Hej.
Hvordan opretter jeg en fjern skrivebordssession fra Ubuntu 9.04 til en PC der kører Windows XP. Jeg kan ikke få forbindelse til den PC der kører XP.
Hilsen Korsgaard
Fjernskrivebord
-
- IRC nickname: Navigator
- Geografisk sted: Svendborg Fyn
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Fjernskrivebord
korsgaard skrev:Hej.
Hvordan opretter jeg en fjern skrivebordssession fra Ubuntu 9.04 til en PC der kører Windows XP. Jeg kan ikke få forbindelse til den PC der kører XP.
Hilsen Korsgaard
Under forudsætning at det er til en Windows XP (SP2/SP3) Pro (da home versionen ikke har mulighed for remote desktop), så skal du på Ubuntu maskinen installere:
Klik på linksene i rækkefølgen øverst til nederst, det aktiverer pakkesystemet.
Edit:
Husk at åbne en port i firewallen i din XP for din Ubuntu maskine (for ubuntu maskinens IP adresse).
Tilgår du XP maskinen udefra (fra interneettet og hjem) skal du også opsætte korrekt NAT på din router, og sikkert også bruge dyndns, medmindre din router har en statisk IP adresse (set udefra internettet).
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
lath skrev:korsgaard skrev:Hej.
Hilsen Korsgaard
Under forudsætning at det er til en Windows XP (SP2/SP3) Pro (da home versionen ikke har mulighed for remote desktop), så skal du på Ubuntu maskinen installere:
Klik på linksene i rækkefølgen øverst til nederst, det aktiverer pakkesystemet.
Edit:
Husk at åbne en port i firewallen i din XP for din Ubuntu maskine (for ubuntu maskinens IP adresse).
Tilgår du XP maskinen udefra (fra interneettet og hjem) skal du også opsætte korrekt NAT på din router, og sikkert også bruge dyndns, medmindre din router har en statisk IP adresse (set udefra internettet).
/Lars
det er så også en måde...
hvis du aktiverer remote desktop på windows så kan du fra en standart ubuntu tilgå denne som en terminalserver via programmer>internet>terminalserver klient.
du skal her indtaste ipadresse, brugernavn osv og så er du kørende med automatisk login og alt muligt (eventuelle routers og firewalls skal dog være opsat korrekt her også)
-
- IRC nickname: Navigator
- Geografisk sted: Svendborg Fyn
Tak begge 2, nu virker det.
Korsgaard
Korsgaard
-
Hej Allesammen,
Det virker alt for teknisk...
Findes der ikke en nemmere måde at fjernstyre en XP på, Jeg skal nemlig yde service hos en som ikke har forstand på computer. Så det er meget vigtigt at de bare kan trykke på en knap.. måske taste en kode og så er vi kørende...?
Hilsen Mr.Laursen... Absolut nybegynder..
Findes der ikke en nemmere måde at fjernstyre en XP på, Jeg skal nemlig yde service hos en som ikke har forstand på computer. Så det er meget vigtigt at de bare kan trykke på en knap.. måske taste en kode og så er vi kørende...?
-
Mr.Laursen skrev:Hej Allesammen,
Hej og velkommen til forum
Kik lidt på rdesktop (søg med google).
Engelsk Wikipedia har også en artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Rdesktop
eller tsclient
som er grafisk udgave af rdesktop til GNOME.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej Lars,
Det er helt fint, jeg kan se at den er installeret i min Ubuntu 9.10 64bit version.
Jeg har lige set en video på youtube hvordan programmet bruges og det ser fantastisk nemt ud...
Men jeg skal jo have adgang til den anden computer via ipadresse eller hostname.
Er det nok bare at indtaste hostname i feltet for computer...? for jeg mener ikke det er nok med den ip-adresse man får ved hjælp af ipconfig når computeren er tilsluttet en router.
Og endnu en gang tak for din tid Lars
Update
Jeg fik løst deres problem ved at de installerede firefox... så jeg kigger lige nærmere på dette næste gang jeg besøger dem. Men hvis du har en vejledning til opsætningen af XP placeret bag en firewall ville det hjælpe.. Prøver også at google det.
Det er helt fint, jeg kan se at den er installeret i min Ubuntu 9.10 64bit version.
Jeg har lige set en video på youtube hvordan programmet bruges og det ser fantastisk nemt ud...
Men jeg skal jo have adgang til den anden computer via ipadresse eller hostname.
Er det nok bare at indtaste hostname i feltet for computer...? for jeg mener ikke det er nok med den ip-adresse man får ved hjælp af ipconfig når computeren er tilsluttet en router.
Update
Jeg fik løst deres problem ved at de installerede firefox... så jeg kigger lige nærmere på dette næste gang jeg besøger dem. Men hvis du har en vejledning til opsætningen af XP placeret bag en firewall ville det hjælpe.. Prøver også at google det.
-
Mr.Laursen skrev:Hej Lars,
Update
Du er kun sikker på, hvad IP adressen for en bestemt host er, hvis den har en statisk IP adresse.
Jeg har ikke nogen guide til brug af Remote Desktop i Windows XP Professional. (Du kan ikke bruge Windows XP Home såvidt jeg lige husker det).
/Lars
-
- Geografisk sted: Vejle
Mr.Laursen skrev:Findes der ikke en nemmere måde at fjernstyre en XP på, Jeg skal nemlig yde service hos en som ikke har forstand på computer. Så det er meget vigtigt at de bare kan trykke på en knap.. måske taste en kode og så er vi kørende...?
Du har også muligheder for at fjernstyre gennem en browser, tror den bruger java.
Kode: Vælg alt
https://secure.logmein.com/US/home.aspx
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen