Jeg har en pc installeret med dual boot. windows XP og diverse ubuntu.
Jeg ville bevare XP (SPØRG IKKE HVORFOR) og dereftere installere ubuntu 9.10.
Jeg slettede med fdisk alle de partitioner, der havde noget ubuntu for at skaffe mest muligt plads. Derefter kan jeg end ikke køre XP.
Jeg antager at partition tabellen er røget med i købet. Forsøg med at installere ubuntu fra en CD vil ikke lykkes.
Forsøg på at boote for at køre XP resultere i rub Error 22.
Hvad kan jeg gøre for redde min XP?
slettet ubuntu og kan ikke instalere påny
-
- Geografisk sted: Holte
slettet ubuntu og kan ikke instalere påny
Hans Christian
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: slettet ubuntu og kan ikke instalere påny
Hej
Kan du starte Ubuntu op som livecd og bruge partition editor (gparted) til at se om der er problemer med partitionerne ?
Kan du starte Ubuntu op som livecd og bruge partition editor (gparted) til at se om der er problemer med partitionerne ?
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
christian.arvai skrev:Hej
Ja, gparted giver føgende oplysninger:
Partition Filesystem Label Size Used Unused Flags
/dev/sda1 fat32 HP_RECOVERY 3.73 GiB 3.22 GiB 518.89 MiB
/dev/sda2 ntfs 27.70 GiB boot
unallocated 154.88 GiB
Jeg ville være glad for hjælp til at få maskinen til at køre XP uden at jeg mister data tilhørende XP og at jeg kan installere en Ubunto 9.10.
Hans Christian
-
- Admin
Umiddelbart ser det jo rigtigt nok ud, den ikke allokerede partition på 154.88 gb burde være til at installere på, men jeg er så lidt i tvivl om det er en fejl på partitionen, eller problemer med samarbejde imellem 9.10 og grafikkortet, som er skyld i at der ikke kan installeres.
Prøv at starte op på en 9.10 livecd og gå ind i Gparted, formater 154.88 gb partitionen til fat32 og slet den igen bagefter så den står som "ikke allokeret", prøv derefter at installere 9.10 igen med "Brug den største sammenhængende fri plads".
1: hvad er det for en pc og hvad er dens specs. ? (cpu - ram - grafikkort osv.)
2: hvilken isofil er det du har hentet ? (32 eller 64 bit)
Prøv at starte op på en 9.10 livecd og gå ind i Gparted, formater 154.88 gb partitionen til fat32 og slet den igen bagefter så den står som "ikke allokeret", prøv derefter at installere 9.10 igen med "Brug den største sammenhængende fri plads".
-
Jeg formaterede 158 gb partitionen til fat32 og slettede den igen, så den kom til at stå som unallocated. (Sådan stod den også før). Så restartede jeg på live cd og kom til partitioneringsprogrammet og jeg standsede selv eksekveringen, da jeg kom til vinduet "Klargør diskplads. Hvordan vil du partitionere disken?" Her viste den som "Before" /dev/sda1: 2% (blå), /dev/sda2: 14 %(grøn), free space 83% (hvid). Det er som jeg selv forventede. Men ved (After) viser den 100% Ubuntu 8.10 100% (blå). Det bliver stående selv efter at jeg checkmærker "Guidet - benyt den største sammengende fri plads" og dermed unchecker " Guidet - benyt en hel disk". Her tør jeg ikke gå videre med "Fremad", da jeg så er bange for at slette XP. (Jeg får frmdeles Grub fejl 22, hvis jeg starter uden cd.)
Til dine spørgsmål:
1: cpu er Intel 3200.098 MHz. Ram er 516 GB. grafikkort ved jeg ikke,hvad er, men det har kørt upåklageligt før jeg dummede mig.
2: isofilen er 32 bit.
Tak indtil videre
Hans Christian
Du skrev:
Til dine spørgsmål:
1: cpu er Intel 3200.098 MHz. Ram er 516 GB. grafikkort ved jeg ikke,hvad er, men det har kørt upåklageligt før jeg dummede mig.
