Jeg skriver lige igen med store røde ører:
I mellemtiden har jeg fundet ind på System > Preferences > Sound under fanen Sound Preferences og her fundet en box, hvor der var flueben i Mute. Det har jeg fjernen, så nu spiller det.
Det er for mig helt ufatteligt, at både alsamixer og Sound begge styrer lyden.
Mange tak for hjælpen!
Hjælp til systematisk fejlfinding af ingen lyd. 9.10 (Løst)
-
Re: Hjælp til systematisk fejlfinding af ingen lyd. 9.10
Med venlig hilsen Soren
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Hjælp til systematisk fejlfinding af ingen lyd. 9.10 (Løst)
Det OK. Det sker ret tit. Jeg tror også det er soundpartners erfaring og derfor han lagde ud med den der "tjek alle volumenkontroller du kan komme i nærheden af". Jeg tror det er 90% af alle problemer med lyden der kan løses på den måde.
Godt det blev løst.
Godt det blev løst.
-
- IRC nickname: sound
Re: Hjælp til systematisk fejlfinding af ingen lyd. 9.10
soren skrev:Jeg skriver lige igen med store røde ører:
I mellemtiden har jeg fundet ind på System > Preferences > Sound under fanen Sound Preferences og her fundet en box, hvor der var flueben i Mute. Det har jeg fjernen, så nu spiller det.
Det er for mig helt ufatteligt, at både alsamixer og Sound begge styrer lyden.
Mange tak for hjælpen!
ha ha den er set MANGE gange før, og dette er også grunden til min lille komentar i min post. nu begyndte zob med en masse tekniske ting hvor jeg ikke kunne være med så jeg så bare med fra sidelinien
men fint at det nu virker... det er som sagt ikke første gang, og det er bestemt heller ikke sidste gang vi ser den fejl tror jeg
-
- Redaktør
Jeg kan også berolige dig med at, selvom det ser ud til at vi har gjort mange mærkelige ting ved din computer, så er de eneste effektive ændringer vi har gennemført at installere PulseAudio Device chooser og tilføje dig som bruger til grupperne audio, pulse og pulse-acces. Og det kan i hvert fald ikke være til nogen skade.
For resten stadig mærkeligt at PulseAudio Device Chooser ikke kan loade, men lad os nu lade være at pille mere ved det. Så må vi se på det hvis du skulle få problemer med lyden igen.
For resten stadig mærkeligt at PulseAudio Device Chooser ikke kan loade, men lad os nu lade være at pille mere ved det. Så må vi se på det hvis du skulle få problemer med lyden igen.
-
Tak for jeres overbærenhed!
Jeg synes stadig det er overkilling, at lyden kan reguleres på
1 alsamixer,
2 Sound,
3 PulseAudio Volume Control og
4 applikationen; for eksempel MPlayer
og måske på nogle stede, jeg ikke har fundet endnu.
Mange tak!
Jeg synes stadig det er overkilling, at lyden kan reguleres på
1 alsamixer,
2 Sound,
3 PulseAudio Volume Control og
4 applikationen; for eksempel MPlayer
og måske på nogle stede, jeg ikke har fundet endnu.
Mange tak!
Med venlig hilsen Soren
-
- Redaktør
Jo. Pulseaudio har vi jo lige installeret, så sådan ser det ikke ud default. Den tæller ikke. At det både er på applikationen og at der er en mulighed for at styre lyden generelt er et krav hvis du spørger mig. Og i virkeligheden ved jeg ikke hvad det er du kalder sound, men mon ikke det bare er en anden instans (f.eks. et panel-ikon til nemmere adgang) af enten pulse eller ALSA. Så måske er det ikke så slemt. Lidt som windows, uden at det nødvendigvis er efterstræbelsesværdigt. En kontrol på applikation, en i tray og hovedkontrollen gemt et eller andet sted i kontrolpanel-lyd eller hvad det nu hed.
Men ud over det er der nu noget om at hele lydserver-verdenen på linux er en anelse rodet. ALSA, Pulseaudio, Jack, oss, esound, arts... Jeg har i hvert fald svært ved at finde rundt i det.
Men ubuntu har altså som standard installeret ALSA og pulseaudio. ALSA sidder i driver-enden og pulseaudio giver en masse features og muligheder for at route lyden bestemte steder hen. Groft sagt på en meget ulærd måde.
Men ud over det er der nu noget om at hele lydserver-verdenen på linux er en anelse rodet. ALSA, Pulseaudio, Jack, oss, esound, arts... Jeg har i hvert fald svært ved at finde rundt i det.
Men ubuntu har altså som standard installeret ALSA og pulseaudio. ALSA sidder i driver-enden og pulseaudio giver en masse features og muligheder for at route lyden bestemte steder hen. Groft sagt på en meget ulærd måde.
-
Den jeg kalder sound ligge på System > Preferences > Sound, men hvad den har fat i, ved jeg ikke.
Med venlig hilsen Soren