Overskriften er måske lidt skæv, men det handler om at jeg KUN kan trække film fra harddiskoptageren via brænding af DVD-skive (RW) i mit tilfælde. Filmdata lægges ud som to til tre filer, som jeg under Windows samlede med kommanoen COPY fil1.vob /b + fil2.vob /b FILM.JPG
Det viste sig at VOB extensions uden problemer BARE kan skiftes til AVI eller JPG uden at man behøver at rippe filerne gennem flere timers PC-arbejde. Der kan måske være et mindre problem med "bredden", men de forskellige afspillere har muligheder for at kompensere, så bredden passer.
Spørgsmålet er så:
Hvilken kommando bruger jeg i terminalvinduet, for at lægge filerne sammen igen.
VIDEO filer fra harddiskoptager KOPIERING "LØST"
-
- IRC nickname: vovsen
- Geografisk sted: GENTOFTE
VIDEO filer fra harddiskoptager KOPIERING "LØST"
Senest rettet af vovsen 8. nov 2009, 15:44, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: VIDEO filer fra harddiskoptager KOPIERING
vovsen skrev:Overskriften er måske lidt skæv, men det handler om at jeg KUN kan trække film fra harddiskoptageren via brænding af DVD-skive (RW) i mit tilfælde. Filmdata lægges ud som to til tre filer, som jeg under Windows samlede med kommanoen COPY fil1.vob /b + fil2.vob /b FILM.JPG
Det viste sig at VOB extensions uden problemer BARE kan skiftes til AVI eller JPG uden at man behøver at rippe filerne gennem flere timers PC-arbejde. Der kan måske være et mindre problem med "bredden", men de forskellige afspillere har muligheder for at kompensere, så bredden passer.
Spørgsmålet er så:
Hvilken kommando bruger jeg i terminalvinduet, for at lægge filerne sammen igen.
Såvidt jeg har forstået:
Kode: Vælg alt
COPY fil1.vob /b + fil2.vob /b FILM.JPG
DOS kommandoen betyder den:
Kopier (COPY) til FIL.JPEG - fil1.vob som binær fil (/b), og i forlængelse af den fil tilføj fil2.vob også som en binær fil.
I Ubuntu gøres det således:
cat fil1.vob fil2.vob > FILM.JPG
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
@Lars : 10-4
Korrekt opfattet og TAK for hurtigt effektivt svar
.
Så er der lige, 'og at' jeg har filerne liggende i diverse mapper, hvor mappenavnet er efterfulgt af et x (eller et andet specialtegn) for at indikere at filerne ikke er samlet endnu. Så skal man "lige" rykke hen i den folder/mappe og lave "indgrebet.
Er der en "smart" måde at fyre kommandoen af på eller hvordan gøres det mest elegant. Flytning af filerne til en arbejdsmappe går jo rimeligt hurtigt selv om filernbe er lagt på et USB harddisksystem. Det er dog ca. 1,5 GB der skal rokkes med gennem USB-porten.
Erik
.
Så er der lige, 'og at' jeg har filerne liggende i diverse mapper, hvor mappenavnet er efterfulgt af et x (eller et andet specialtegn) for at indikere at filerne ikke er samlet endnu. Så skal man "lige" rykke hen i den folder/mappe og lave "indgrebet.
Er der en "smart" måde at fyre kommandoen af på eller hvordan gøres det mest elegant. Flytning af filerne til en arbejdsmappe går jo rimeligt hurtigt selv om filernbe er lagt på et USB harddisksystem. Det er dog ca. 1,5 GB der skal rokkes med gennem USB-porten.
Erik
-
vovsen skrev:@Lars : 10-4
.
...
Erik
Som jeg har skrevet kommandoen er det med udganspunkt i at filerne ligger i samme mappe.
Du kan dog sagtens bruge absolutte stier til filerne for alle filer, dvs. noget a la
cat /a/b/c/fil1.vob /d/e/f/fil2.vob > /g/h/i/FILM.JPG
vovsen skrev:...
Filer på samme partition flyttes ikke fysisk, i stedet er det kun det de berørte mapper som ændres. Det kræver kun en mindre mængde af data (et par kilo bytes).
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Yes helt OK.
Der er bare et mindre problem (ja det er altså ikke et problem
Når jeg åbner terminalvinduet og tager en dir, så ligger jeg åbenbart i ROOT (tror jeg nok. Jeg er HELT ny i det her så ........
e@A:~$ dir
Billeder HJV-MAIL.doc Pictures TranscodedWallpaper.jpg
Documents HJV-mail\ fejl.doc PROG-DownLoad Videoklip
Dokumenter Music raketforsøg.swf
dwhelper Musik Skabeloner
examples.desktop Offentligt Skrivebord
e@A:~$
ovenstående sidste linje betyder vel
e="bruger"
A:="maskinnavn"
~$ = Position som nok er ROOT - tror jeg
Jeg kan dog ikke af "dir" se stien til mediet /media/Drive-n-go/Film/DVD-drop
hvor jeg lægger filerne der skal kopieres sammen.
