Kan Ubuntu 9.10 afinstalleres og 9.04 komme tilbage igen

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Kan Ubuntu 9.10 afinstalleres og 9.04 komme tilbage igen

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg er skuffet over performance i 9.1, det er langsomt og ikke stabilt. Kan jeg få 9.04 igen på min lille bærbare ?? DR.dk radio virker ikke - det er helt elendigt for en landsforvist radiofan som mig.
Kardemommeloven er en god ting.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kan Ubuntu 9.10 afinstalleres og 9.04 komme tilbage igen

Indlæg af Christian.Arvai »

Hvordan prøver du at modtage DR radio ?, jeg har da lige brugt det i Ubuntu 9.10 for 2 timer siden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg tror det er nettet her som er ustabilt. Men opstart af 9.1 tager temmelig lang tid sammenlignet med 9.04.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Havde du lavet noget for at optimere opstarten på 9.04, som du så ikke har gjort på 9.10 ?, Feks. fjernet programmer under System->Indstillinger->Opstartsprogrammer.

PS: Jeg ved ikke hvordan man "downgrader" til 9.04 fra 9.10, så det skal vi spørge andre om.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Du kan, så vidt jeg ved, ikke downgrade til 9.04. Her er du nød til at lave en clean install, altså starte fra bunden af; fra nul.

Men prøv lige at give os specs på din maskine, så kan vi se om ikke vi sammen kan få performance noget i vejret.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jimmyfj skrev:Du kan, så vidt jeg ved, ikke downgrade til 9.04. Her er du nød til at lave en clean install, altså starte fra bunden af; fra nul.

Det er også det jeg mente, men jeg ved jo ikke alt, så jeg satsede på at andre herinde kunne komme med en løsning.

Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

NU er det som om at maskinen er kommet lidt op i tempo, opstart er fortsat lidt tungere, dog ikke så tung som Windows. Det er uklart for mig hvad fordelene er ved den nye opdatering. Jeg havde håbet at kunne vise video på projektor med VLC. Det kan jeg stadig ikke. Måske jeg bare skal beholde 9.10 og leve med lidt længere opstartstid??

Er der andre som erfaringer med 9.10??

Jeg har 2 Ubuntu maskiner denne her b(l)ærbare er Toshiba L30-101, som de hævder KUN kan køre med Windows Vista. Den kører langt hurtigere med Ubuntu tkket være jeres hjælp. Jeg har ATI skærmkort, Radeon (?) Lyd og 2 gig ram. INtel Celeron CPU.

Inter-Nettet er laangsomt , der såtr noget om det her som jeg ikke helt forstrå:

Jeg opdaterer via "opdateringshåndtering" og der stod noget om WIFI, jeg ikke lige helt kan finde nu.. Jeg opdaterer lige her kl 1300.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Det med projekteren vil jeg foreslå dig at oprette en ny tråd om, skriv præcist hvilken pc og hvilken projektor det drejer sig om, så kan det være at der er nogle som kender en løsning.

Det med fordele ved at opgradere til 9.10 er sådan lidt både og, der er selvfølgeligt kommet nye ting som Programmer->Softwarecenter og ext4 er blevet standard, men hvis man opgradere fra en 9.04 hvor der var ext3, vil der stadigt være ext3 på 9.10.

Personligt er jeg pt på 9.04/64bit/ext4 og regner ikke med at skifte til 9.10, jeg har brugt en del tid på at optimere denne install, så jeg tvivler på at jeg vil få ret meget ud af at skifte til 9.10, jeg har dog 9.10 installeret via virtualbox, men det er mest for at teste den og kunne redigere mine guides, så de passer til 9.10.

For god ordens skyld vil jeg da lige tilføje, at 9.10 kører perfekt i den virtualboxinstall som jeg har lavet og at alt virker i den, så det er ikke fordi at jeg har oplevet problemer med 9.10 at jeg ikke skifter.

Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Finn Bjerke skrev: Det er uklart for mig hvad fordelene er ved den nye opdatering.

Jeg tror ikke jeg tager munden for fuld når jeg siger, at Ubuntu 9.10 er "forløberen" for Ubuntu 10.04 LTS, berammet til udgivelse i april måned 2010. Så de ting vi i øjeblikket modtager på BugSquad på Launchpad er ting jeg er sikker på vil være stabile meget tidligt i Alpha-forløbet, selv om det stadig ikke er tilrådeligt at anvende Alpha/Beta software på produktionsmaskiner.

Vi kan godt blive enige om, at Canonical skulle have ventet med et par ting til udviklingen af Lucid Lynx, men skulle vi ikke kunne leve med et par bugs, når mange af os har levet med et buggy og gennemhullet MS-system i flere år?

Det er helt klart frustrerende at opleve at tingene ikke virker som de skal. Men der arbejdes på højtryk fra udviklernes side, så tingene kan blive fixet.

Mange bække små, .... Som man siger. Og er der EN ting vi mangler, så er det folk som kan være behjælpelige med arbejdet med at få bug-rapports sendt til upstream. Og NEJ - Du skal IKKE være programmør for at hjælpe med bug-arbejdet. Interesserede kan kigge her for mere info:

https://wiki.ubuntu.com/BugSquad
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

dit problem med langsomt internet kan formegentlig fikses på 2 måder.
den ene er at skifte til opendns frem for din udbyders dns.
den anden er at slå ipv6 fra på din maskine.

grunden er at din maskine med 9.10 lige prøver ipv6 før ipv4 og dette understytter din udbyder ikke derfor går der tid før den slår over i ipv4.

jeg ved ikke om opendns nu understytter ipv6, eller om de bare med det samme linker over til ipv4, men opendns virker i hvert fald fint
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

tak for gode råd.

1. Det ser ud til at IPV 6 er sat til "ignorer" mens IPv4 er sat til automatisk DHCP.
2. Kan jeg simpelthen bare geninstallerer 9.04 fra "scratch" hvis jeg ønsker at få 9.10 ud ?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

1: Det ved jeg intet om :D
2: Ja det er bare at installere 9.04, så fjerner du alt fra 9.10.

help2day
IRC nickname: hvemmse2223
Geografisk sted: Trige Aarhus

Indlæg af help2day »

Jeg har ingen problemer, med upgrade på min tohsiba bærbar. dual core.

fra 9.04 til 9.10...

For mig med 3 forskelllige pcér er jeg meget tilfreds med at update.

Jeg syns de virker alle hurtigere under boot. Men det er som Christian siger, at hvis man har et system der var top tunet inden opgradering, eller install, så vil det måske pege i den anden retning.
--
Mvh
Frank

Ubuntu User 26645
Youtube Kanal https://www.youtube.com/channel/UCv-NSh ... _AoLTaWrYQ
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

help2day skrev:Men det er som Christian siger, at hvis man har et system der var top tunet inden opgradering, eller install, så vil det måske pege i den anden retning.

Kan det tunes (optimeres i dette tilfælde), så bliver det tunet.

Det er nok et levn fra de glade Yamaha 4gear dage :mrgreen:

help2day
IRC nickname: hvemmse2223
Geografisk sted: Trige Aarhus

Indlæg af help2day »

christian.arvai skrev:
help2day skrev:Men det er som Christian siger, at hvis man har et system der var top tunet inden opgradering, eller install, så vil det måske pege i den anden retning.

Kan det tunes (optimeres i dette tilfælde), så bliver det tunet.

Det er nok et levn fra de glade Yamaha 4gear dage :mrgreen:

ho ho,,, det kan det vel nok, tunes / blive hurtigere.
--
Mvh
Frank

Ubuntu User 26645
Youtube Kanal https://www.youtube.com/channel/UCv-NSh ... _AoLTaWrYQ