Hej nu har jeg rodet med noget som jeg har for lidt forstand på fin ny Ubuntu er blevet installeret og jeg vil så høre og se lyd og videoer som er gemt på computeren, de er i flere formater flest som mp3, jeg forsøgte at åbne med Film afspiller og lod den søge og hente plugins og fik bagefter besked om at der manglede en mpeg layer (var det vist) som ikke var installeret.
Flash videoer gik det fint med at lade Film afspiller søge og hente plugins til, men der er også nogle videoer i mp4 format, Film afspiller søgte og gav besked om at der manglede en H 264 afkoder som ikke var installeret.
Ind i Synaptic og finde noget som kunne ligne det jeg skulle bruge (jeg kan virkelig ikke huske dem alle) de blev installeret, resultat: Ingen lyd overhovedet på min Medion bærbare computer med Ubuntu 9.10 videoer vises uden lyd, lydfiler kan ikke høres, ingen lyde ved start af Ubuntu - kort sagt fuldstændig tavs.
Kan jeg på en eller anden måde nulstille de codecs til default ?
Vil i fortælle hvad det er jeg skal installere. så jeg ikke mister lyden igen ?
Lydinstillinger viser ingen enheder så et eller andet er gået helt galt for mig
Jeg var ellers lige ved at føle mig mig selv som lidt mere øvet da jeg løste et andet problem med noget mscorefonts installer som Ubuntu forgæves søgte at opdatere, men nu er jeg banken tilbage som absolut nybegynder, som fortæl venligst udførlig hvad jeg kan gøre
Lyden forsvandt på 9.10 - Løst installerede 8.04
-
- Geografisk sted: Thy
Lyden forsvandt på 9.10 - Løst installerede 8.04
Senest rettet af OVN 23. nov 2009, 02:10, rettet i alt 3 gange.
-
- Geografisk sted: Køge
Re: Lyden forsvandt på 9.10
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
-
Det er forsøgt uden der er kommet lyd på Ubuntu kan ikke se mit lydkort og jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg retter fejlen, der var systemlyde indtil jeg begyndte at installere fra Synaptic.
Er her en som vil fortælle helt nøjagtig hvad jeg skal installere for at høre og se: net radio - net tv fra DR - mp4 filer på computeren og mp3 filer på computeren ? Så vil jeg nemlig geninstallere systemet i aften (for 3. gang) og håbe på at bevare lyden også når jeg ser video filer (med lyd forhåbenlig)
streamtuner tør jeg vel godt installere ? Den var på den gamle Ubuntu og virker fint med de net radioer som jeg lytter til
Er her en som vil fortælle helt nøjagtig hvad jeg skal installere for at høre og se: net radio - net tv fra DR - mp4 filer på computeren og mp3 filer på computeren ? Så vil jeg nemlig geninstallere systemet i aften (for 3. gang) og håbe på at bevare lyden også når jeg ser video filer (med lyd forhåbenlig)
streamtuner tør jeg vel godt installere ? Den var på den gamle Ubuntu og virker fint med de net radioer som jeg lytter til
-
Der manglede vist en genstart eller noget, efter af have installeret Medibuntu fra linket virker alle lyde på den bærbare igen, glad er jeg - tusind tak for hjælpen jeg havde selv forsøgt med Medibuntu uden held men det var ikke fra det link du lagde her over
-
Re: Lyden forsvandt på 9.10 - IKKE Løst
Det var så kun den ene gang indtil videre at lyden var på da jeg startede jeg har lige nu løst problemet ved at slukke Killall Pulseaudio og genstarte som beskrevet her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1043568 Ubuntu får simpelhen ikke fat i lydkortet efter min overbevisning, der er bare et tomt hvidt felt når jeg klikker på Lydinstillinger og fanen Hardware, lige nu efter at have kørt kommandoerne fra siden jeg linker til, så er vist Internal Audio 1 output/1 input under hardware fanen, i de forskellige forum ser det ud som mange har problemer og jeg kan vel kun håbe på at der kommer en opdatering som klarer problemet ?
Under Systemovervågning kan jeg se at jeg har en Intel Pentium M processor på 1.8 GHz
Under Systemovervågning kan jeg se at jeg har en Intel Pentium M processor på 1.8 GHz
-
Tråden bliver ikke just overrendt findes der ikke en mere vedvarende løsning end at jeg skal køre de ovenfor nævnte kommandoer hver gang jeg starter computeren ? Indtil videre har jeg kun haft lyden automatisk 1 gang når jeg starter
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Hvis lyden kommer tilbage hver gang du slukker for pulseaudio (kill pulseaudio eller pulseaudio -k), er vi i samme situation.
