Ubuntu 9.10 går i sort.
-
- Geografisk sted: Århus
Ubuntu 9.10 går i sort.
Jeg kan simpelthen ikke installere Ubuntu 9.10. Jeg kommer til menuen, hvor jeg kan vælge sprog og om jeg vil installere eller prøve ubuntu live. Når jeg så vælger et menu punkt, kommer jeg bare til en sort skærm hvor _ blinker. Jeg har prøvet Desktop 64-bit, desktop-32-bit og alternativ-64-bit. Alle med samme fejl. Jeg kan ikke engang tjekke om CD'en er defekt. 9.04 kører fint, så det giver jo umiddelbart ikke nogen mening. Den melder ikke nogle fejl. Hvad kan der være galt ?
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Ubuntu 9.10 går i sort.
Theis skrev:Jeg kan simpelthen ikke installere Ubuntu 9.10. Jeg kommer til menuen, hvor jeg kan vælge sprog og om jeg vil installere eller prøve ubuntu live. Når jeg så vælger et menu punkt, kommer jeg bare til en sort skærm hvor _ blinker. Jeg har prøvet Desktop 64-bit, desktop-32-bit og alternativ-64-bit. Alle med samme fejl. Jeg kan ikke engang tjekke om CD'en er defekt. 9.04 kører fint, så det giver jo umiddelbart ikke nogen mening. Den melder ikke nogle fejl. Hvad kan der være galt ?
Hej Theis, og velkommen til forum.
Du må meget gerne lige smide et par ord omkring din hardware i maskinen, da det gør det lettere at hjælpe dig så. Hvilken CPU, RAM (mængde i GB), hvilket grafikkort?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Jimmyfj skrev:Theis skrev:Jeg kan simpelthen ikke installere Ubuntu 9.10. Jeg kommer til menuen, hvor jeg kan vælge sprog og om jeg vil installere eller prøve ubuntu live. Når jeg så vælger et menu punkt, kommer jeg bare til en sort skærm hvor _ blinker. Jeg har prøvet Desktop 64-bit, desktop-32-bit og alternativ-64-bit. Alle med samme fejl. Jeg kan ikke engang tjekke om CD'en er defekt. 9.04 kører fint, så det giver jo umiddelbart ikke nogen mening. Den melder ikke nogle fejl. Hvad kan der være galt ?
Hej Theis, og velkommen til forum.
Du må meget gerne lige smide et par ord omkring din hardware i maskinen, da det gør det lettere at hjælpe dig så. Hvilken CPU, RAM (mængde i GB), hvilket grafikkort?
-Intel C2 DUO T7300 2,00GHz 800MHZ 4M
100GB SATA, 2,5" 7200RPM HDD
SAMSUNG DVD-RW DL 6xx4W/6xx5WD/2xx5W
Intel Pro/Wireless 4965AGN
Intel Turbo Memory 1GB
6 Cell standard battery
NVIDIA® Geforce 8600M GT 512MB
3GB ram
Den sorte skærm ser temmelig præcist sådan her ud:
-
Efter hvad jeg kan se er det en bærbar du har der?
Ud over at hente en ny ISO-fil med navnet Ubuntu 9.10 Alternate Install CD, og så lige brænde cd'en ud ved den lavest mulige hastighed kan jeg ikke lige se, at noget af dit hardware skulle kunne blokere for installation.
Alternate Install CD er en text-mode installer, men den er lige til at gå til, og giver dig de samme muligheder som den grafisk styrede install. ER det en bærbar du er ved at installere 9.10 på vil jeg meget anbefale dig, at du laver din /home-mappe krypteret. Dette gør du under installation, hvor du i alternate bliver spurgt om du ønsker dette. Men hav lige papir og pen klar ved siden af dig. For når du er oppe og køre, og skal angive adgangskode til kryptering/de-kryptering af din /home kommer der en lang hexa-decimal kode, som du skal skrive ned, og vogte over med dit liv. Bliver denne nøgle væk for dig, vil dine data i /home-mappen være tabt.
Ud over at hente en ny ISO-fil med navnet Ubuntu 9.10 Alternate Install CD, og så lige brænde cd'en ud ved den lavest mulige hastighed kan jeg ikke lige se, at noget af dit hardware skulle kunne blokere for installation.
