Problem med Phillips gogear mp3 afspiller

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
fretplay
Geografisk sted: Sdr jylland

Problem med Phillips gogear mp3 afspiller

Indlæg af fretplay »

Hejsa
Sidder og prøver at få en phillips go gear mp3 afspiller til at virke på 9.04, -afspilleren viser at den er connected, men der kommer ikke noget op på hverken skrivebordet eller i "maskine" -har kørt lsusb i terminalen og der ser det ud til at den figurerer fint ;
Bus 001 Device 012: ID 0471:204e Philips
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub

-Har læst andre steder om at man måske skal mounte den manuelt, men hvordan gør jeg li det??
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Problem med Phillips gogear mp3 afspiller

Indlæg af lath »

fretplay skrev:Hejsa
Sidder og prøver at få en phillips go gear mp3 afspiller til at virke på 9.04, -afspilleren viser at den er connected, men der kommer ikke noget op på hverken skrivebordet eller i "maskine" -har kørt lsusb i terminalen og der ser det ud til at den figurerer fint ;
Bus 001 Device 012: ID 0471:204e Philips
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub

-Har læst andre steder om at man måske skal mounte den manuelt, men hvordan gør jeg li det??

Du skal sætte din MP3 afspiller til at være en USB Mass-Storage Device (altså at mp3 afspilleren opfører sig som en USB flash disk). Når du får den til at gøre det vil ubuntu automatisk montere mp3 afspilleren som en ekstern harddisk, og vise et filbrowser vindue.

Husk at lukke den korrekt ned!: 1) luk filbrowservinduet 2) på desktoppen vises et ikon der repræsenterer mp3 afspilleren som en harddisk - højreklik på den og vælg "afmonter arkiv" c) vent til data er skrevet færdig på mp3 afspilleren d) fjern først derefter enheden

Ved du ikke hvordan du får mp3 afspilleren til at lege harddisk så læs videre ...

Hvad er model-navnet for din 'Philips GoGear MP3' afspiller?
Jeg skal bruge dens manual for at kunne vejlede dig om hvordan sættes til at være en USB Mass-Storage Device. (det kan de fleste USB enheder - både mit kamera og min N95 mobiltelefon kan det trick)

Der er produceret 136 forskellige modeller af Philips Go Gear MP3 afspilleren, og du finder modelnavnet sådan her:
Åbn http://www.philips.dk/index.page i en browser
> Vælg "Denmark/Dansk" i rullegardinsmenu øverst til højre
> Klik på "Produktsupport" fanebladet
> Klik på "Supportstartside" nederst til venstre
> Klik på "Software og Drivere" fanebladet
> Skriv i søgefeltet "philips gogear mp3" (uden anførselstegn)

Post i denne tråd det modelnavn (fra "model" kolonnen) der passer med din Philips Go Gear MP3 afspiller.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
fretplay

Indlæg af fretplay »

afspilleren er en;
SA 1922/02

-Har nogelunde samme problem med en tlf. -Sony Ericsson , måske du kan hjælpe med den også når vi har fået den her til det??

-Lige en ting dog, -mp3 afspilleren kan ikke sættes til masselager, eller for den sags skyld -den connecter stort set bare.

vh
lath

Indlæg af lath »

fretplay skrev:afspilleren er en;
SA 1922/02

-Har nogelunde samme problem med en tlf. -Sony Ericsson , måske du kan hjælpe med den også når vi har fået den her til det??

-Lige en ting dog, -mp3 afspilleren kan ikke sættes til masselager, eller for den sags skyld -den connecter stort set bare.

vh

På Philips siden for support af din GoGear står der at du bør opdatere enhedens firmware (softwaren inde i enheden) - hvilket kun kan ske fra en windows dåse.

Sony Ericsonen hører til i en ny tråd - det er meget dårlig stil at blande 2 forkellige ting sammen.

Nå, men det ser ud til at der er massive problemer med GoGear - uanset modelnavn, så vi tager den i små trin:

Først skal jeg have lidt ekstra information via nogle terminal-kommandoer:
  • 1) Åbn Programmer > Tilbehør > Terminal
  • 2) Når goGear enheden ikke er tilsluttet
    Hvad er resultatet af:

Kode: Vælg alt

mount

?
  • 2) Når goGear enheden er tilsluttet

Vigtigt: Husk at vente lidt før du indtaster næste kommando - kernen og filsystem-servere/drivere skal lige have en chanche for at registrere enheden.

