Installation af Firewall [Løst]

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Kattens
IRC nickname: Kattens
Geografisk sted: København

Installation af Firewall [Løst]

Indlæg af Kattens »

Hej!

Jeg har Ubuntu 9.04 og har derfor læst guiden om sikkerhed, som ligger her på siden:
http://domainers.dk/index.php/2009/08/2 ... 04-server/

Jeg kan se, at der skal tastes nogle koder ind for at få gang i en firewall. Men jeg er ikke sikker på, hvor disse koder skal hen? Jeg fandt denne manual:
viewtopic.php?f=11&t=7945
hvor det fremgår, at man, for at installere programmer, skal gå ind under programmer > tilbehør > terminal. Ved I, om det er her, koderne til firewall'en skal indtastes?

På forhånd mange tak for hjælpen.
Senest rettet af Kattens 3. nov 2009, 23:33, rettet i alt 1 gang.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Installation af Firewall

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Som standard er din firewall (som er iptables) aktiv. Du kan via terminalen bruge ufw, som er et firewall konfigurationsværktøj. Det er muligt at angive diverse parametre, f.eks.

Kode: Vælg alt

sudo ufw enable
for at aktivere

sudo ufw allow 22
for at tillade port 22 til ssh

men det er måske ikke lige noget for dig, så derfor er det nok bedre at du bruger en GUI. Her er Firestarter et godt bud

sudo aptitude install firestarter
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Kattens

Indlæg af Kattens »

Hej Michael,
Mange tak for svaret!
Jeg er bange for, jeg stadig ikke helt forstår det med koderne: hvis firewall'en som standard er aktiv, hvad er det da koderne gør?
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Kattens skrev:Hej Michael,
Mange tak for svaret!
Jeg er bange for, jeg stadig ikke helt forstår det med koderne: hvis firewall'en som standard er aktiv, hvad er det da koderne gør?

Firewallen i Ubuntu hedder iptables og er som standard aktiveret. Men den er usynlig for brugeren, og det er ikke for børn at ændre direkte i iptables. Derfor kan man bruge ufw, som er et konfiguationsværktøj - altså du bruger ufw med parametre til at ændre iptables. Men igen foregår dette i terminalen.

Den første kode aktiverer blot ufw, så dette værktøj kan bruges.
Den anden kode tillader trafik på port 22, som f.eks. benyttes til ssh (det er blot et eksempel for at illustrere fremgangsmåden)

Det jeg så foreslog dig var at du i stedet benytter Firestarter, som er et grafisk værktøj, til at ændre iptables.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Kattens

Indlæg af Kattens »

Ok, jeg har installeret Firestarter og kan se, at den melder firewall slået til, så det er jo helt perfekt.

Mange tak for hjælpen!