Lyngby-Taarbæk Kommune har valgt at skifte til Open Office, hvilket har gjort at kommunen nu kan købe nye pc´er til eleverne, for de penge som ellers skulle bruges på MS licenser, dette kan man læse mere om på Comon http://www.comon.dk/nyheder/OpenOffice- ... 43212.html
Lige så interessant er det at læse de grove beskyldninger, som Microsofts teknologidirektør Jasper Hedegaard Bojsen kommer med i denne forbindelse http://www.comon.dk/nyheder/Dansk-kommu ... 46318.html , jeg vil give Lyngby-Taarbæk´s viceborgmester Simon Pihl Sørensen ret i at det ligner en skræmmekampagne.
Lyngby-Taarbæk Kommune skifter til Open Office
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Lyngby-Taarbæk Kommune skifter til Open Office
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: hvemmse2223
- Geografisk sted: Trige Aarhus
Re: Lyngby-Taarbæk Kommune skifter til Open Office
fuldkommen enig i det.
især referer han til anden kommune, som skulle havde fortrudt at have skifte, som ikke er sandt.
især referer han til anden kommune, som skulle havde fortrudt at have skifte, som ikke er sandt.
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Ha. Det var dog en gevaldig brøler han laver, teknologidirektøren hos microsoft, Jasper Hedegaard Bojsen. For det første smider han i al offentlighed en stinker efter deres egen kunde. Det er jo uhørt. Og i det perspektiv, er der tydeligvis kun en eneste grund til at han gør det. Han føler at Microsoft er truet. Det er næppe ren og sker altruisme der får ham til at kæfte op på den måde i offentligheden. Det var sjovt. Jeg håber Jasper Hedegaard Bojsen har ret i hans analyses fundament, nemlig at Microsoft er truet. Det ville være en stor gevinst hvis offentlige institutioner gik over til Linux, eller blot OpenOffice.
Jeg har indtil videre konverteret 4 venner til Linux (ubuntu). 2 af dem er dog gået tilbage igen (eller dualbooter med præference for XP) fordi de tager rundt og holder foredrag, og når de så kommer ud på et universitet, en skole, en kommune og smider deres usb-stick med filen på, i stedets bærbare, der er forbundet til projektor og kører MS office, så er deres plancher og pis helt anderledes formateret, når de åbnes i PowerPoint. Så kunne man måske begynde med sådan noget med, at du skal bare boote det her linux styresystem fra usb eller køre en portabel udgave af OO. Jo, måske med den ene af dem. Han er højenergifysiker (ham må jeg altså snart kunne få overbevist - han skal da have Scientific Linux - som oven i købet er udviklet af hans kollegaer på CERN). Det anden, hun er teknologiangst. Hun græd første gang, hun blev placeret overfor en computer (det er ganske vist). Nemmere hvis offentlige institutioner skiftede. Og som en eller anden en gang sagde her på forum (tror jeg). Den går også kun lige indtil en eller anden journalist og helst også en politiker begynder at omsætte MS licenser til pladser på hospitalerne, eller ældres vilkår, eller noget andet populistisk halløj.
Jeg har indtil videre konverteret 4 venner til Linux (ubuntu). 2 af dem er dog gået tilbage igen (eller dualbooter med præference for XP) fordi de tager rundt og holder foredrag, og når de så kommer ud på et universitet, en skole, en kommune og smider deres usb-stick med filen på, i stedets bærbare, der er forbundet til projektor og kører MS office, så er deres plancher og pis helt anderledes formateret, når de åbnes i PowerPoint. Så kunne man måske begynde med sådan noget med, at du skal bare boote det her linux styresystem fra usb eller køre en portabel udgave af OO. Jo, måske med den ene af dem. Han er højenergifysiker (ham må jeg altså snart kunne få overbevist - han skal da have Scientific Linux - som oven i købet er udviklet af hans kollegaer på CERN). Det anden, hun er teknologiangst. Hun græd første gang, hun blev placeret overfor en computer (det er ganske vist). Nemmere hvis offentlige institutioner skiftede. Og som en eller anden en gang sagde her på forum (tror jeg). Den går også kun lige indtil en eller anden journalist og helst også en politiker begynder at omsætte MS licenser til pladser på hospitalerne, eller ældres vilkår, eller noget andet populistisk halløj.
-
- Geografisk sted: Brejning
Hvor langt ude er det lige, når man offentligt revser en kommune for at vælge et andet produkt? I disse tider hvor hver en krone skal gælde, synes jeg da at det er et virkeligt godt signal at sende til resten af Danmark.
Herhjemme gør jeg ihvertifald mit til at mine unger ikke falder for det resultat som Jasper Bojsen henviser til...Nemlig den med at fremtidens unge er dårligere stillet fordi de vil møde MS produkter....Herhjemme får de ikke valget...OpenOffice på begge maskiner..
Og skulle jeg så lige for god ordens skyld sige at begge ungerne tit laver opgaver og indsætter billeder (og hvad ved jeg) i opgaverne - smider dem på en USB stick (eller gemmer på telefonens SD-kort) og printer på skolens MS licens baserede maskiner...
Herhjemme gør jeg ihvertifald mit til at mine unger ikke falder for det resultat som Jasper Bojsen henviser til...Nemlig den med at fremtidens unge er dårligere stillet fordi de vil møde MS produkter....Herhjemme får de ikke valget...OpenOffice på begge maskiner..
Og skulle jeg så lige for god ordens skyld sige at begge ungerne tit laver opgaver og indsætter billeder (og hvad ved jeg) i opgaverne - smider dem på en USB stick (eller gemmer på telefonens SD-kort) og printer på skolens MS licens baserede maskiner...
-
- IRC nickname: mpih
- Geografisk sted: Århus
Og nu er Rødovre også ved at skifte: http://martinpihl.dk/words/ny-kommune-s ... openoffice
Bemærk i øvrigt, at det IKKE er på skolerne, at der skiftes, men helt ind på kommunekontorene. Det er væsentligt mere kompliceret at skifte sådanne installationer ud, så det her skifte er RIGTIG spændende, selvom det foreløbige antal ikke er så højt som de andre steder
Bemærk i øvrigt, at det IKKE er på skolerne, at der skiftes, men helt ind på kommunekontorene. Det er væsentligt mere kompliceret at skifte sådanne installationer ud, så det her skifte er RIGTIG spændende, selvom det foreløbige antal ikke er så højt som de andre steder
-
- Admin
Det må siges at være en positiv nyhed, det bliver spændene at se hvor mange kommuner der følger i det spor.
-
- IRC nickname: Jarlen
- Geografisk sted: København
og hvis man ikke kan få sin vilje, kan man altid søge inspiration hos sine gode venner i Italien og Rusland, og forsøge sig med mafiametoder
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
- Admin
Jasper Bojsen forsøger at forklarer sagen her http://www.version2.dk/artikel/12800-mi ... gerne?bund , men jeg syntes stadigt ikke at han har ret i sine påstande.
-
- Geografisk sted: Vejle
Tænk hvor meget kommunerne ville spare hvis de også skiftet styresystem.
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen