Hej med jer.
Jeg har været igang med at afprøve Ubuntu i et stykke tid nu, og synes dels godt om det. Der er nogle ting jeg ikke lige er helt tilfreds med, specielt da jeg opdaterede fra 9.04 til 9.10, men det er en anden side af sagen.
Jeg ville spørge om man ikke kunne gøre sådan er man styre lydstyrken et sted, som fx som oppe i toppen. Der er også en lydjustere ting, i musik afspilleren Rythmbox og Videoafspiller. Men når de er sat til det højeste bliver lyden virkelig ringe. Bass'en er helt ødelagt når den bliver sendt ud af mine højtalere.
Hvorfor er det at det sker? Og er det noget man kan gøre noget ved??
PFT
Martin
Lyd og Ubuntu
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Lyd og Ubuntu
Er det en laptop?
Jeg tror egentlig vi har fat i et klassisk overdrive problem. Det er for så vidt uden relation til softwaren. Det kan også hænde på et stereoanlæg med overdimensioneret forstærker i forhold til højttalere. I tilfælde af at der er overdrive eller overstyring, så er det bedste råd nok bare til dig (som det ville være til manden med stereoanlægget): lad være med at skrue før højt op.
Jeg tror egentlig vi har fat i et klassisk overdrive problem. Det er for så vidt uden relation til softwaren. Det kan også hænde på et stereoanlæg med overdimensioneret forstærker i forhold til højttalere. I tilfælde af at der er overdrive eller overstyring, så er det bedste råd nok bare til dig (som det ville være til manden med stereoanlægget): lad være med at skrue før højt op.
-
Nej det er stationær. Ja, "manden med stereoanlægget " Jeg har et 2.1 Altec Lansing system sat til, og det går også fint når jeg ikke har skruet en af delene helt op.
Men det er kommet efter den opdatering til 9.10, så du har nok ret i at der er noget software/drive ting.
Takker,
/Matin
Men det er kommet efter den opdatering til 9.10, så du har nok ret i at der er noget software/drive ting.
Takker,
/Matin
-
- Geografisk sted: Nordjylland
MHammer skrev:Hej med jer.
Jeg har været igang med at afprøve Ubuntu i et stykke tid nu, og synes dels godt om det. Der er nogle ting jeg ikke lige er helt tilfreds med, specielt da jeg opdaterede fra 9.04 til 9.10, men det er en anden side af sagen.
Jeg ville spørge om man ikke kunne gøre sådan er man styre lydstyrken et sted, som fx som oppe i toppen. Der er også en lydjustere ting, i musik afspilleren Rythmbox og Videoafspiller. Men når de er sat til det højeste bliver lyden virkelig ringe. Bass'en er helt ødelagt når den bliver sendt ud af mine højtalere.
Hvorfor er det at det sker? Og er det noget man kan gøre noget ved??
PFT
Martin
Det med at lyden bliver uren og "skrattende" i dine højttalere har noget at gøre med, at du, når du indstiller sound-mixer til 100% i både sound-widget og alsa-mixer, så overstyrer du i virkeligheden komponenterne på dit lydkort. Din Sound processor, og dine DA/AD-convertere får tilført mere strøm end de kan håndtere, derfor overstyrer du enhederne og som resultat får du forringet lydkvalitet.
Det er IKKE gennem dit sound chipset du skal styre lydstyrken, men derimod gennem den forstærker, du har mellem lydkort og forstærkerdel. Når du overstyrer signalet fra dit lydkort til din forstærkers sound-in-port, så overbelaster du også denne enhed, som igen kvitterer med forringet lydkvalitet.
En "gylden" regel er, at du ikke bår forstærke mere end omkring 50 - 65% på volumen til styring af forforstærket signal, altså signalet som skal passerer dine DA/AD-convertere.
På mit system, Ubuntu 9.10 kører jeg med et nVidia MCP73 High Definition Audio (rev. a1) tilsluttet en TEAC AG-V1200 Audio/Video Surround Reciever som leverer små 100 Watt i 8 Ohm. Min alsa-mixers Master Front står til 70%, PCM til 100% og LydAplet til 60%. Tilsammen giver dette en meget klar og rolig, helt kontrolleret lyd. Højttalere er 2.1 Samsung.
Så 9.10 kan sagtens levere ren lyd, det er blot et spørgsmål om indstillinger i sound-subsystem.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500