Kernel Panic

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
R.Olsen

Kernel Panic

Indlæg af R.Olsen »

Jeg har prøve kørt Ubuntu 9.10 på Bill Gates computer,(min) og var ved at lære 9.10 at kende men så idag da jeg kom hjem fra arbejde hvor jeg iøvrigt prøvede at overbevise flere kollegaer om at de skulle tage og skifte til Ubuntu, så ville jeg åbne Ubuntu og så fik jeg denne besked:

3.123350 Kernel panic - not syncing: VFS: unabel to mount root fs on unknown-block (8,3)

Hvad gør jeg for jeg vil gerne i kontakt med alle de ting jeg fik lavet mens jeg kunne bruge Ubuntu.
Senest rettet af R.Olsen 11. nov 2009, 20:35, rettet i alt 1 gang.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kernel Panic

Indlæg af lath »

R.Olsen skrev:Jeg har prøve kørt Ubuntu 9.10 på Bill Gates computer,(min) og var ved at lære 9.10 at kende men så idag da jeg kom hjem fra arbejde hvor jeg iøvrigt prøvede at overbevise flere kollegaer om at de skulle tage og skifte til Ubuntu, så ville jeg åbne Ubuntu og så fik jeg denne besked: 3.123350 Kernel panic - not syncing: VFS: unabel to mount root fs on unknown-block (8,3)
Hvad gør jeg for jeg vil gerne i kontakt med alle de ting jeg fik lavet mens jeg kunne bruge Ubuntu.

Linux kernen fortæller dig at den ikke kan finde dit root (/) filsystem.

Årsagen kan være at du har flyttet rundt på harddiske i din computer - eller at din harddisk bare ikke virker mere på grund af slitage.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
R.Olsen

Indlæg af R.Olsen »

Årsagen kan være at du har flyttet rundt på harddiske i din computer - eller at din harddisk bare ikke virker mere på grund af slitage.

Min bærbar er rimelig ny og windows køre på den samtidig og der er ingen problemer hverken med harddisk eller noget når jeg køre windows vista.
lath

Indlæg af lath »

R.Olsen skrev:

Min bærbar er rimelig ny og windows køre på den samtidig og der er ingen problemer hverken med harddisk eller noget når jeg køre windows vista.

Ubuntu er et operativsystem og kører kun samtidigt med Windows hvis du har virtualiseringssoftware installeret på Windows (Ubuntu kører oven på Windows), eller Ubuntu har virtualiseringssoftware (Windows kører oven på Ubuntu).

Kører du dual-boot kan kun et operativsystem køre på et bestemt tidspunkt.

Har du installeret Win Vista efter Ubuntu har Windows kvadret Ubuntus boot-loader (som hedder GRUB), da Windows er et lidt asocialt operativsystem - sådan fortalt på den pæne måde.

Windows er ikke Linux, så hvad du kan eller ikke kan i Windows er ikke så relevant, da hardwareproducenterne ikke altid er lige god til at lave drivere (styre-programmer) til andet end Windows.

Det eneste du kan gøre ved det problem er at du kun at køber hardware som hardwareproducenten har lavet en Linux driver til.

Iøvrigt: Hvilken Ubuntu er det, og i hvilken bit version?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
R.Olsen

Indlæg af R.Olsen »

Det er Ubuntu 9.10 64bit og og den er installeret oven på vista, og ved opstart vælger jeg hvilket system jeg vil køre, og det kørte perfekt indtil idag.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

R.Olsen skrev:Det er Ubuntu 9.10 64bit og og den er installeret oven på vista, og ved opstart vælger jeg hvilket system jeg vil køre, og det kørte perfekt indtil idag.

er det lavet som en wubi (sidder i windows, putter cd'en i maskinen og installere så ubuntu)
eller er det lavet som en rigtig dualboot (slukker maskinen sætter cd'en i maskinen, starter op og installere)?
hvis det er en wubi install så kan du med fordel gå i windows under tilføj fjern prigrammer og finde ubuntu wubiinstallationen og fjerne denne for så at lave en ny install
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
lath

Indlæg af lath »

R.Olsen skrev:Det er Ubuntu 9.10 64bit og og den er installeret oven på vista, og ved opstart vælger jeg hvilket system jeg vil køre, og det kørte perfekt indtil idag.

Er det en Wubi installation - altså installeret inde fra Windows?

Hov: sound var lige først :)

/Lars
R.Olsen

Indlæg af R.Olsen »

Det må så være en wubi, og som jeg så forstår det, så er jeg nød til at lave en ny install for at køre Ubuntu 9.10 igen.

Øv Øv but so be it.

Tak til Lath og soundpartner.
Michael
Geografisk sted: Tørring

Indlæg af Michael »

Hej alle :D

Har fået nøjagtigt samme problem!

Min er på en dualboot maskine, og det skete efter at Ubuntu var blevet opdateret.

Har ellers kørt upåklageligt ind til i dag :(

Og ja Win XP kører uden problemer, på samme maskine?!

Er der intet at gøre, udover at starte forfra?!

Michael
lath

Indlæg af lath »

Michael skrev:Hej alle :D

Har fået nøjagtigt samme problem!

Min er på en dualboot maskine, og det skete efter at Ubuntu var blevet opdateret.

Har ellers kørt upåklageligt ind til i dag :(

Og ja Win XP kører uden problemer, på samme maskine?!

Er der intet at gøre, udover at starte forfra?!

Michael

Måske det var en bedre ide at sætte plads af til Linux (altså defragmentere), og så installere ubuntu som ægte dual-boot istedet for at bruge wubi-installer.

Husk at tage backup først.

/Lars