Alternate Install CD er en text-mode installer, men den er lige til at gå til, og giver dig de samme muligheder som den grafisk styrede install. ER det en bærbar du er ved at installere 9.10 på vil jeg meget anbefale dig, at du laver din /home-mappe krypteret. Dette gør du under installation, hvor du i alternate bliver spurgt om du ønsker dette. Men hav lige papir og pen klar ved siden af dig. For når du er oppe og køre, og skal angive adgangskode til kryptering/de-kryptering af din /home kommer der en lang hexa-decimal kode, som du skal skrive ned, og vogte over med dit liv. Bliver denne nøgle væk for dig, vil dine data i /home-mappen være tabt.
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Theis skrev:Jeg kan simpelthen ikke installere Ubuntu 9.10. Jeg kommer til menuen, hvor jeg kan vælge sprog og om jeg vil installere eller prøve ubuntu live. Når jeg så vælger et menu punkt, kommer jeg bare til en sort skærm hvor _ blinker. Jeg har prøvet Desktop 64-bit, desktop-32-bit og alternativ-64-bit. Alle med samme fejl. Jeg kan ikke engang tjekke om CD'en er defekt. 9.04 kører fint, så det giver jo umiddelbart ikke nogen mening. Den melder ikke nogle fejl. Hvad kan der være galt ?
Mine maskiner går også i sort - utroligt, at det skulle ske efter så mange år, hvor der ikke har været problemer netop i denne situation.
Har hentet iso-filen 2 gange, brændt den ene til CD, den anden til USB - og afprøvet - men den fejler ganske enkelt.
Så prøvede jeg en opgradering fra v9.04 - og der får jeg så at vide, at den danske server ikke kan levere varen.
Hvilket minder mig om, da jeg blev spurgt hvor jeg ville hente iso-filen fra, var Danmark ikke en mulighed, så jeg valgte Sverige. Kan det tænkes, at det er den danske del af Ubuntu, der fejler?
Ærgerligt, at et så godt system har SÅ fundamental en fejl.
vh/Hans Jørn
-
hansjorn skrev:Så prøvede jeg en opgradering fra v9.04 - og der får jeg så at vide, at den danske server ikke kan levere varen.
Hvilket minder mig om, da jeg blev spurgt hvor jeg ville hente iso-filen fra, var Danmark ikke en mulighed, så jeg valgte Sverige. Kan det tænkes, at det er den danske del af Ubuntu, der fejler?
I en anden tråd læse jeg, at en server kunne være overbelastet, så jeg fravalgte den danske server, jeg hidtil har brugt og gik til sunet.se - som altid har været pålidelig.
DET hjalp, så nu kan man da opgradere sin gamle udgave af Ubuntu - MEN ... det er nu mærkeligt, at man får sort skærm, når man giver sin maskine en liveCD - som jo er et varemærke for Ubuntu
Det skulle glæde mig, hvis nogen kunne finde svaret på problemet ...
vh/HJ
-
hansjorn skrev:Mine maskiner går også i sort
Arh, det var vist en sandhed med modifikationer. NU lykkedes det endelig at få min nyeste maskine (ASUS V6-barebone) til at acceptere min USB-nøgle og starte installionen - forøvrigt MEGET hurtigt og elegant.
Det utrolige er, at den gamle udgave 9.04 havde STORE problemer med at installere - så gad nok vide, hvad der er ændret i de to nære udgaver?
Jeg er bange for, at hardware/maskinel-problemer for altid vil være til stede, det er vel det, der har gjort Windows SÅ populært gennem tiderne, at de fokuserer meget på at en maskine skal kunne genkendes.
Tænk bare på hvad der sker i en Ubuntu-boks, hvis man skifter skærmkort - det er ikke for nybegyndere at ændre DEN situation (off topic, men alligevel).
Så jeg mener at kunne konkludere, at CD-skiven/USB-nøglen med Ubuntu 9.04 IKKE er defekt, men KAN anvendes - blot er der al mulig grund til at studere maskinopsætninger ..
vh/HJ
-
Jimmyfj skrev:Efter hvad jeg kan se er det en bærbar du har der?
Det er en bærbar. Jeg har prøvet med alternativ fra USB stick. Jeg har installeret netbook versionen fra det samme USB stick på min aspire one uden problemer. MD5 summen på iso filen stemmer overens med den, der er opgivet af Ubuntu.
-
Jo - Men jeg blev ikke lige helt klog på, om du har prøvet alternate installationen fra en Cd?
