Ang USB installationsdisk.

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Wrisberg
Geografisk sted: Haslev, sjælland

Ang USB installationsdisk.

Indlæg af Wrisberg »

Jeg har sådan en 1gb usb /flash pen, som jeg bruger til at installere ubuntu med. MEN: - Jeg har tænkt på hvis jeg evt skaffede mig en større én, er det så muligt og have f.eks UBUNTU - XUBUNTU- OSV. liggende, så jeg har én pen, med forskellige systemer på?

venlig hilsen
Jonas
Jonas Wrisberg

W520
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ang USB installationsdisk.

Indlæg af lath »

Wrisberg skrev:Jeg har sådan en 1gb usb /flash pen, som jeg bruger til at installere ubuntu med. MEN: - Jeg har tænkt på hvis jeg evt skaffede mig en større én, er det så muligt og have f.eks UBUNTU - XUBUNTU- OSV. liggende, så jeg har én pen, med forskellige systemer på?

venlig hilsen
Jonas

Ja, det er muligt: det kaldes logiske partitions, og de optræder hver især som en mindre flash disk, selv om de fysisk bor på den samme flash pen.

Engelsk Wikipedia har en god artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_partitioning

Bemærk at den viser GParted, som rent faktisk er det værktøj du skal bruge. Husk ikke at lave om på din nuværende harddisk!, vælg noget andet end typisk /dev/sda, eller /dev/hda!
Den installerer du med følgende kommando i en Terminal (i Programmer > Tilbehør menuen):

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install gparted

(Kode vises ikke imens du taster. Afslut indtastning af koden ved tryk på <enter> tasten.)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags