dropbox og LaTeX mellem Windows og Ubuntu

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
lykkelamaen
IRC nickname: LykkeLamaen

dropbox og LaTeX mellem Windows og Ubuntu

Indlæg af lykkelamaen »

Jeg har lige installeret Ubuntu 9.10 på min bærbare, og som noget af det første fik jeg installeret Dropbox (Det er skide smart!!).
Jeg bruger den bærbare til blandt andet at skrive LaTeX filer når jeg er på universitetet, og jeg kunne godt tænke mig at arbejde videre på dem på min Windows maskine når jeg er hjemme.
Jeg er klar over at jeg ikke kan compile en kode der indeholder æøå uden at ændre encoderen/skrifttypen/Det-der-bestemmer-hvordan-bogstaverne-fortolkes mellem unicode og ansinew eller ISO-et-eller-andet. Jeg er altså klar over at til kompileringen er der forskel på linux og windows. Mit problem er at .tex-filerne (altså filer med ren tekst) ikke kan åbnes i windows og bagefter, via dropbox, på linux uden at æ ø og å enten bliver ændret til volapyk-tegn eller helt forsvinder.
Det undrer mig meget. Er der nogle der har en løsning, eller måske bare en forklaring.

Hilsen Kasper
jlouis
IRC nickname: jlouis

Re: dropbox og LaTeX mellem Windows og Ubuntu

Indlæg af jlouis »

lykkelamaen skrev:Jeg har lige installeret Ubuntu 9.10 på min bærbare, og som noget af det første fik jeg installeret Dropbox (Det er skide smart!!).
Jeg bruger den bærbare til blandt andet at skrive LaTeX filer når jeg er på universitetet, og jeg kunne godt tænke mig at arbejde videre på dem på min Windows maskine når jeg er hjemme.
Jeg er klar over at jeg ikke kan compile en kode der indeholder æøå uden at ændre encoderen/skrifttypen/Det-der-bestemmer-hvordan-bogstaverne-fortolkes mellem unicode og ansinew eller ISO-et-eller-andet. Jeg er altså klar over at til kompileringen er der forskel på linux og windows. Mit problem er at .tex-filerne (altså filer med ren tekst) ikke kan åbnes i windows og bagefter, via dropbox, på linux uden at æ ø og å enten bliver ændret til volapyk-tegn eller helt forsvinder.
Det undrer mig meget. Er der nogle der har en løsning, eller måske bare en forklaring.

Hilsen Kasper

Hurtig løsning: Encode alt som utf-8 og fortæl LaTeX om det:

http://termos.vemod.net/how-to-use-utf- ... with-latex
lykkelamaen
IRC nickname: LykkeLamaen

Re: dropbox og LaTeX mellem Windows og Ubuntu

Indlæg af lykkelamaen »

tak! Jeg tror det virker. Skal lige rode og teste lidt. Men umiddelbart virker det :D
Tak