Min forvirring går lidt på, at der, normalt ikke er problemer af nogen art med nVidia kortene, generelt, men der ér selvsagt undtagelser. Jeg er lidt i vildrede her, men jeg vil foreslå, at du lige prøver at boote maskinen op på en live cd og trykker på F6 tasten, eller F4 hvilken husker jeg ikke lige helt, men det er for at få flere boot-options hvor du blandt andet kan vælge at boote uden ACPI understøttelse.
Har andre et bud kunne jeg godt bruge lidt input her.
Edit:
Alternativt kan du, hvis du allerede har 9.04 på systemet vælge at opgradere direkte fra nettet. Blot en tanke.
Min forvirring går lidt på, at der, normalt ikke er problemer af nogen art med nVidia kortene, generelt, men der ér selvsagt undtagelser. Jeg er lidt i vildrede her, men jeg vil foreslå, at du lige prøver at boote maskinen op på en live cd og trykker på F6 tasten, eller F4 hvilken husker jeg ikke lige helt, men det er for at få flere boot-options hvor du blandt andet kan vælge at boote uden ACPI understøttelse.
Har andre et bud kunne jeg godt bruge lidt input her.
Edit:
Alternativt kan du, hvis du allerede har 9.04 på systemet vælge at opgradere direkte fra nettet. Blot en tanke.
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
hej
jeg har samme problem med en bærbar (celeron m410 xpress200m ar2413 1gb ram) version 9.04 virker fint kan ikke installer 9.10 har også prøve at installer 9.04 også opgrader til 9.10 og den fryse under load billede og kommer ikke vidre om den få nogen af min hardware galt i halsen i opgraderingen`?????
mvh kreto
jeg har samme problem med en bærbar (celeron m410 xpress200m ar2413 1gb ram) version 9.04 virker fint kan ikke installer 9.10 har også prøve at installer 9.04 også opgrader til 9.10 og den fryse under load billede og kommer ikke vidre om den få nogen af min hardware galt i halsen i opgraderingen`?????
mvh kreto
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
@ Theis
Som jeg læser tråden er der ikke blevet forsøgt med Alternate 9.10/32bit, hvis dette er korrekt vil jeg anbefale denne udgave som kan hentes her http://se.releases.ubuntu.com/9.10/ubun ... e-i386.iso
Som jeg læser tråden er der ikke blevet forsøgt med Alternate 9.10/32bit, hvis dette er korrekt vil jeg anbefale denne udgave som kan hentes her http://se.releases.ubuntu.com/9.10/ubun ... e-i386.iso
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
jo den prøvet jeg nu her Ubuntu 9.10 Alternate Install CD og der er ingen forskel sort skærm
mvh kreto
mvh kreto
jeg har prøver at upgrader 9.04 til 9.10 RC efter en del kold reboot kom den frem men tasturet og mouspad virkede ikke frisk install af 9.04 igen opgrade til den firgivet 9.10 fryser i opstarten selv efter mange kolde reboot
mvh kreto
mvh kreto
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
@ kreto
Hvis du har prøvet både den alm. udgave og alternate i både 32 og 64 bit, vil jeg anbefale dig at bruge 9.04/32bit, der er selvfølgeligt kommet forbedringer i 9.10, som bla. Softwarecenter og ext4 som standard, men hvis ikke det kan starte op er du jo lige vidt med det.
I øvrigt kan du optimere 9.04 en del ved manuelt at partitionere til ext4, installere startup-manager og bum til at ændre på opstarten, samt fjerne uønskede programmer fra opstarten http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... id=102#28d
Du kan læse om manuel partitionering i denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... ring%20alm.
Hvis du har prøvet både den alm. udgave og alternate i både 32 og 64 bit, vil jeg anbefale dig at bruge 9.04/32bit, der er selvfølgeligt kommet forbedringer i 9.10, som bla. Softwarecenter og ext4 som standard, men hvis ikke det kan starte op er du jo lige vidt med det.
I øvrigt kan du optimere 9.04 en del ved manuelt at partitionere til ext4, installere startup-manager og bum til at ændre på opstarten, samt fjerne uønskede programmer fra opstarten http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... id=102#28d
Du kan læse om manuel partitionering i denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... ring%20alm.
Med venlig hilsen Christian
hej
ja der er nok ikke anden udvej lige pt. men tak for info
mvh kreto
ja der er nok ikke anden udvej lige pt. men tak for info
mvh kreto