Hej.
Jeg har i alt 3 computere der skal kunne komme på nettet og have de rette portforwardinger så man slipper for alt den ballade det medføre når man IKKE har dette.
PC 1: Ubuntu 9.04 64bit. Min stationære computer, den er kablet til min trådløse router som har adressen 192.168.1.1, og den er sat op med statisk IP så router altid tildeler den IP`en 192.168.1.32. På den adresse har jeg så forwardet porte så det virker, og ingen problemer der.
PC 2: Ubuntu 9.04 32bit. Min gamle bærbar, min testmaskine som også er kablet til den trådløse, den vil jeg også gerne have sat op så den også får de rigtige forwardinger så det også køre derpå.
PC 3: Ubuntu 9.04 64bit. Min nye bærbar, bruges til lidt af hvert, som er på den trådløse router trådløst, dvs. ikke kablet.
Nu vil jeg så gerne have mine 2 andre maskiner til at køre på samme måde, så de også får statiske adresser så de ikke skifter hele tiden så jeg nemmere kan få sat portforwarding på dem også, da det ikke nytter noget jeg ikke kan bruge mit webcam i min bærbar over MSN pga portene ikke er forwardet korrekt, for når det er forwardet korrekt, er der ingen problemer med hverken filoverførsler eller webcamsamtaler.
Skal jeg så bare på alle maskinerne indtaste de oplysninger der skal bruges som jeg har gjort på min stationære for at tildele dem en statisk IP og så ind i routeren og bede den forwarde på samme porte, men forskellige IP adresser, altså mine 3 maskiner? Eller skal de have hver sin port til det?
Min trådløse router er en ZyXEL NBG-415N
Sidder og kigger under "Applications" og "Virtual Server", men er det derinde jeg skal sætte det op? Det eneste sted jeg lige kan se jeg kan indtaste en adresse er under den "Virtual Server", den "Applications" giver mig ikke mulighed for at tilføje IP adresser, kun porte. Det er vel porte på 192.168.1.1 adressen der er tale om der.
Jeg kan se når jeg gør det med min stationære, sætter den op med IP 192.168.1.32, og forwarder porte dertil inde i "Virtual Server" i min trådløse router, så virker forwardingerne fint.
På forhånd tak.
Netværk med flere PC`er bag routere i ubuntu .. (LØST)
-
- IRC nickname: Sp0t
- Geografisk sted: Jamaica
Netværk med flere PC`er bag routere i ubuntu .. (LØST)
Senest rettet af Spotten 7. nov 2009, 16:38, rettet i alt 1 gang.
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Netværk med flere PC`er bag routere i ubuntu 9.04 64bit
Det er din router, som skal skal have en statisk IP-adresse, ikke de maskiner du har på dit interne LAN.
Hvis du har Ubuntu på de to bærbare maskiner også åbner du en terminal på hver af dem og skriver:
Den IP-adresse du får vist her, er den adresse, du skal sætte routeren til at forwarde til, som regel er adressen noget med 192.168.1.***, og der, hvor du kan skrive IP-adressen ind skal du blot tilføje tallene som gælder *** i maskinens IP-adresse. Du skal også have mulighed for at kunne angive hvilken port det er, som skal routes til denne IP-adresse.
Men om det virker på den trådløse, ved jeg ikke. Jeg er stærk modstander af trådløse forbindelser, da disse er alt for usikre at bruge endnu. Men det er jo smag og behag om man føler det er sikkert nok eller ej.
Så generelt, så vil jeg sige, at du skal sætte de andre maskiner op på samme måde som den første, med forbehold for den trådløse.
Hvis du har Ubuntu på de to bærbare maskiner også åbner du en terminal på hver af dem og skriver:
Kode: Vælg alt
ifconfig
Den IP-adresse du får vist her, er den adresse, du skal sætte routeren til at forwarde til, som regel er adressen noget med 192.168.1.***, og der, hvor du kan skrive IP-adressen ind skal du blot tilføje tallene som gælder *** i maskinens IP-adresse. Du skal også have mulighed for at kunne angive hvilken port det er, som skal routes til denne IP-adresse.
Men om det virker på den trådløse, ved jeg ikke. Jeg er stærk modstander af trådløse forbindelser, da disse er alt for usikre at bruge endnu. Men det er jo smag og behag om man føler det er sikkert nok eller ej.
Så generelt, så vil jeg sige, at du skal sætte de andre maskiner op på samme måde som den første, med forbehold for den trådløse.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
- IRC nickname: Sp0t
- Geografisk sted: Jamaica
Re: Netværk med flere PC`er bag routere i ubuntu 9.04 64bit
Jimmyfj skrev:Det er din router, som skal skal have en statisk IP-adresse, ikke de maskiner du har på dit interne LAN.
Hvis du har Ubuntu på de to bærbare maskiner også åbner du en terminal på hver af dem og skriver:Kode: Vælg alt
ifconfig
Hej igen.
Problemet er jeg ikke helt er klar over hvor i min router dette gøres ( Den trådløse ).
Den har en WAN IP der hedder 10.0.0.3 og en LAN 192.168.1.1 (Se screenshots herunder):
WAN http://peecee.dk/upload/view/200769/full
LAN http://peecee.dk/upload/view/200770/full
WLAN http://peecee.dk/upload/view/200771/full
På forhånd tak.