Karmic 64 bit, fejl på fejl på fejl (DØD DISK) (LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Karmic 64 bit, fejl på fejl på fejl

Indlæg af Spotten »

christian.arvai skrev:Det er en cd som man booter op lige som man gør når man kører Ubuntu som livecd, der er nogle forskellige muligheder lige i starten af boot, så hvis det ikke lige virker og starter op, kan du prøve igen med en af de andre muligheder (jeg måtte prøve 2 gange før jeg fik startet det).

Den med CTRL+ALT+DEL skal jeg da lige have testet i 9.10 (men den virker fint i 9.04).

Ok, der er ikke nogen guide på hvordan man bruger det? Kan det bruges under Windows også? Til at redde diske der slet ikke reagere på noget som helst?

Ok, jeg synes det er underligt de fjerner denne mulighed i 9.10 når det ender med man er låst og ikke kan komme videre, og dermed redde sine ting, det var jo den jeg manglede for at undgå min reset knap, som ødelagde alt for mig! :-)

Jeg prøver mig frem med den LIVE-CD med GParted, har lige fået den hjem, så går ud fra jeg blot kan brænde den ud som den er og så boote fra den?

Dvs. den booter ikke systemet, men kun GParted? Det lyder nemlig som en fed løsning til at redde "døde" diske med.

På forhånd tak.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg skal nok prøve at få lavet en guide om gparted på livecd, men forvent ikke at den er færdig i denne uge :D

Gparted som livecd virker på alle filsystem, uanset om det er windows eller ubuntu, den starter op som et selvstændigt system og er ikke afhængig af et styresystem.

Yes, det er bare at brænde isofilen og så boote op på cd´en.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Spotten

Indlæg af Spotten »

christian.arvai skrev:Jeg skal nok prøve at få lavet en guide om gparted på livecd, men forvent ikke at den er færdig i denne uge :D

Gparted som livecd virker på alle filsystem, uanset om det er windows eller ubuntu, den starter op som et selvstændigt system og er ikke afhængig af et styresystem.

Yes, det er bare at brænde isofilen og så boote op på cd´en.

Ok, det lyder meget fornemt! :-) Mange tak.

Jeg har lige prøvet det, men den finder desværre ikke disken jeg vil redde, så mit gæt er den er død.

Den siger når den starter op "Klik klik klik... spind, klik klik klik, spinddown, sluk.

Død disk?!

På forhånd tak.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det lyder faktisk som om den Hd er stået helt af, Gparted som livecd plejer at kunne åbne alt.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Spotten

Indlæg af Spotten »

christian.arvai skrev:Det lyder faktisk som om den Hd er stået helt af, Gparted som livecd plejer at kunne åbne alt.

Den lyder meget som en død disk, men før den stod af, sagde den i programmet diskredskab, at den havde 42 ødelagte eller bad sectors, og derfor valgte jeg (HELDIGVIS) at fjerne ALT data fra den, og så stod den sjovt nok af da jeg ville smide noget ny data på, så det var måske de øvre magter der lige sørgede for der kom en tanke i mit hoved så jeg nåede at få backet skidtet op! Så har trods alt kun mistet en disks uden data! Sjældent det sker på den måde! Men heldigt.

Jeg synes faktisk det er skidesmart det LIVE-CD med GParted, specielt til Windows når alt fucker! :-)

Mange tak for hjælpen, du har virkelig været hjælpsom! :-)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Re: Karmic 64 bit, fejl på fejl på fejl (DØD DISK) (LØST)

Det var så lidt :) , jeg er da glad for at du nåede at redde dine data, der er ikke noget som er mere surt en at miste alt på en HD.

Det er da også godt at du kan lide Gparted livecd, jeg har selv brugt den flere gange (også på windows) med positive resultater, i øvrigt er jeg godt i gang med den guide, jeg fik da taget omkring 45 billeder i går og klippet dem til, samt skrevet lidt kladde til kapiteloverskrift.

Spotten

Indlæg af Spotten »

christian.arvai skrev:Det var så lidt :) , jeg er da glad for at du nåede at redde dine data, der er ikke noget som er mere surt en at miste alt på en HD.

Det er da også godt at du kan lide Gparted livecd, jeg har selv brugt den flere gange (også på windows) med positive resultater, i øvrigt er jeg godt i gang med den guide, jeg fik da taget omkring 45 billeder i går og klippet dem til, samt skrevet lidt kladde til kapiteloverskrift.

For mig var det en stor hjælp! :-)

Ja, gu er det så! Heldigt jeg ikke mistede andet end disken, det er til at overleve selvom de også koster penge! :-)

Det var da en del, du arbejder vist ikke i et langsomt tempo! :-) Det er sgu fedt nogen gider bruge sin tid på at lave guides andre kan nyde godt af! Hatten af for det! :-)

Jeg siger igen mange tak! :-)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Hej igen

Jeg er da allerede ved at være færdig med guiden om Gparted, pt. er jeg sygemeldt med et brækket ben, så jeg har masser af tid til at skrive guides :D

Det der tager mest tid er at tage screenshots, klippe dem til og lave resizede kopier, for at guiden ikke bliver for "tung" at logge ind på, har jeg resized alle billederne i den, men jeg har så lavet det, så man kan klikke på billederne og få et stort billede frem, dette tager en del tid at lave og gør at der kommer ret mange billeder, som jeg skal have uploadet.

Men da det med at arbejde og ændre på partitioner er noget som man skal være 100% sikker på, vil jeg lige vente med at udgive den, så kan jeg få nogle af de andre i redaktørteam til at gennemlæse og kontrollere den for evt. fejl, så jeg er sikker på at der ikke opstår problemer ved at følge guiden.

Spotten

Indlæg af Spotten »

christian.arvai skrev:Hej igen

Jeg er da allerede ved at være færdig med guiden om Gparted, pt. er jeg sygemeldt med et brækket ben, så jeg har masser af tid til at skrive guides :D

Det der tager mest tid er at tage screenshots, klippe dem til og lave resizede kopier, for at guiden ikke bliver for "tung" at logge ind på, har jeg resized alle billederne i den, men jeg har så lavet det, så man kan klikke på billederne og få et stort billede frem, dette tager en del tid at lave og gør at der kommer ret mange billeder, som jeg skal have uploadet.

Men da det med at arbejde og ændre på partitioner er noget som man skal være 100% sikker på, vil jeg lige vente med at udgive den, så kan jeg få nogle af de andre i redaktørteam til at gennemlæse og kontrollere den for evt. fejl, så jeg er sikker på at der ikke opstår problemer ved at følge guiden.

Jamen hvis man er god til det man gør, så er det heller ikke så svært som andre måske ville synes det ville være, så måske er det også fordi du ved hvad du laver at du ikke synes det er så slemt! :-) Det er dog et stort stykke arbejde du laver som alle andre der ikke ved hvordan man bruger GParted kan lære af, bland andet mig selv, og det kan jeg da kun være dybt taknemmelig for da det godt kan være uoverskueligt for en gammel Windows bruger der endnu ikke er inde i linux verdenen, som kan være meget stor og forvirrende for en der kommer fra Windows, men alt i alt, så synes jeg faktisk tingene er nemmere end i Windows, når man altså har lært dem at kende. I Windows sker en masse hvor man ikke får del i det, så man aner i realiteten ikke en skid om hvad der sker, derimod, hvis man gider og kan sætte sig ind i linux, så er det ikke SÅ slemt igen, dog er der en MEGET stor forskel på disse systemer, som gør det kan være svært når man er tilvænnet f.eks Windows, men det er vel som med så mange andre ting et spørgsmål om tilvænning! :-)

Du får i hvert fald endnu et tak herfra på vejen, med det gode stykke arbejde du sidder og knokler med! :-)

Keep up the good work! :-)

EDIT:

Kan du måske sige mig hvad der menes med denne linje (Fandt den hvor jeg hentede programmet GParted Live-CD)

It uses libparted to detect and manipulate devices and partition tables while several (optional) file system tools provide support for file systems not included in libparted.

På forhånd tak.