Mangler fri plads på installations drevet? Hjælp

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
jakj002
IRC nickname: jakj

Mangler fri plads på installations drevet? Hjælp

Indlæg af jakj002 »

Hej Alle!
Jeg vil så gerne være ubuntu bruger!! - men det ser ud som om det ikke skal lykkes for mig, ØV. Det så ellers så lyst ud. Jeg har en forholdvis ny dell computer, hvor der har været installeret windows XP på. Efter hånden var den blevet langsom og irriterende, som windows altid bliver - og som jeg har oplevet så mange gange før. Min kone har ikke været vild med tanken - men da hun installerede et program,som lukkede computeren totalt ned, hjalp det lidt med forståelsen. Jeg havde en ubuntu live CD liggende (med 9.04) som jeg satte i drevet - live versionen kørte upåklageligt - og jeg fik lov til at installere.

Installationen gik upåklageligt - jeg krydsede af i rubrikken installer ved siden af windows, så jeg nu kan vælge mellem de to styresystemer når jeg starter op.

Det går fint med at starte ubuntu, MEN så snart jeg beder den om det mindste, eg. installere de anbefalede plugins påstår den at dette ikke kan lade sig gøre da der ikke er plads på computeren.

Det FORSTÅR JEG IKKE, da den skriver at der er et drev i computeren med 157 GB fri plads. Når jeg går ind på /HOME derimod skriver den at der er 0 bytes fri ..

Jeg er bestemt ikke nogen computer nørd (jeg vil ønske at jeg var), men jeg synes dog at jeg kan løse mange små problemer - men dette fatter jeg ikke - det er måske noget med partitioneringen ?? Det er jeg ikke vant til at arbejde med .. hvad gør jeg..

Ikke engang firefox vil køre .. Når jeg går ind på min webmail - "powered by microsoft exchange server" skriver den at ssl er slået fra - men i firefox instillingerne er den helt klar "vinget af" som slået til...

KORT:
1. Jeg vil så gerne være ubuntu bruger!!
2. Computeren påstår at der ikke er plads på mit drev (157 GB fri på hoved drevet) ?
3. Jeg kan ikke køre nogen programmer.
4. Hvordan får jeg SSL sikkerhed slået til ?

H J Æ L P !!

med venlig hilsnen Jakob
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Mangler fri plads på installations drevet? Hjælp

Indlæg af Stra »

Hej og velkommen i forum.

Først og fremmest er det en god ide at rydde op og defragmentere windows, inden du vil lægge Ubuntu ind.

Og her også partionere det drev, du har langt ubuntu ind på, tilbage til windows filsystemet.
Dernæst kan du starte op med at installere ved at følge denne guide

http://freedomnotbeer.dk/index.php?opti ... &Itemid=99

og bagefter fintune ubuntu med denne guide (installerer de fleste almindelige ting fx flash og java)

http://freedomnotbeer.dk/index.php?opti ... &Itemid=57

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10