Ubuntu plus xp HJÆLP "LØST"

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Dresen

Ubuntu plus xp HJÆLP "LØST"

Indlæg af Dresen »

Hej. Jeg har en acer aspire one. Den er født med windows xp. og så har jeg for et par dage siden installeret ubuntu på den også "Dualboot" Og gjorde det sådan at ubuntu "selv" skulle dele min harddisk op i flere. og det virkede fint.. Men problemet er så at jeg ville ryde op på xp og satte den til og reinstaler xp, og det gjorde den. Og så genstartede computeren, og skulle gå i gang med og geninstaler xp, !!!! og så gik det galt... Den kunne så ikke finde den del af harddisken der hvor en acer aspire one geninstaler fra eller noget i den stil? "Sort skærm, og noget tekst." og der er jo ikke cdér med til sådan en acer.. HVADD GØR JEG NU??

På forhånd Tak,
Senest rettet af Dresen 11. nov 2009, 19:00, rettet i alt 1 gang.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Ubuntu plus xp HJÆLP

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Noget tyder på at din recovery partition enten er slettet eller beskadiget. I såfald kan du ikke gøre noget pga. Microsoft's licenstyrani. Dog kan du prøve at henvende dig til forhandleren og sige at computeren er gået ned - måske vil han så lægge Windows på igen, men det kan så godt være at du skal betale en ny licens.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Dresen

Indlæg af Dresen »

Hej. tak for svaret.. Det er da ikke så godt så. min svoger har en original windows cd til sin bærbar, men det er en toshiba.. kan man bruge den til en acer?
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Dresen skrev:Hej. tak for svaret.. Det er da ikke så godt så. min svoger har en original windows cd til sin bærbar, men det er en toshiba.. kan man bruge den til en acer?

Den Windows CD som din svoger har er en såkaldt OEM Windows, og den hverken må eller kan benyttes på din Acer. CD'en er specifik lavet til Toshiba og vil ikke virke på andre mærker. For at en Windows skal kunne virke på alle maskiner skal det være en retail version, men den er jo også langt dyrere end OEM.

Hvis du har en retail Windows så kan den selvfølgelig godt installeres på din Acer, men du skal så selv opstøve diverse drivere. Husk dog at du stadig skal overholde licensbetingelserne.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Men er vi helt sikre på at windows er afgået ved døden på den computer? Det lyder da trods alt til at windows-installations processen kom hele vejen igennem. At det blot var under reboot der gik noget galt. Hvad sker der helt præcist når du booter nu?
Dresen

Indlæg af Dresen »

Ja så virker det nok ikke med den cd..

Men når jeg starter min pc står der i menuén

Linie 1.
Ubuntu, Linux 2,6,31-14 generic

Linie 2.
Ubuntu, Linux 2,6,31-14 (Recovery mode)

Linie 3.
Memory test (memtest 86+)

Linie 4.
Memory test (memtest 86+ serial console 115200)

Linie 5.
Windows NT/2000/XP (on/dev/sda1)

Linie 6.
Microsoft windows xp home edition (on/dev/sda2)

Bruger linie 5. til og reinstaler og det virker fint. men når den så genstarter så kommer alle linier frem igen og så prøver jeg og trykke på linie 6. og så skriver den

error: no such device:4c584e2f584e185a

Og hvad det betyder ved jeg ikke.