Jeg prøvede først at afinstallere pulseaudio, men i 9.10 er det blevet så integreret i systemet at flere ting bare ikke fungerer længere når man fjerner det. Det er 4 løsninger.
1: afinstallér det alligevel
2: prøv at undgå at det bliver brugt, men behold det installeret.
3: find en pulseaudiofri distro (f.eks. 64studio baseret på ubuntu 8.04LTS, der er mange andre men jeg kender ikke navnene).
4: Gå igennem helvede (fejlfinding) og så om du kan fikse det.
Jeg har prøvet dem alle (ja, jeg har også været gennem helvede), og lige nu kører efter princip nr. 2. Det går kort sagt ud på at finde alle de steder hvor noget kan henvise til pulseaudio. F.eks. ALT+F2, vælg ALSA som default output (også gerne input). Du skal ikke røre ved fanebladet for video.
Hvis du f.eks. bruger VLC så ind i indstillinger (CTRL+P) under lyd, under output, vælg ALSA.
Gå igennem resten af dine "lydgivende" apps og se om du selv kan indstille output. Hvis du ikke kan er det temmelig sikkert styret af gstreamer, som du jo allerede har stillet til ALSA, ikke sandt?
Du kan også læse denne her: http://idyllictux.wordpress.com/2009/04 ... io-at-bay/
Bemærk dog at der er lavet meget om i lydsystemet i 9.10 (pulseaudio sniger sig ind alle steder efterhånden).
Hvis du vil fejlfinde kan du jo, efter at have dræbt pulseaudio (pulseaudio -k) prøve at køre
Der er læsestof nok.
Jeg prøvede først at afinstallere pulseaudio, men i 9.10 er det blevet så integreret i systemet at flere ting bare ikke fungerer længere når man fjerner det. Det er 4 løsninger.
1: afinstallér det alligevel
2: prøv at undgå at det bliver brugt, men behold det installeret.
3: find en pulseaudiofri distro (f.eks. 64studio baseret på ubuntu 8.04LTS, der er mange andre men jeg kender ikke navnene).
4: Gå igennem helvede (fejlfinding) og så om du kan fikse det.
Jeg har prøvet dem alle (ja, jeg har også været gennem helvede), og lige nu kører efter princip nr. 2. Det går kort sagt ud på at finde alle de steder hvor noget kan henvise til pulseaudio. F.eks. ALT+F2, vælg ALSA som default output (også gerne input). Du skal ikke røre ved fanebladet for video.
Hvis du f.eks. bruger VLC så ind i indstillinger (CTRL+P) under lyd, under output, vælg ALSA.
Gå igennem resten af dine "lydgivende" apps og se om du selv kan indstille output. Hvis du ikke kan er det temmelig sikkert styret af gstreamer, som du jo allerede har stillet til ALSA, ikke sandt?
Du kan også læse denne her: http://idyllictux.wordpress.com/2009/04 ... io-at-bay/
Bemærk dog at der er lavet meget om i lydsystemet i 9.10 (pulseaudio sniger sig ind alle steder efterhånden).
Hvis du vil fejlfinde kan du jo, efter at have dræbt pulseaudio (pulseaudio -k) prøve at køre
Kode: Vælg alt
pulseaudio -vvvvv
Der er læsestof nok.
-
Det er jo først kommet med den nye 9.10 og den er da god og flot på alle andre områder, jeg kan simpelhen ikke finde ud af det avancerede du foreslår og håber at udviklerne sender en opdatering som løser problemet, intil da må jeg så leve med at skulle køre de commadoer ved hver start -øv.
Jeg bruger ikke VLC men Rythmbox og Streamtuner/Audacios til lyden, sidst nævnte til netradio.
Karmic Koala kan også vise min Sony Walkman som et drev jeg kan fylde på og slette filer efter behov, det kunne forgængeren ikke der kunne jeg kun se og afspille indholdet på Walkman, så blandt andet derfor er jeg ked af at gå tilbage, men har da en cd med 8.04 LTS
Jeg bruger ikke VLC men Rythmbox og Streamtuner/Audacios til lyden, sidst nævnte til netradio.
Karmic Koala kan også vise min Sony Walkman som et drev jeg kan fylde på og slette filer efter behov, det kunne forgængeren ikke der kunne jeg kun se og afspille indholdet på Walkman, så blandt andet derfor er jeg ked af at gå tilbage, men har da en cd med 8.04 LTS
-
Re: Lyden forsvandt på 9.10 - Løst installerede 8.04
Så blev løsningen at jeg installerede 8.04 LTS i stadet for, den kan hvad jeg behøver, at 9.10 er flottere og hurtigere til at starte er ikke nok for mig når der er problemer jeg ikke kan finde ud af