Hej
Hvad er status på 32 eller 64 bit udgave af Ubuntu?
Så vidt jeg kan se i starten var det; flash, java og firefix der var problem børn. Men hvordan ellers? er det et problem nu til dages?
Mvh
Jesper
32 eller 64bit
-
- IRC nickname: Snigepige
- Geografisk sted: Nykøbing Mors
Re: 32 eller 64bit
Hej.
Jeg havde i starten 9.04 i 64-bit'udgaven, men endte med at lave en re-install da jeg stødte på en masse bøvl i ff 3.5 alfa (som jeg sidenhen ikke kunne 'degradere' til previous ff), så jeg fik lidt grå hår over det, men om det ergenerelt ved jeg ikke. - Bare mine erfaringer om det :O)
Jeg havde i starten 9.04 i 64-bit'udgaven, men endte med at lave en re-install da jeg stødte på en masse bøvl i ff 3.5 alfa (som jeg sidenhen ikke kunne 'degradere' til previous ff), så jeg fik lidt grå hår over det, men om det ergenerelt ved jeg ikke. - Bare mine erfaringer om det :O)
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Hej,
For mit vedkommende fungerer 64-bit suverænt godt. Java og Flash fungerer 99,9 % på siderne.
Der kan dog være enkelte andre som ikke kan få netbank til at fungere i 64-bit, men det skyldes formentlig implementering hos pågældende bank.
Du kan jo prøve at køre 64-bit og se om ikke det fungerer.
For mit vedkommende fungerer 64-bit suverænt godt. Java og Flash fungerer 99,9 % på siderne.
Der kan dog være enkelte andre som ikke kan få netbank til at fungere i 64-bit, men det skyldes formentlig implementering hos pågældende bank.
Du kan jo prøve at køre 64-bit og se om ikke det fungerer.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
- Geografisk sted: Køge
Helt klart 64-bit
Både java og flash fås nu i 64-bit til Linux. I 9.04 er det dog 32-bit version af flash og java man kan installere via repositories.
Her er hvordan du installere 64-bit flash manuelt og omkring firefox (bruger dog selv Opera 10 uden problemer med flash 64-bit): http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1259102
Både java og flash fås nu i 64-bit til Linux. I 9.04 er det dog 32-bit version af flash og java man kan installere via repositories.
Her er hvordan du installere 64-bit flash manuelt og omkring firefox (bruger dog selv Opera 10 uden problemer med flash 64-bit): http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1259102
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Klart nok 64 bit, hvis du har en blot nogenlunde ressourcestærk maskine. Jeg har lige installeret Firefox 3.6 Beta 1 codename Namoroka, og den fungerer fantastisk. Den er hurtig, stabil og flot sammen med min Ubuntu 9.10 Karmic Koala og de flash og Java som ligger i Koalas repos.
Jeg vil ikke anbefale dig at installere en 64 bit version, hvis du har mindre end 2 GB RAM i systemet. Grunden til dette er, at du, i teorien, når du dobler op fra 32 bit til 64 bit halverer mængden af tilgængelig fysisk RAM på grund af det forøgede adressefelt, så hvis du har 2 GB fysisk RAM i computeren vil dette føles som bare 1 GB på grund af adressefeltet.
Jeg vil ikke anbefale dig at installere en 64 bit version, hvis du har mindre end 2 GB RAM i systemet. Grunden til dette er, at du, i teorien, når du dobler op fra 32 bit til 64 bit halverer mængden af tilgængelig fysisk RAM på grund af det forøgede adressefelt, så hvis du har 2 GB fysisk RAM i computeren vil dette føles som bare 1 GB på grund af adressefeltet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
- IRC nickname: jlouis
Jimmyfj skrev:Jeg vil ikke anbefale dig at installere en 64 bit version, hvis du har mindre end 2 GB RAM i systemet. Grunden til dette er, at du, i teorien, når du dobler op fra 32 bit til 64 bit halverer mængden af tilgængelig fysisk RAM på grund af det forøgede adressefelt, så hvis du har 2 GB fysisk RAM i computeren vil dette føles som bare 1 GB på grund af adressefeltet.
