Begrænse ram forbruget

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
js79
Geografisk sted: Holstebro

Begrænse ram forbruget

Indlæg af js79 »

Hej folkens

Er det muligt at begrænse mængden af ram som en maskine på bruge?

Jeg har en virtuel server, hvor der er noget såkaldt "burst ram", men så snart serveren bruge af denne ram, så får jeg ret ofte en "out of memory". Serveren har 128mb garanteret og 128mb burst ram og så snart den runder de 128mb, så kører den meget ustabil.
Burst-rammen kan ikke fjernes, så derfor går mit spørgsmål på, om jeg kan sætte OS'et til kun at bruge 128mb selvom der registrerer 256mb ram?

JS
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Begrænse ram forbruget

Indlæg af lath »

js79 skrev:Hej folkens

Er det muligt at begrænse mængden af ram som en maskine på bruge?

Jeg har en virtuel server, hvor der er noget såkaldt "burst ram", men så snart serveren bruge af denne ram, så får jeg ret ofte en "out of memory". Serveren har 128mb garanteret og 128mb burst ram og så snart den runder de 128mb, så kører den meget ustabil.
Burst-rammen kan ikke fjernes, så derfor går mit spørgsmål på, om jeg kan sætte OS'et til kun at bruge 128mb selvom der registrerer 256mb ram?

JS

Er det Linux kernen der bruges, så tror jeg at Linux kernen ikke tager det pænt, hvis der bliver tilføjet RAM, hvorefter at det lige pludselig forsvinder igen.

Jeg er ikke helt klar over om Linux kernen understøtter Hot-pluggable RAM, men mit gæt at det gør den ikke.

En mainframe klarer det sandsynligvis meget bedre - men det er også hardware som koster kassen. En mainframe kan f.eks. køre med 100% I/O belastning i meget lang tid uden at der sker noget ved det, fordi det er noget de er bygget til at kunne.

Hvis jeg var dig ville jeg kigge efter en gæste OS parameter til den virtualiseringssoftware der bliver brugt. På den må du kunne lave en hard limit af RAM på 128 MB RAM.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
js79
Geografisk sted: Holstebro

Re: Begrænse ram forbruget

Indlæg af js79 »

Jeg har desværre ikke selv mulighed for at justere opsætning af virtualisering softwaren, da det er en købt VPS "ude i byen".

Rammene forsvinder egentlig ikke som sådan - der var fx 128mb garanteret ram og 128mb "burst ram" og kernen registrerede 256mb hele tiden. Men da de 128mb burst ram er delt af de andre VPS'er på hosten, så virker det ikke specielt godt. Eller, det er i hvert fald den konklusion jeg er kommet frem til.

VPS'en er nu flyttet til en anden udbyder, hvor den kører meget bedre. Så indtil jeg finder en løsning på at neddrosle" maximum forbrugt af ram, så går jeg er stor bue uden om udbydere der bruger OpenVZ.