Computeren crashede under dist-upgrade

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
mbs
IRC nickname: mbs

Computeren crashede under dist-upgrade

Indlæg af mbs »

Hej.

Der er sket det uheldige at min computer er gået ned, under en dist-upgrade, og da jeg prøve at starte den står den bare og summer, og der står noget med "waiting for" også de forskelle /dev/

Det kunne godt tyde på at det er noget med fstab at gøre?

Ville egentlig bare hører hvordan jeg på den nemmeste måde få systemet op og kører igen, uden at skulle af med noget af det data jeg havde på "Filsystem disken"

Mvh, Michael.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Computeren crashede under dist-upgrade

Indlæg af zob »

Kunne det være noget med en LiveCD. Herfra tage backup af mapperne /home, /etc og måske også /usr (fra dit gamle filsystem vel at mærke - ikke LiveCD'ens) så kan du i hvert få bygget et nogenlunde identisk system op. Husk de skjulte mapper i din hjemmemappe som måske hedder /home/michael (hvad ved jeg) de skal også med. CTRL+H i Nautilus, så viser den også skjulte mapper og du kan se om du har fået det hele.

Derefter installere igen fra LiveCD. Det er da et bud.
mbs

Indlæg af mbs »

zob skrev:Kunne det være noget med en LiveCD. Herfra tage backup af mapperne /home, /etc og måske også /usr (fra dit gamle filsystem vel at mærke - ikke LiveCD'ens) så kan du i hvert få bygget et nogenlunde identisk system op. Husk de skjulte mapper i din hjemmemappe som måske hedder /home/michael (hvad ved jeg) de skal også med. CTRL+H i Nautilus, så viser den også skjulte mapper og du kan se om du har fået det hele.

Hvis jeg kopiere /home, /etc og /urs har jeg så alle de filer jeg skal bruge?

I såfald er jeg igang nu med at kopiere.
mbs

Indlæg af mbs »

zob skrev:Kunne det være noget med en LiveCD. Herfra tage backup af mapperne /home, /etc og måske også /usr (fra dit gamle filsystem vel at mærke - ikke LiveCD'ens) så kan du i hvert få bygget et nogenlunde identisk system op. Husk de skjulte mapper i din hjemmemappe som måske hedder /home/michael (hvad ved jeg) de skal også med. CTRL+H i Nautilus, så viser den også skjulte mapper og du kan se om du har fået det hele.

Hvad gør jeg hvis jeg havde nogle torrent i transmission som jeg helst ikke vil ha' der skulle gå til spilde? Der var sat nogle igang, mange som jeg ikke kan huske navnet på. Er der nogle måder det kan genskabes?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Uha mbs. Om du har alle de filer du skal bruge... Det tør jeg jo ikke 100%. Men sandsynligheden er stor, med mindre du selv har oprettet diverse mapper "uden for" /home.
Jeg plejer gerne at sammenligne /home mappens størrelse med originalen efter kopieringen ved at højreklikke og trykke egenskaber.

Men det er et farligt felt at rådgive i det her. Især når man ikke kender til brugerens vaner.
Men helt kort. Hvis du ikke har gjort noget extraordinært skulle alle personlige filer ligge i /home mappen (og dennes understruktur selvfølgelig). I home mappen finder du også diverse programmers "hukommelse" eller opsætning. Som f.eks. Transmission skulle gerne ligge i /home/user/.config/transmission, hvor "user" er dit brugernavn. Læg mærke til at der er et punktum foran .config. Det er det der gør mappen usynlig - indtil du altså trykker på CTRL+H i nautilus. Ligeledes er din mail, hvis du f.eks. bruger evolution gemt i /home/user/.evolution. User igen dit brugernavn. Det samme med browser opsætning til firefox - ligger i /home/user/.mozilla. Og så videre. Jeg plejer egentlig kun at kopiere det tilbage som jeg har brug for. Hvis man bare kopiere hele mappen tilbage, får man også alle det fejl i opsætningen med som man måske havde fået lavet på den tidligere installation. Nogle gange er det bare rarere at start på en frisk.

De andre mapper /etc og /user tager jeg som standard også backup af, men det er sjældent jeg bruger det til noget særligt, heller ikke efter geninstallation. Men f.eks. /etc/apt/sources.list er filen hvor dine software-kilder er skrevet ind.

Jeg har f.eks. ikke alle mine personlige filer i /home, men til gengæld ligger de på forskellige partitions på et externt usb-drev. Således kan du også prøve at overveje om du har smidt f.eks. alle billederne fra moster bodils 60 års fødselsdag et andet sted end i mappen /home/user/Billeder. Og om det sted er et sted der ville forsvinde ved en evt. geninstallation og som derfor skal have en backup (som ikke bare er en kopi af /home).

Jeg vil helst hvis du vil holde mig fri for ansvar, hvis det viser sig at du mangler noget efter en geninstallation. Men hvis du tænker dig lidt om, og tager backups (hellere for mange end for få), så skulle der ikke ske det store.
mbs

Indlæg af mbs »

zob skrev:Uha mbs. Om du har alle de filer du skal bruge... Det tør jeg jo ikke 100%. Men sandsynligheden er stor, med mindre du selv har oprettet diverse mapper "uden for" /home.
Jeg plejer gerne at sammenligne /home mappens størrelse med originalen efter kopieringen ved at højreklikke og trykke egenskaber.

Men det er et farligt felt at rådgive i det her. Især når man ikke kender til brugerens vaner.
Men helt kort. Hvis du ikke har gjort noget extraordinært skulle alle personlige filer ligge i /home mappen (og dennes understruktur selvfølgelig). I home mappen finder du også diverse programmers "hukommelse" eller opsætning. Som f.eks. Transmission skulle gerne ligge i /home/user/.config/transmission, hvor "user" er dit brugernavn. Læg mærke til at der er et punktum foran .config. Det er det der gør mappen usynlig - indtil du altså trykker på CTRL+H i nautilus. Ligeledes er din mail, hvis du f.eks. bruger evolution gemt i /home/user/.evolution. User igen dit brugernavn. Det samme med browser opsætning til firefox - ligger i /home/user/.mozilla. Og så videre. Jeg plejer egentlig kun at kopiere det tilbage som jeg har brug for. Hvis man bare kopiere hele mappen tilbage, får man også alle det fejl i opsætningen med som man måske havde fået lavet på den tidligere installation. Nogle gange er det bare rarere at start på en frisk.

De andre mapper /etc og /user tager jeg som standard også backup af, men det er sjældent jeg bruger det til noget særligt, heller ikke efter geninstallation. Men f.eks. /etc/apt/sources.list er filen hvor dine software-kilder er skrevet ind.

Jeg har f.eks. ikke alle mine personlige filer i /home, men til gengæld ligger de på forskellige partitions på et externt usb-drev. Således kan du også prøve at overveje om du har smidt f.eks. alle billederne fra moster bodils 60 års fødselsdag et andet sted end i mappen /home/user/Billeder. Og om det sted er et sted der ville forsvinde ved en evt. geninstallation og som derfor skal have en backup (som ikke bare er en kopi af /home).

Jeg vil helst hvis du vil holde mig fri for ansvar, hvis det viser sig at du mangler noget efter en geninstallation. Men hvis du tænker dig lidt om, og tager backups (hellere for mange end for få), så skulle der ikke ske det store.

Det må jeg sige. Tusind tak for det svar, utrolig godt skrevet til folk der ikke ved så meget om det. Genialt!

