længe disse ikke er beskyttet af kopisikring. Det er den/de personer eller firmaer, som ejer copy-retten til materialet, som suverænt bestemmer reglerne for brug/kopiering af værket. Igen til eget forbrug.

De to sider, jeg linker til, sammensat med den side christian.arvai linker til er der intet at være i tvivl om: DRM a.k.a. Kopisikring er IKKE lovligt og medføre straf i tilfælde af overtrædelse.

Denne information er tilgængelig for enhver, som søger efter den på nettet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 13. nov 2009, 21:14

Ormen skrev:Nej jeg vil overhovedet ikke hjælpe dig, og slet ikke hvis du PM'er mig! Basta!


Har jeg på noget tidspunkt PM'et dig da?! :-)
Senest rettet af Spotten 13. nov 2009, 21:27, rettet i alt 1 gang.

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 13. nov 2009, 21:19

andsen skrev:Der må jeg nok melde mig på Arvais hold - kopiering af en krypteret dvd vil altid være ulovlig, på samme måde som det er ulovligt at fjerne DRM fra musik købt i iTunes Store, TDC Play og hvad der ellers er.

At kilden ikke er pålidelig undrer mig meget, da det er kulturministeriets hjemmeside - tvivler på de ville skrive noget sådant på deres side, hvis der ikke var et lovmæssigt grundlag.


Antipirat gruppens regler siger andet.

Desuden, skriver han også det ER lovligt i det den ikke KAN afspilles på et linux system, så må man godt bryde krypteringen, så hvor vil i hen med alle de påstande om det er ulovligt?

I lyder godt nok hellige, det er jo ikke fordi jeg sidder og stjæler mine ting, selvom det ligger i luften med anklager omkring lige dette, mellem linjerne altså, så hvad er problemet? Min DVD maskine kan ikke læse mange af mine film som min PC kan, når jeg så backer dem op, så virker de fint på min DVD efter jeg brænder en ny skive med filmen på, så jeg kan se min film som jeg har KØBT OG BETALT for.

Hvis i skal brokke jer til nogen over denne tråd, så kunne i brokke jer til dem der sælger filmene, som nægter ombytning af defekte DVD's indenfor 2år, da det strider imod dansk lovgivning.

Men ja, jeg kan godt mærke hvor dette føre hen, så luk bare tråden for min skyld, jeg klare problemet selv.

Tak for hjælpen! :-)

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf eitreach » 13. nov 2009, 21:20

Lad os nu holde os til det informative, som Jimmyfj har postet. At tage backup af sine DRM-beskyttede medier er umiddelbart ulovligt, og indtil jeg ser konkret bevis for det modsatte - læs, f.eks. en udtalelse fra APG, er det ikke noget vi har tænkt os at tage op i admin-gruppen.

- Og nu skal jeg vist have gjort det sidste klart, til Ubuntu Live!, imorgen..
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 13. nov 2009, 21:28

Jeg gentager første persons indlæg FRA kulturministeriet selv:

Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem


Jeg har linux, kan ikke afspille krypteret DVD, dermed lovligt at backe dem op, korrekt?

Fra din EGEN kilde! :-)

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 13. nov 2009, 21:29

Jimmyfj skrev:Helt ærligt. Jeg forstår ikke, at sådan en tråd, som denne, overhovedet opstår, og at folk, igen, angriber en enig admin-gruppe, som allerede har gjort det klart, at Forum IKKE er det rette sted at få hjælp til alskens ulovligheder. Og helt personlig mener jeg, at folk, som stadig forsøger at omgå lovgivningen på det digitale område burde skamme sig inderligt.

