Låst tastatur og død mus efter opdatering til 9.10 (løst)

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
schack

Låst tastatur og død mus efter opdatering til 9.10 (løst)

Indlæg af schack »

Jeg er havnet i en klemme.
Min opgradering, foretaget online i dag, fungerede fint indtil jeg forlod computeren og vendte tilbage efter at den var gået i pause.
Ingen reaktion fra tastatur eller mus.
Efter flere nødstarter, diverse recovery's har jeg tilsyneladende fundet ondets rod: En pauseskærm, der hedder "Drempels" og optræder på listen over pauseskærme.
Det virker, som det er den pauseskærm, systemet har valgt default, og mit problem er, at efter 5 min. hvile vælger systemet den skærm. Jeg kan ikke fravælge den, for i det øjeblik jeg går ind i valgproceduren, står den som den allerede valgte skærm, og tastatur og mus dør.
Det er helt tydeligt, efter flere eksperimenter, at problemet er knyttet til pausebilledet.

Mit andet problem er, at min windows opsætning ikke kommer frem i opstartsbilledet.
Mit kendskab til brug af kommandolinier er yderst begrænset.

Hvordan slipper jeg ud af klemmen med det pausebillede?
Hvordan kan jeg få åbnet min windows-opsætning, som jeg af andre grunde endnu ikke kan undvære?

:-)Schack
Senest rettet af schack 14. nov 2009, 00:05, rettet i alt 1 gang.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Låst tastatur og død mus efter opdatering til 9.10

Indlæg af zob »

Meget mærkeligt med pausebilledet.
Det vil sige hvis du bare er aktiv nok, sker der ikke noget.
Havde du kikket på hardwaredrivers?

Du kan eventuelt følge denne guide. Der indgår også hardwaredrivers http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57

Det der med at windows mangler i grub, det har jeg set løst før. Der er nogen der ved hvordan man gør, desværre fremgår det ikke af din overskrift.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Vi snakkede også andetsteds om compiz-switch

Kode: Vælg alt

sudo wget http://blogage.de/files/3531/download -O- | tar -xzf - && cd compiz-switch-0.4.0~source && sudo make install

Det skulle installere den. Efter installationen kan den findes i Programmer->Tilbehør->Compiz-switch og man kan med et enkelt klik slå de avancerede opsætninger fra. Da kan højreklikke på den og sige tilføj til panel, hvis du finder ud af at du ofte har brug for at slå copiz fra.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

For resten. Det med manglende windows i grub. Prøv i en terminal at skrive:

sudo update-grub

Giv den lige tid til at blive færdig. Og genstart derefter.
schack

Indlæg af schack »

zob skrev:For resten. Det med manglende windows i grub. Prøv i en terminal at skrive:

sudo update-grub

Giv den lige tid til at blive færdig. Og genstart derefter.

Kommandolinien fungerede ikke, men et tip fra vistnok Arvai om programmet "startup-manager", hvor jeg valgte at prioritere windows først, løste problemet.
Jeg ville gerne bringe den oplysning i en "grub" tråd, men kan ikke finde tråden lige nu.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det var godt. Jeg kan næsten forstå du ikke er helt sat ud af spillet af den låste computer.
Er det det samme der sker som hvis du taster:
CTRL+ALT+L
Sådan kan du låse din computer, hvis du forlader den. Så taster du bare adgangskode for at komme ind igen.
schack

Indlæg af schack »

Tak for hjælpen, zob.
Kommunikationen her foregår på min kones bærbare, men nu hvor jeg har fået windows tilbage, kan jeg med ro i sindet arbejde med problemerne om det låste tastatur og mus i 9.10.

Grafikchippen i min computer er integreret i motherboardet og fungerede fint med 9.04.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

OK. Jeg har googlet lidt for dig. Det ser ud til at den "drempels" screensaver er en del af en pakke der hedder rss-glx. Den pakke er i hvert fald ikke installeret på min 9.10 clean install, så ved jeg ikke hvordan den er havnet på din, men du må have fulgt en "how to pimp your new ubuntu 9.10 and make the girls go wild"-guide. Jeg kender det, jeg falder altid for dem selv.

Godt. Hvis du har lyst kan du jo prøve at afinstallere den pakke der hedder rss-glx.

sudo aptitude remove rss-glx

Hvis problemet så fortsætter, så ved vi da, i det mindste, at det ikke er drempels-screensaver der er kilden.
schack

Indlæg af schack »

zob skrev:OK. Jeg har googlet lidt for dig. Det ser ud til at den "drempels" screensaver er en del af en pakke der hedder rss-glx. Den pakke er i hvert fald ikke installeret på min 9.10 clean install, så ved jeg ikke hvordan den er havnet på din, men du må have fulgt en "how to pimp your new ubuntu 9.10 and make the girls go wild"-guide. Jeg kender det, jeg falder altid for dem selv.

Godt. Hvis du har lyst kan du jo prøve at afinstallere den pakke der hedder rss-glx.

sudo aptitude remove rss-glx

Hvis problemet så fortsætter, så ved vi da, i det mindste, at det ikke er drempels-screensaver der er kilden.

Jeg har lavet en ny installation - pr. cd - af 9.10. Grub'en tillader mig ikke at komme ind på den foregående installation, så derfor har jeg heller ikke "drempels" problemet mere, og, nej, jeg hentede den ikke som angivet med wild girls (Jeg er lykkeligt gift!). Jeg aner ikke, hvorfor den kom på listen, men jeg hentede versionen fra hovedserveren og har muligvis bedt om en opdatering.

Nu har jeg så en kørende version, en grub, der indeholder næsten en skærmside af startmuligheder, hvoraf kun 3 kan anvendes, nemlig windows og så denne kørende version, der til en forandring kalder sig "Linux" og ikke ubuntu, men har det rigtige versionsnummer. Derudover et startbillede med den lille 3-farvede ring, der bare har tabt farverne og så til syvende og sidst en harddisk partioneret i 6 større og mindre stykker (2 partitions på under 2 giga hver, 2 stk. der holder denne version, én med resten af den gamle version og så endelig windows-versionen.
Jeg vil ikke røre ved dette, før jeg om 3 uger har fået skrevet vores ø-blad (Femø), med publisher, af frygt for at beskadige grub'en så jeg ikke kan få fat i windows. Men jeg vil meget gerne have forslag til oprydningen af kaosset.

:-)Schack
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Nå men det var da godt at der er noget der virker.
Prøv om tre uger, når Femø-bladet kommet godt ud af trykken, at oprette en ny tråd der f.eks. hedder "rod i grub", så skal der nok være nogen til den tid der gerne vil hjælpe. God skrivelyst.