Det hele ser ud til at virke :-)

/home har jeg som en 18 gb partition, så der skulle jeg jo ikke lave backup. Men hvad med etc og usr, kan jeg bare kopiere hele indholdet deri, eller er det kun nogle ting jeg skal flytte?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Jeg plejer at tage en backup af både /etc og /usr men jeg plejer normalt ikke bruge dem til noget. Men det kan være rart at ha', der ligger forskellige konfigurationsfiler (især i /etc) som man måske kan bruge som senere reference, hvis der er noget der ikke lige virker som det plejede at gøre.
Men jeg synes personligt at det er rart at få så "clean" en installation som muligt så derfor fisker jeg kun det jeg lige skal bruge, og som regel er der ikke noget i disse to mapper. Men, jeg ved ikke... jeg synes bare det er rart at have en backup i baghånden af disse to (men især /usr kunne man godt springe over tror jeg).
mbs

Indlæg af mbs »

zob skrev:Jeg plejer at tage en backup af både /etc og /usr men jeg plejer normalt ikke bruge dem til noget. Men det kan være rart at ha', der ligger forskellige konfigurationsfiler (især i /etc) som man måske kan bruge som senere reference, hvis der er noget der ikke lige virker som det plejede at gøre.
Men jeg synes personligt at det er rart at få så "clean" en installation som muligt så derfor fisker jeg kun det jeg lige skal bruge, og som regel er der ikke noget i disse to mapper. Men, jeg ved ikke... jeg synes bare det er rart at have en backup i baghånden af disse to (men især /usr kunne man godt springe over tror jeg).

Okay :-) Jamen jeg giver dig ret, det hele kører også meget bedre efter en clean installation. og 9.10'eren er dælme blevet hurtig til at starte op!

Jeg siger mange tusinde tak!
mbs

Indlæg af mbs »

Nu har jeg lidt problemer med at få overflyttet de andre brugere til det nye system

Som sagt var /home på en seperat partition, så filerne fra brugerne har jeg gemt. Men jeg har prøvet og oprettet en med det eksisterende navn, men det har godt nok lavet lidt ged i det hele. Lige nu har jeg to brugere i login skærm, som jeg HAR slettet home mappen, og slettet brugeren inde i brugerindstillinger.

Hvordan får jeg dem fjernet igen, så jeg kan starte forfra? Når jeg har prøvet og oprette en bruger ved navn morten, kan jeg ikke gøre det igen. Men det skal jeg altså.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Ok. Jeg har aldrig haft et multibruger-system, så jeg ved ikke så meget om det.
Men hvor meget af din backup har du bare kopieret tilbage på den nye installation? Der kan nemt være konfigurationsfiler iblandt fra den gamle, som kommer med over når du kopierer filerne tilbage.
Det er derfor jeg siger at jeg plejer udelukkende at tage det jeg skal bruge. Jeg indser at det kan være svært at vide hvad er, men ja.
Jeg skal lige have gjort noget andet færdig. Men det jeg ville gøre hvis jeg skulle løse dette problem, som jeg ikke ved noget om, var at google mig frem til, hvor konfigurationsindstillingerne for brugere ligger i sandsynligvis home mappen (måske /etc/).
Husk lige at skrive hvis du løser problemet inden jeg kommer igang.
mbs

Indlæg af mbs »

zob skrev:Ok. Jeg har aldrig haft et multibruger-system, så jeg ved ikke så meget om det.
Men hvor meget af din backup har du bare kopieret tilbage på den nye installation? Der kan nemt være konfigurationsfiler iblandt fra den gamle, som kommer med over når du kopierer filerne tilbage.
Det er derfor jeg siger at jeg plejer udelukkende at tage det jeg skal bruge. Jeg indser at det kan være svært at vide hvad er, men ja.
Jeg skal lige have gjort noget andet færdig. Men det jeg ville gøre hvis jeg skulle løse dette problem, som jeg ikke ved noget om, var at google mig frem til, hvor konfigurationsindstillingerne for brugere ligger i sandsynligvis home mappen (måske /etc/).
Husk lige at skrive hvis du løser problemet inden jeg kommer igang.

Jeg har ikke overført noget overhovedet. Da jeg installede ubuntu var det hele som det skulle være (næsten) alle programmer var ikke installeret, men det brugte jeg det smarte nye software center til. Da jeg fik installationen til at mounte /home på den serperate partiton, virkede firefox, e-mail, xchat, transmission osv. osv.

Så altså etc og usr har jeg ikke lagt over.

Men min home så således ud da jeg installatede ubuntu

mbs
morten

Jeg har kopieret morten over i en anden mappe og prøvet mig frem og tilbage. Lige nu er der ingen "morten" mappe i min home mere, og ingen bruger. Men når jeg prøver at logge ind er den der stadigvæk. Ville meget gerne ha' det fjernet.

Søger og søger også selv. :)
mbs

Indlæg af mbs »

Nu kan jeg se at jeg mangler http://images.google.dk/images?hl=da&re ... a=N&tab=wi

plus jeg mangler en masse ikoner, og muligheder i ubuntu. F.eks når jeg trykker på mit brugernavn oppe ved uret, kan jeg ikke få muligheden for at gå ind i "Windows Login Preference" Hvilket jeg kan huske jeg kunne i 9.04 - derinde tror jeg nemlig jeg kan lege med de users der har været addet.

Dog synes jeg det er mærkeligt jeg mangler den funktion, plus nogle ikoner oppe i "System" altså der står bare tekst, og ikke et fint billede som i "Steder" og i "Programmer" - F.eks så sætter jeg også mine ikoner op således jeg vil ha' dem på mit skrivebord. Der er to dokumenter der skal "strækkes" så de bliver større. Det er nogle dokumenter, helt almindelig tekst jeg har den funktion ved. Hver gang jeg genstarter, nulstiller den også alle ikoner, altså bare stiller den på en lige række over i venstre side.

Mærkeligt.

Det kunne sku god tyde på en ny installation igen :(
mbs

Indlæg af mbs »

http://www.debianadmin.com/wp-content/g ... eta/22.png

Kan se at det vidst er standard, men det besvarer dog ikke mit spørgsmål :-)
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Jeg er ikke helt sikker på hvad der skal løses. Jeg tror det meste er standart. Men så er der noget med nogle brugeres mapper der enten er i overtal eller mangler... Kan du lige reformulere det, for jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår.
Hvis f.eks. du står i den folder der bare hedder /home (ikke at forveksle med din hjemmemappe, der sikkert hedder /home/michael eller /home/mbs eller noget i den retning), hvad ser du så. Er der en eller flere mapper, hvad hedder de?

I system-administration-brugere og grupper. Hvem er oprettet der? Dig og root selvfølgelig. Er der andre?

Hvad mangler?
Hvad er det du gerne vil genoprette?
mbs

Indlæg af mbs »

zob skrev:Jeg er ikke helt sikker på hvad der skal løses. Jeg tror det meste er standart. Men så er der noget med nogle brugeres mapper der enten er i overtal eller mangler... Kan du lige reformulere det, for jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår.
Hvis f.eks. du står i den folder der bare hedder /home (ikke at forveksle med din hjemmemappe, der sikkert hedder /home/michael eller /home/mbs eller noget i den retning), hvad ser du så. Er der en eller flere mapper, hvad hedder de?

I system-administration-brugere og grupper. Hvem er oprettet der? Dig og root selvfølgelig. Er der andre?

Hvad mangler?
Hvad er det du gerne vil genoprette?

Ja, der er morten og en der hedder ny12 som jeg prøvede at oprette. Når jeg prøver at slette dem, kommer de tilbage efter genstart
Det der mangler er at jeg kan lave en bruger der hedder morten, hvor alle hans filer de lå i. Jeg har backup på et andet drev. Prøvede hvor jeg oprettede en bruger ved navn morten, hvorefter jeg overførte hans mappe. Da jeg prøvede det frøs computeren bare.
Så vil jeg gerne genoprette hans bruger, med hans home mappe så alle hans indstillinger er der igen. Men det kan jeg bare ikke!

Slette dem er det jeg først og fremmest ville. Altså ny12 og morten.

I min home mappe er der KUN mbs og lost&found