Hvad er resultatet af:

mount

?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
fretplay

Indlæg af fretplay »

hejsa
sorry med tlf der, det slog mig bare lige at det var lidt samme stil som problem som med mp3 eren hehe, -men er helt enig -hører ikk hjemme her, og skal ikke gentage sig.

-Kan ikk komme til en windows dåse før om en uges tid men her er outputtet af mount uden mp3 som det er nu hvis det kan bruges,

/dev/sda1 on / type ext3 (rw,relatime,errors=remount-ro)
tmpfs on /lib/init/rw type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
sysfs on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=620)
fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
lrm on /lib/modules/2.6.28-14-generic/volatile type tmpfs (rw,mode=755)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/nolle/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=nolle)

og her med mp3 ;
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/nolle/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=nolle)

hvis ikke det kan bruges vender jeg tilbage når jeg har opdateret mp3 eren
lath

Indlæg af lath »

fretplay skrev:hejsa
sorry med tlf der, det slog mig bare lige at det var lidt samme stil som problem som med mp3 eren hehe, -men er helt enig -hører ikk hjemme her, og skal ikke gentage sig.

-Kan ikk komme til en windows dåse før om en uges tid men her er outputtet af mount uden mp3 som det er nu hvis det kan bruges,

og her med mp3 ;

hvis ikke det kan bruges vender jeg tilbage når jeg har opdateret mp3 eren

Ser ikke ud til at Linux opdager din enhed som en harddisk, så prøv at åbne Programmer > System værktøjer > Device Manger (fra pakken gnome-device-manager, klik
for at aktivere en installation via pakkesystemet)

Kan du finde din mp3 afspiller der?

/Lars
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

Hej fretplay

Måske har du fået den til at fungere, men jeg har også en sådan gogear, men med typebetegnelse sa1942/02 mp3 istedet for 1922/02, og den fungere upåklageligt sammen med ubuntu 9.04. Måden jeg får den til at fungere på er at gogear er slukket, den plugges ind i pc usb stik og når jeg gør det tænder displayet på gogear og jeg trykker ok på mp3 afspilleren for at bekræfte at jeg ønsker en forbindelse. Dvs den finder ikke automatisk forbindelsen, men jeg skal bekræfte at jeg ønsker forbindelse. Efter det så åbner den uden problem op for indholdet.

Edit: Jeg så nu at du har skrevet at mp3 spilleren viser at det er forbindelse.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
fretplay

Re: Problem med Phillips gogear mp3 afspiller -problem fundet

Indlæg af fretplay »

hejsa
tak for alle de gode henvendelser, og undskyld jeg først svarer nu.
Tror jeg har fundet problemet, og det er sg slet ikke mp3 afspilleren, -sad med en usbstick den anden dag og bøvlede helt vildt frem og tilbage, -tror sg der er noget galt med usb indgangene i computeren, for da vi kom til at snakke om det fandt vi ud af at mere eller mindre alt hvad der hedder usb devices som vi har haft sluttet til computeren har ikke villet virke.
-Det lader til at efter hvad jeg kan se så kommer der overhovedet ingen forbindelse igennem computeren, og det kan man jo lissom ikk rigtig blame softwaren for hehe

Så det ser ud til at jeg har haft lavet en masse påstyr for ingen verdens nytte hehe -sorry.
lath

Re: Problem med Phillips gogear mp3 afspiller -problem fundet

Indlæg af lath »

fretplay skrev:hejsa
tak for alle de gode henvendelser, og undskyld jeg først svarer nu.
Tror jeg har fundet problemet, og det er sg slet ikke mp3 afspilleren, -sad med en usbstick den anden dag og bøvlede helt vildt frem og tilbage, -tror sg der er noget galt med usb indgangene i computeren, for da vi kom til at snakke om det fandt vi ud af at mere eller mindre alt hvad der hedder usb devices som vi har haft sluttet til computeren har ikke villet virke.
-Det lader til at efter hvad jeg kan se så kommer der overhovedet ingen forbindelse igennem computeren, og det kan man jo lissom ikk rigtig blame softwaren for hehe

Så det ser ud til at jeg har haft lavet en masse påstyr for ingen verdens nytte hehe -sorry.