2: isofilen er 32 bit.
Tak indtil videre
Hans Christian
Du skrev:
christian.arvai skrev:Umiddelbart ser det jo rigtigt nok ud, den ikke allokerede partition på 154.88 gb burde være til at installere på, men jeg er så lidt i tvivl om det er en fejl på partitionen, eller problemer med samarbejde imellem 9.10 og grafikkortet, som er skyld i at der ikke kan installeres.
Hans Christian
-
- Admin
Hmmm, prøv at se om du kan partitionere manuelt http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... ing%20dual
-
- Admin
Du skal selvfølgeligt ikke bruge Windowspartitionen, men manuelt partitionere den som står som ikke allokeret, så start ved :
5 : Vælg "Ny partition, lav en Swap partition, angiv partitionsstørrelsen og vælg "OK".
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
grunden til din grub fejl 22 er at du har slettet din ubuntu som ellers styrede din boot. du skal derfor installere en ny bootmanager (grub, windows eller en helt tredie)
det som JEG ville gøre er at gøre som jeg altid gør. start installationen og frem for at lade installationen styre det hele så vælg manuel partitionering. her har du 100% styr over hvad der sker, så med mindre du selv sletter din windows-partition så er den ganske sikker
når du er inde i manuel partitionering vælger du den unalokerede partition op trykker på opret ny partition denne kalder du / og giver ca 20gb dette er din system partition
så opretter du endnu en partition på ca 1½-2 gb (eller mindst ca dobbelt af hvad du har af ram) i slutningen af disken som du vælger typen swap på.
så opretter du en tredie partition som fylder resten og denne kalder du /home
du kan nu se hele din disks partitioner og windows er der stadig.
når du går videre nu kan det meget vel være at du kun kan se det sidste af disken (det har jeg oplevet) så du kun kan se din store /home samt din swap dette er ok. du har jo selv med selvsyn set at din windows samt dine andre partitioner var til stede da du partitionerede manuelt.
det som JEG ville gøre er at gøre som jeg altid gør. start installationen og frem for at lade installationen styre det hele så vælg manuel partitionering. her har du 100% styr over hvad der sker, så med mindre du selv sletter din windows-partition så er den ganske sikker
når du er inde i manuel partitionering vælger du den unalokerede partition op trykker på opret ny partition denne kalder du / og giver ca 20gb dette er din system partition
så opretter du endnu en partition på ca 1½-2 gb (eller mindst ca dobbelt af hvad du har af ram) i slutningen af disken som du vælger typen swap på.
så opretter du en tredie partition som fylder resten og denne kalder du /home
du kan nu se hele din disks partitioner og windows er der stadig.
når du går videre nu kan det meget vel være at du kun kan se det sidste af disken (det har jeg oplevet) så du kun kan se din store /home samt din swap dette er ok. du har jo selv med selvsyn set at din windows samt dine andre partitioner var til stede da du partitionerede manuelt.
-
- Geografisk sted: Smørum
Jeg har oplevet at XP ikke kunnestartes efter at ubuntu havde været med i dual boot.
Heldigvis havde jeg en diskette med win 98 som jeg startede op med.
Og ved A:\>fdisk /mbr
eneter
Nu er der en chance for at den genopretter den gamle MasterBootRecord og kan starte XP igen.
Har du ingen diskettedrev kan der hentes en win 98 Boot CD her:
http://www.bootdisks.us/windows-98/13/w ... mages.html
Den skal brændes son en ISO fil.
Heldigvis havde jeg en diskette med win 98 som jeg startede op med.
Og ved A:\>fdisk /mbr
eneter
Nu er der en chance for at den genopretter den gamle MasterBootRecord og kan starte XP igen.
Har du ingen diskettedrev kan der hentes en win 98 Boot CD her:
http://www.bootdisks.us/windows-98/13/w ... mages.html
Den skal brændes son en ISO fil.
Rigtige mænd tager ikke backup.