Hvis jeg har to eller tre filer - lad os bare sige tre, kan man så lave et script som lægges ind i en skrivebordsgenvej.
Terminalkommandoen er måske:
cat /media/Drive-n-go/Film/DVD-drop/1.vob /media/Drive-n-go/Film/DVD-drop/2.vob /media/Drive-n-go/Film/DVD-drop/3.vob > /media/Drive-n-go/Film/DVD-drop/FILM.JPG
Så er det blot tilbage, hvordan man lige lægger det ind i "genvejen".
Det skal lige med: Hvad sker der hvis 3.vob ikke findes? Dette vil i øvrigt ofte ske.
I Windows skal samtlige data hentes til processoren fra USB-drevet og derefter sendes tilbage uanset hvor data ligger. Det er vel det samme med Ubuntu.
Derfor kan selve samlingsprocessen ske hurtigere og mere sikkert, ved at lægge data på PC-ens harddisk og så bagefter kopierer jeg så resultatet til USB-drevet. Så skal data ikke gennemløbe "driversystemet" til USB-porten når de skal til CPUen. Der er dog nogle tilsvarende til harddisken,men det ligger jo lige ved siden af CPUen så at sige, og arbejder med en LANGT højere frekvens.
Det er en formidabel support man får her på Forum. TAK SKAL I HAVE FOR DÉN.
/Erik
Der er bare et mindre problem (ja det er altså ikke et problem
Når jeg åbner terminalvinduet og tager en dir, så ligger jeg åbenbart i ROOT (tror jeg nok. Jeg er HELT ny i det her så ........
e@A:~$ dir
Billeder HJV-MAIL.doc Pictures TranscodedWallpaper.jpg
Documents HJV-mail\ fejl.doc PROG-DownLoad Videoklip
Dokumenter Music raketforsøg.swf
dwhelper Musik Skabeloner
examples.desktop Offentligt Skrivebord
e@A:~$
ovenstående sidste linje betyder vel
e="bruger"
A:="maskinnavn"
~$ = Position som nok er ROOT - tror jeg
Jeg kan dog ikke af "dir" se stien til mediet /media/Drive-n-go/Film/DVD-drop
hvor jeg lægger filerne der skal kopieres sammen.
Hvis jeg har to eller tre filer - lad os bare sige tre, kan man så lave et script som lægges ind i en skrivebordsgenvej.
Terminalkommandoen er måske:
cat /media/Drive-n-go/Film/DVD-drop/1.vob /media/Drive-n-go/Film/DVD-drop/2.vob /media/Drive-n-go/Film/DVD-drop/3.vob > /media/Drive-n-go/Film/DVD-drop/FILM.JPG
Så er det blot tilbage, hvordan man lige lægger det ind i "genvejen".
Det skal lige med: Hvad sker der hvis 3.vob ikke findes? Dette vil i øvrigt ofte ske.
I Windows skal samtlige data hentes til processoren fra USB-drevet og derefter sendes tilbage uanset hvor data ligger. Det er vel det samme med Ubuntu.
Derfor kan selve samlingsprocessen ske hurtigere og mere sikkert, ved at lægge data på PC-ens harddisk og så bagefter kopierer jeg så resultatet til USB-drevet. Så skal data ikke gennemløbe "driversystemet" til USB-porten når de skal til CPUen. Der er dog nogle tilsvarende til harddisken,men det ligger jo lige ved siden af CPUen så at sige, og arbejder med en LANGT højere frekvens.
Det er en formidabel support man får her på Forum. TAK SKAL I HAVE FOR DÉN.
/Erik
-
I Terminal finder du stien til hvor du er lige nu med:
som betyder 'print working directory'.
Nyeligt monterede filsystemer er en mappe i /mnt
husk at unmounte (afmontere) den via gui eller i terminal.
I Terminal skriver du,
(Der skrives ikke noget på skærmen, imens du taster.)
hvis 'a' (uden ping'er) er mappen for det monterede filsystem du vil lukke sikkert ned.
Du kan fjerne disk, når Terminalen er klar til en kommando.
Terminal skriver:
/Lars
pwd
som betyder 'print working directory'.
Nyeligt monterede filsystemer er en mappe i /mnt
husk at unmounte (afmontere) den via gui eller i terminal.
I Terminal skriver du,
sudo unmount /mnt/a
(Der skrives ikke noget på skærmen, imens du taster.)
hvis 'a' (uden ping'er) er mappen for det monterede filsystem du vil lukke sikkert ned.
Du kan fjerne disk, når Terminalen er klar til en kommando.
vovsen skrev:
...
...
/Erik
Terminal skriver:
cat: 3.vob: No such file or directory
/Lars