Det er kun den halve sandhed. De fleste UNIXlignende systemer benytter LP64 som datamodel i 64-bit. Under denne model fylder visse ting 64 bit (det vil sige 8 byte) mens andre fylder 32 bit (4 byte). I praksis er forbruget af ekstra plads meget afhængigt af programmet der køres -- som tommelfingerregel skal man dog regne med en 25-30% større pladsforbrug. Under alle omstændigheder er dobbelt-op stort set aldrig forekommende.
-
- IRC nickname: fpa
- Geografisk sted: Odense
Hej
Jeg kører med en AMD Semprom 3500?+ 64 bit og 2GB ram.
Hvad vil jeg opleve anderledes ved, at installere 9,10 i 64 versionen i forhold til 32 bit versionen ?
Hvad vil jeg opleve anderledes ved, at installere 9,10 i 64 versionen i forhold til 32 bit versionen ?
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
-
- IRC nickname: jlouis
faweb skrev:Hej
Konkret? At programmer i gennemsnit tager 30% mere hukommelse og at de i visse tilfælde kører hurtigere grundet en dobbelt så stor registerbank. En gammel tommelfingerregel var 20% mere hastighed - men det er temmelig afhængig af CPU, så det skal tages med en gran salt. Visse programmer, rtorrent eksempeltvis eller Varnish, nyder også godt af 64bit i forhold til 32 bit grundet et større addressabelt område og deres aggresive brug af mmap() systemkaldet. Med andre ord: Det kommer an på hvad du bruger din maskine til.
-
- IRC nickname: fpa
- Geografisk sted: Odense
jlouis skrev:faweb skrev:Hej
Konkret? At programmer i gennemsnit tager 30% mere hukommelse og at de i visse tilfælde kører hurtigere grundet en dobbelt så stor registerbank. En gammel tommelfingerregel var 20% mere hastighed - men det er temmelig afhængig af CPU, så det skal tages med en gran salt. Visse programmer, rtorrent eksempeltvis eller Varnish, nyder også godt af 64bit i forhold til 32 bit grundet et større addressabelt område og deres aggresive brug af mmap() systemkaldet. Med andre ord: Det kommer an på hvad du bruger din maskine til.
Jeg har nu installeret 64 bit versionen og jeg syntes, at det generelt kører meget hurtigere også i de almindelige programmer og flash- java mm fungerer perfekt. Så det bliver 64 bit versionen
Venlig hilsen
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
Flemming
Odense
Ubuntu 9,10 bruger
-
- Geografisk sted: Albertslund
Jeg har siddet flere timer dagligt siden udgivelsen af 9.10 og forsøgt at opgradere min hjemmeserver via en clean install, og installationen tog meget lang tid med 64 bit versionen, men da min printer ikke ville samarbejde med 64 bit'en valgte jeg at forsøge med 32 bit i stedet, og her tog installationen under den halve tid, og printeren virker også nu, så jeg er ikke just imponeret over 64 bit versionen på trods af at den stationære ellers understøtter det.
Jeg havde også store problemer med at serveren konstant genstartede sig selv i utide, og den kørte sjældent mere end et par timer før den genstartede, og når den gjorde det, startede den op med GRUB menuen, hvilket jeg var stærkt utilfreds med (skete med både 32 og 64 bit).
Jeg afinstallerede derefter grub-pc pakken og installerede i stedet den der bare hedder grub, og nu afventer jeg og ser om det har hjulpet på problemerne, for den kørte da i omkring 14 timer før den gik i sort uden at lukke ned...
Jeg havde også store problemer med at serveren konstant genstartede sig selv i utide, og den kørte sjældent mere end et par timer før den genstartede, og når den gjorde det, startede den op med GRUB menuen, hvilket jeg var stærkt utilfreds med (skete med både 32 og 64 bit).
Jeg afinstallerede derefter grub-pc pakken og installerede i stedet den der bare hedder grub, og nu afventer jeg og ser om det har hjulpet på problemerne, for den kørte da i omkring 14 timer før den gik i sort uden at lukke ned...
Hilsen Kenny