Jeg har en memory stick, som jeg bruger til backup. På Ubuntu 9.04 og tidligere fungerede den præcis som forventet. På Ubuntu 9.10 fungerer den stadig, men når jeg sætter den i, bliver der automountet hele 2 drev: dels min memory stick, og dels et eller andet som kalder sig "U3 System". Jeg har prøvet at google "U3 System", og det viser sig at være et eller andet windows-software, som øjensynligt ligger på mange memorysticks. Men ikke på min. "U3 System" er read-only, så jeg kan ikke slette filerne. Når jeg afmonterer memory stick'en, forsvinder "U3 System" også.
Strengt tage kunne jeg bare være ligeglad, men det irriterer mig altså lidt, at jeg ikke ved hvor det "U3 System" kommer fra og hvordan jeg får det væk igen. Nogen bud?
Memory stick og "U3 System"
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Memory stick og "U3 System"
finngl skrev:Jeg har en memory stick, som jeg bruger til backup. På Ubuntu 9.04 og tidligere fungerede den præcis som forventet. På Ubuntu 9.10 fungerer den stadig, men når jeg sætter den i, bliver der automountet hele 2 drev: dels min memory stick, og dels et eller andet som kalder sig "U3 System". Jeg har prøvet at google "U3 System", og det viser sig at være et eller andet windows-software, som øjensynligt ligger på mange memorysticks. Men ikke på min. "U3 System" er read-only, så jeg kan ikke slette filerne. Når jeg afmonterer memory stick'en, forsvinder "U3 System" også.
Strengt tage kunne jeg bare være ligeglad, men det irriterer mig altså lidt, at jeg ikke ved hvor det "U3 System" kommer fra og hvordan jeg får det væk igen. Nogen bud?
det er et system hvor man (hvis det sættes op) kan beskytte sin data på sticken med en adgangskode.
systemet er installeret på en seperat 10 mb partition på din stick og den kan du ikke tilgå eller gøre noget ved.
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Det eneste du skal være opmærksom på et at U3 systemet, hvis du ikke gør noget ved det, ville forhindre dig i at bruge til at installere et operativ system, fordi U3 ville spise din boot. Det har jeg i hvert fald læst et sted - kan ikke huske hvor. Men det kan du selvfølgelig ændre hvis du skal bruge den til det.
Nu kan det være jeg udtaler mig om mere end jeg ved. Men jeg mener at du fra windows kan fjerne U3 systemet.
Nu kan det være jeg udtaler mig om mere end jeg ved. Men jeg mener at du fra windows kan fjerne U3 systemet.
-
- Geografisk sted: Esbjerg
U3 kan fjernes med et specialprogram i Windows, hvilket vi har gjort utallige gange i firmaet for at kunne anvende USB-nøglerne fornuftigt. Jeg er ret sikker på at U3 også kan fjernes i Partitionshåndtering, ved at slette partitionerne og lave en ny - men det har jeg ikke efterprøvet.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
OK - mange tak for informationerne.
Nu, hvor jeg ved hvad det er, vil jeg med sindsro bare ignorere det.
Nu, hvor jeg ved hvad det er, vil jeg med sindsro bare ignorere det.
-
- Geografisk sted: Smørum
Jeg har U3 på en af mine stick / pendrive. (2 GB)
Hos mig er det et lille program som gør at jeg kan køre forskellige programmer som følger med denne stick.
http://www.u3.com/smart/default.aspx
Foruden de gratis programmer eks:
Firefox
ftp
openoffice
Pdf reader
og mange andre som følger med.
Og så har jeg en del af mine værktøjer med.
Den køres normalt i windows, men kan også til dels køres i ubuntu via wine.
Den er delt i to partitioner hvor den ene læses som CD af windows og starter selv op.
Den anden partition læses i ubuntu/windows som disk, og er til lagerbrug, eks. værktøjer.
Hos mig er det et lille program som gør at jeg kan køre forskellige programmer som følger med denne stick.
http://www.u3.com/smart/default.aspx
Foruden de gratis programmer eks:
Firefox
ftp
openoffice
Pdf reader
og mange andre som følger med.
Og så har jeg en del af mine værktøjer med.
Den køres normalt i windows, men kan også til dels køres i ubuntu via wine.
Den er delt i to partitioner hvor den ene læses som CD af windows og starter selv op.
Den anden partition læses i ubuntu/windows som disk, og er til lagerbrug, eks. værktøjer.
Rigtige mænd tager ikke backup.