Sidder fast i runlevel 6

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
KajaK
IRC nickname: KajaK

Sidder fast i runlevel 6

Indlæg af KajaK »

Hej.

Jeg har været så dygtig at at starte min bærbar op i runlevel 6, og kan nu ikke komme tilbage til runlevel 5 igen. Runlevel 0 (sluk) og runlevel 1 (recovery) virker fint nok, men når jeg prøver med 2-5 sker intet! Nogen der kan hjælpe mig tilbage????
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Sidder fast i runlevel 6

Indlæg af zob »

Hvad er symptomerne? Hvad siger

Kode: Vælg alt

runlevel

Så vidt jeg ved er runlevel 6 reboot!
KajaK

Indlæg af KajaK »

Den siger... N 2. Naar jeg starter op er det som at vaere i dospromt, bare med terminalen med hvid skrift paa sort baggrund. Det kan ogsaa vaere det er skyldes noget jeg har haft gang i med at nedgradere xserveren for at kunne installere atidriver paa ubuntu 9.10.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Så er du i runlevel to, ligesom mig.

Måske er du kommet til at afinstallere ubuntu-desktop, hvis du slet ikke har en grafisk brugerflade. Hvad har du mon lavet? Prøv.

sudo aptitude install ubuntu-desktop

Hvad med

sudo /etc/init.d/gdm start

Eller

startx
KajaK

Indlæg af KajaK »

Ved "sudo aptitude install ubuntu-desktop" begyndte den at installere, men mærkede ingen forskel. Derefter prøvede jeg "sudo /etc/init.d/gdm start" hvor den sagde noget med command not found. Lige nu er jeg startet op ved at skrive startx, men dog i en fejlsikret-lignende tilstand!?!
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det lyder da rimelig fucked up. Jeg håber en af de hårde drenge fra forum kikker forbi. Den er for svær til mig.

Prøv alternativt at spørge på IRC.
Se her hvis du ikke ved hvordan man gør: https://ubuntudanmark.dk/?action=support
KajaK

Indlæg af KajaK »

hmm ja... i det mindste kan jeg da få et billede frem. Så mange tak for det. Må hellere prøve at se lidt på det der IRC så!
KajaK

Indlæg af KajaK »

Hmm... Uanset hvad lader det ikke til at jeg kan installere min ATI grafikdriver i ubuntu 9.10. Derfor ville jeg saa nu bare bruge den nemme loesning og geninstallere til ubuntu 8.10. Men naar jeg starter op ved at skrive

startx

kan jeg ikke saette min eksterne harddisk til. Men hvis jeg istedet booter paa en ubuntu cd, kan jeg godt adgang til harddisken, men jeg har ikke rettigheder til at flytte filerne fra pcens harddisk. Ved ikke om dette kan goeres paa en eller anden smart maade...
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

LiveCD er en udmærket metode til at flytte rundt på filer. Hvis der er noget du mangler rettigheder til kan du starte nautilus i root-mode ved at taste ALT+F2 og skrive gksudo nautilus.

Og ja det er rigtig at ATI holdt op med at skrive drivere til visse ældre grafikkort. Og da så xorg serveren blev opdateret røg understøttelsen i ubuntu. Og ja det er også rigtigt at du skal helt tilbage til 8.10, for 9.04 havde også en nyere version af xorg serveren. Jeg havde samme problem og løste den ved at holde udkik i den blå avis indtil der kom et godt tilbud på et NVIDIA kort og slog så til. Det var den bedste opgradering jeg har gjort (for ubuntu) nogensinde.
KajaK

Indlæg af KajaK »

Fedt. Det virker. Jeg tror bare jeg maa klare mig med version 8.10, og saa haabe paa at det bliver muligt engang i fremtiden. Der skulle jo umiddelbart ogsaa komme en ny version af ubuntu allerede i starten af det nye aar. Ved dog ikke om det vil goere nogen forskel i den sag.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Jeg tror ikke du skal regne med at få properitære drivere til dit aldrende ATI (hvilket har du for resten?) på noget tidspunkt i fremtiden. Det er så ATI's skyld. Det gælder vel også i windows, skulle jeg mene. Det får heller ikke nyere drivere, de har bare ikke en xorg server de har opdateret, så det virker sikkert ligesom før.
Det du kan håbe på er at de åbne drivere bliver bedre. http://www.phoronix.com/ beskæfter sig ret meget med den slags.
KajaK

Indlæg af KajaK »

Har umiddelbart et ATI Radeon Xpress 1250. Men det lyder da lidt plat hvis de bare stopper... Det kunne da vaere man skulle undersoege andre drivere engang saa.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Altså open source driverne, som jeg prøvede for en 3-4 måneder siden var uhyre ringe. Det betød en gigantisk forskel mellem mit grafikkorts ydelse i windows og på ubuntu. Men der er vist noget med at det er i en rivende udvikling de drivere. Så prøv at kikke på 10.04 når den kommer. Men du skal ikke regne med at kunne installere drivere gennem administration-hardwaredrivere. Det er installeret, ligesom dem du jo, trods alt, har installeret nu. Det er jo åbne drivere du bruger lige nu. Ydelse kan dog til tider forbedres ved at ændre i nogle xorg konfigurationsfiler, men det ved je ikke noget om.