Prøv at tilslutte en USB hub (med ekstern 5 volt strømforsyningsadapter) - det har løst mine problemer med at min laptop deler den samme strømforsyning for USB, hvilket bryder med USB standarden (på dens elektronik lag).

For hver USB port skal der kunne leveres +5 volt ved max 500 milliAmpere (0,5 A.=5 unit loads), som er kortslutningssikret. I USB 3.0 er en unit load = 0,15 A. og max strøm i USB 3.0 er derfor 6 x 0,15 A. = 0,9 A. pr USB port, da USB 3.0 har fra 1 til 6 unit loads.

Det betyder at en 4 port USB 2.0 hub skal kunne levere 4 x 0,5 A. = 2 A. + strømmen som USB hub-controlleren selv bruger

/Lars
fretplay

Indlæg af fretplay »

jeg har nu sat mp3 afspilleren i en anden bærbar som også kører ubuntu, -dog med den sidste nye version 9.10, og her siger det bare PLOP og så dukker den op som et flytbart medie, -kan det tænkes jeg mangler et og andet i den anden comp af en driverfil eller noget??? -Vil helst ikke opdatere den anden comp til den nye, da det ikke er min og jeg ikke rigtig kan yde ejeren nogen support til den nye ubuntu.
lath

Indlæg af lath »

fretplay skrev:jeg har nu sat mp3 afspilleren i en anden bærbar som også kører ubuntu, -dog med den sidste nye version 9.10, og her siger det bare PLOP og så dukker den op som et flytbart medie, -kan det tænkes jeg mangler et og andet i den anden comp af en driverfil eller noget??? -Vil helst ikke opdatere den anden comp til den nye, da det ikke er min og jeg ikke rigtig kan yde ejeren nogen support til den nye ubuntu.

Det ber linux kernen som indeholder drivere, så den nyeste linux kerne løser normalt mange problemer.

Du bruger

uname -a

til at finde ud af hvilken version af linux kernen du bruger nu.

I Synaptic (som åbnes fra System > Administration menuen) finder du så den nyeste linux kerne og installerer dem., genstarter, og prøver igen.

Hvis det ikke virker må du installere den nyeste version af Ubuntu ved at bruge en opgradering (fra System > Administration > Opdateringshåndtering. Klik på samme knap som pilen peger på på billedet.
Billede
Husk at følge instruktioner fra https://help.ubuntu.com/community/KarmicUpgrades, og husk at du kun successfuldt kan opgradere til Ubuntu 9.10 fra Ubuntu 9.04!

/Lars
fretplay

Indlæg af fretplay »

lath skrev:
fretplay skrev:jeg har nu sat mp3 afspilleren i en anden bærbar som også kører ubuntu, -dog med den sidste nye version 9.10, og her siger det bare PLOP og så dukker den op som et flytbart medie, -kan det tænkes jeg mangler et og andet i den anden comp af en driverfil eller noget??? -Vil helst ikke opdatere den anden comp til den nye, da det ikke er min og jeg ikke rigtig kan yde ejeren nogen support til den nye ubuntu.

Det ber linux kernen som indeholder drivere, så den nyeste linux kerne løser normalt mange problemer.

Du bruger

uname -a

til at finde ud af hvilken version af linux kernen du bruger nu.

I Synaptic (som åbnes fra System > Administration menuen) finder du så den nyeste linux kerne og installerer dem., genstarter, og prøver igen.

Hvis det ikke virker må du installere den nyeste version af Ubuntu ved at bruge en opgradering (fra System > Administration > Opdateringshåndtering. Klik på samme knap som pilen peger på på billedet.
Billede
Husk at følge instruktioner fra https://help.ubuntu.com/community/KarmicUpgrades, og husk at du kun successfuldt kan opgradere til Ubuntu 9.10 fra Ubuntu 9.04!

/Lars

Vil prøve at se på det med kernen og skriver så tilbage
-men på forhånd tak for interessen