hejsa
har fåt til opgave at installere ubuntu på en computer hvor der også skal ligge xp på-det ligger der i forvejen.
Ubuntu skal bruges til at surfe på nettetog så stort set ikke så meget andet end lidt tekstbehandling.
NU TÆNKER JEG, -HVAD VILLE VÆRE DEN BEDSTE VERSION/MODEL AF UBUNTU AT INSTALLERE FOR AT DEN IKKE OPTAGER FOR MEGET PLADS.
-ups så ikk capslock var til der hehe
ubuntu -hvilken version LØST
-
- Geografisk sted: Sdr jylland
ubuntu -hvilken version LØST
Senest rettet af fretplay 15. nov 2009, 12:54, rettet i alt 1 gang.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: ubuntu -hvilken version
Hej
Skal det være Ubuntu ?, hvis det hele kun er til de formål du beskriver, vil Xubuntu fylde mindre og kunne klare opgaven.
Men ellers vil jeg anbefale Ubuntu 9.10.
Skal det være Ubuntu ?, hvis det hele kun er til de formål du beskriver, vil Xubuntu fylde mindre og kunne klare opgaven.
Men ellers vil jeg anbefale Ubuntu 9.10.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
xubuntu -hvad r det for noget, -har jeg faktisk aldrig hørt om. -Virker den på samme måde som ubuntu?? bare i en letvægtsudgave eller hvordan??
vh
-har lige været inde at læse om det,bla andet på en tråd her på sitet, -lyder som en rigtig god ide du har der, så tror jeg vil prøve det. -lige et enkel spørgsmål dog, -hvordan virker terminalen, -er det den sammesom i ubuntu?? -da jeg havdekubuntu havde jeg også en shell prompt og den virker jeg bare ikk sammen med, så vil bare være sikker at den "alm" ubuntu prompt findes her.
vh
-har lige været inde at læse om det,bla andet på en tråd her på sitet, -lyder som en rigtig god ide du har der, så tror jeg vil prøve det. -lige et enkel spørgsmål dog, -hvordan virker terminalen, -er det den sammesom i ubuntu?? -da jeg havdekubuntu havde jeg også en shell prompt og den virker jeg bare ikk sammen med, så vil bare være sikker at den "alm" ubuntu prompt findes her.
-
- Geografisk sted: Køge
Ubuntu findes med flere forskellige varianter, hvor kernen er den samme og forskellen ligger i hvilket grafisk skrivebordsmiljø der bruges.
Ubuntu - gnome www.ubuntu.com
Kubunbu - Kde www.kubuntu.com
Xubuntu - Xfce www.xubuntu.com
Gnome og kde er mere ressource krævende hvor Xfce er beregnet til mindre krævende hardware.
Samtidig findes alle ubuntuvarinter i foreskellige udgivelses versioner, hvor 9.10 er den sidste nye.
9.10 - Nyeste version udgivet i slutningen af oktober, kan være ustabil, pga nye features der lige skal finpudses.
9.04 - forrige version udgivet i april måned, mest stabil da den er gennemtestet i ddet sidste havle år.
8.04 LTS - Long time support version (beregnet til firmaer der sætter stabilitet og support i højsæde).
Men prøv at hente en eller flere livecd'er og prøv dem af på din pc. At prøve en livecd, ændrer ikke noget på din pc, før du vælger at eks. installere denne. Check om alt virker, lige fra netværk, grafik og lign. Dette giver et godt indblik hvad du fidner bedst egnet til dit formål.
Ubuntu - gnome www.ubuntu.com
Kubunbu - Kde www.kubuntu.com
Xubuntu - Xfce www.xubuntu.com
Gnome og kde er mere ressource krævende hvor Xfce er beregnet til mindre krævende hardware.
Samtidig findes alle ubuntuvarinter i foreskellige udgivelses versioner, hvor 9.10 er den sidste nye.
9.10 - Nyeste version udgivet i slutningen af oktober, kan være ustabil, pga nye features der lige skal finpudses.
9.04 - forrige version udgivet i april måned, mest stabil da den er gennemtestet i ddet sidste havle år.
8.04 LTS - Long time support version (beregnet til firmaer der sætter stabilitet og support i højsæde).
Men prøv at hente en eller flere livecd'er og prøv dem af på din pc. At prøve en livecd, ændrer ikke noget på din pc, før du vælger at eks. installere denne. Check om alt virker, lige fra netværk, grafik og lign. Dette giver et godt indblik hvad du fidner bedst egnet til dit formål.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Jeg har ikke selv haft prøvet xubuntu, så dit spørgsmål vedr. terminalen må jeg give videre.
Men ud over det har Martin Pihl skrevet om Xubuntu her http://martinpihl.dk/words/kender-du-xubuntu
Men ud over det har Martin Pihl skrevet om Xubuntu her http://martinpihl.dk/words/kender-du-xubuntu
Med venlig hilsen Christian
-
- Geografisk sted: Køge
Jeg vil tro, uden at vide det, at kernen er identisk i alle ubuntu varianter. Det eneste der kan variere er de programmer der er tilrådighed.
Eks, gedit, nano etc.
Grunden til jeg formoder at kernen er identisk er at man kan installere forskellige desktopmiljøer på samme ubuntu installation.
Eks, gedit, nano etc.
Grunden til jeg formoder at kernen er identisk er at man kan installere forskellige desktopmiljøer på samme ubuntu installation.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
Thomas Johansen
-
- Geografisk sted: København
Jeg har haft flere problemer med Xubuntu end med Ubuntu - hvis du har så meget som en 8-10 GB plads på harddisken og 512 MB RAM, vil jeg altid anbefale Ubuntu. Hvis det er nede i Bare Minimum requirements, så vil jeg anbefale Xubuntu.
-
hejsa
Takker for de gode svar, -har nu prøvet at installere xubuntu på min stationære.
-Det ser ellers ud til at virke meget godt.
-Og ja -ubuntu terminalen er der stadig, -heldigvis
-Har dog et par små problemer, men dem har jeg oprettet en anden tråd til herinde, syns næsten det hører en anden diskution til.
-Markerer tråden her som løst, da jeg føler jeg har fået mere end rigelig med gode insputs så igen -tak tak.
Takker for de gode svar, -har nu prøvet at installere xubuntu på min stationære.
-Det ser ellers ud til at virke meget godt.
-Og ja -ubuntu terminalen er der stadig, -heldigvis
-Har dog et par små problemer, men dem har jeg oprettet en anden tråd til herinde, syns næsten det hører en anden diskution til.
-Markerer tråden her som løst, da jeg føler jeg har fået mere end rigelig med gode insputs så igen -tak tak.