Du kører GNU/Linux. Ingen blander sig i, hvad du bruger din udgave af systemet til. Men at bede andre brugere om at bistå dig i at bryde loven er ikke bare frækt, det er tragisk.
Du sidder på et gratis system, som ingen kræver dig en krone for. Tværtimod sidder der en utrolig stor mængde mennesker og arbejder gratis, for at DU kan få et gratis, og endda et rigtig godt system, så du ikke behøver være nervøs for dine personlige data. Men det er jo også dig, som beder om hjælpen til at bryde loven, som sidder tilbage med skammen. For jeg ville, i den grad være flov over at bede ærlige mennesker, som sikre mig et frit system om at hjælpe mig til at misbruge selv samme system, så DU kan omgå en fuldt lovlig kopisikring.

Her er en side, du bør læse:

http://www.ikt-ret.dk/papers/dikopri.shtml

og her

http://www.ikt-ret.dk/papers/dikopri2.shtml

Det er lovligt at kopiere til eget forbrug. Dette gælder også kopi af musik og film, så længe disse ikke er beskyttet af kopisikring. Det er den/de personer eller firmaer, som ejer copy-retten til materialet, som suverænt bestemmer reglerne for brug/kopiering af værket. Igen til eget forbrug.

De to sider, jeg linker til, sammensat med den side christian.arvai linker til er der intet at være i tvivl om: DRM a.k.a. Kopisikring er IKKE lovligt og medføre straf i tilfælde af overtrædelse.

Denne information er tilgængelig for enhver, som søger efter den på nettet.


Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem


Læs den linje der igen.

Hvor brokker jeg mig over at i ikke vil hjælpe? Jeg brokker mig over måden filmindustrien køre deres show på, og prøver at forklare MIN sitution, som er at jeg har en masse købte film der ikke længere virker fordi de nægter at bytte dem trods dansk lovgivning, og derfor tvinger de mig til at kopier dem, for at bevare mine film.

Helt ærligt, aldrig har jeg følt mig så angrebet før!
Senest rettet af Spotten 13. nov 2009, 21:31, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Christian.Arvai » 13. nov 2009, 21:31

Min DVD maskine kan ikke læse mange af mine film som min PC kan, når jeg så backer dem op, så virker de fint på min DVD efter jeg brænder en ny skive med filmen på, så jeg kan se min film som jeg har KØBT OG BETALT for.

Nu er du da tydeligt ude over lovens rammer, en ting er at du debattere hvorvidt det er lovligt at bryde DRM for at afspille i Ubuntu, men det er 100% uloligt at bryde DRM for at lave en DVD kopi !
Du må ikke: • Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.


En anden ting der undre mig, er at jeg har afspillet mange film med DRM i Ubuntu (bla. fra Disney) og jeg har aldrig oplevet problemer med at Ubuntu ikke kan afspille disse.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf Spotten » 13. nov 2009, 21:32

christian.arvai skrev:
Min DVD maskine kan ikke læse mange af mine film som min PC kan, når jeg så backer dem op, så virker de fint på min DVD efter jeg brænder en ny skive med filmen på, så jeg kan se min film som jeg har KØBT OG BETALT for.

Nu er du da tydeligt ude over lovens rammer, en ting er at du debattere hvorvidt det er lovligt at bryde DRM for at afspille i Ubuntu, men det er 100% uloligt at bryde DRM for at lave en DVD kopi !
Du må ikke: • Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.


En anden ting der undre mig, er at jeg har afspillet mange film med DRM i Ubuntu (bla. fra Disney) og jeg har aldrig oplevet problemer med at Ubuntu ikke kan afspille disse.


Fra dit eget link:

Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem


EDIT:

Den eneste måde jeg har kunne afspille nogle film, ikke alle, er at ligge dem ind og brænde dem ud, da jeg ikke har tænkt mig at sidde og se mine film på min PC med 22" skærm når jeg har en større skærm hvor min DVD maskine er sat til, så pga. de ikke kan lave det ordentligt, krypteringen, er jeg tvunget ud i dette for at se mine film, jeg kan jo ikke gå ned og få pengene tilbage når de film der ikke virker ikke virker, det er prøvet.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Backup af krypteret DVD i Ubuntu 9.10 64 bit

Indlægaf laoshi » 13. nov 2009, 21:36

Fra dit eget link:

Citat:
Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem


Bemærk: afspille
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster