hejsa
Fik s lige opgraderet til den nye.
ser sg ellers flot ud, men undrer mig lidt, for min maskine er godt nok blevet lang tid om opstart, det er som om at den kører to loadskærme, -
Den ene er den almindelige som ubuntu heletiden har haft, den er bare blevet monster langsom.
Den anden er den nye, hvor ubuntu står i "lysskrift" som så også står og kører.
-Er det meningen at der skal køre 2.
-Og kan man umiddelbart gøre noget for at den starter hurtigere op??
-Ved godt at vi snakker en lige udkommet version, og der derfor sikkert er en del børne sygdomme, og at der jo er kommet flere ting til end i tidligere versioner, så den lærdom behøvs jeg ikk få.
-Det kører også fint nok når jeg er inde i ubuntu, det kun opstarten der driller lidt.
Vh
ubutu 9.10 +kerneproblem -LØST efter geninstallation
-
- Geografisk sted: Sdr jylland
ubutu 9.10 +kerneproblem -LØST efter geninstallation
Senest rettet af fretplay 4. nov 2009, 16:00, rettet i alt 3 gange.
-
Re: ubutu 9.10
wupsi
Kan se nu at der kommer en fejlmelding om et alvorligt kerneproblem, -kan det være problemert??
-Og nogen der muligvis ved om jeg kan gøre noget ved det manuelt?
Kan se nu at der kommer en fejlmelding om et alvorligt kerneproblem, -kan det være problemert??
-Og nogen der muligvis ved om jeg kan gøre noget ved det manuelt?
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: ubutu 9.10 +kerneproblem
To ting kunne måske være interessante for dig.
I mappen /var/log er der en fil der hedder syslog, der vil du sikkert kunne se evt. fejl der opstår under boot. Brug kolonnen med tidspunkt til at finde den boot det drejer sig om.
Hvis du vil gå skridtet videre, kan du installere bootchart:
Når du herefter booter vil programmet placeret en lille illustrativ grav over din boot fase i mappen /var/log/bootchart. Der er sikkert nogen her der kan hjælpe dig med at tolke den hvis det kniber.
Se også her: https://wiki.ubuntu.com/BootCharting
Det er i øvrigt det der er i mappen /var/log... nemlig logfiler.
Den nemme måde at komme til (de fleste af dem på - gælder vist ikke for bootchart), er System->Administration->Logfilsfremviser. Her kan du så vælge syslog, eller hvad hjertet måtte begære.
I mappen /var/log er der en fil der hedder syslog, der vil du sikkert kunne se evt. fejl der opstår under boot. Brug kolonnen med tidspunkt til at finde den boot det drejer sig om.
Hvis du vil gå skridtet videre, kan du installere bootchart:
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install bootchart
Når du herefter booter vil programmet placeret en lille illustrativ grav over din boot fase i mappen /var/log/bootchart. Der er sikkert nogen her der kan hjælpe dig med at tolke den hvis det kniber.
Se også her: https://wiki.ubuntu.com/BootCharting
Det er i øvrigt det der er i mappen /var/log... nemlig logfiler.
Den nemme måde at komme til (de fleste af dem på - gælder vist ikke for bootchart), er System->Administration->Logfilsfremviser. Her kan du så vælge syslog, eller hvad hjertet måtte begære.
-
okay har været inde og kigge på syslog filerne, -nogen der kan fortælle hvad jeg kigger efter for der står da en milliard forskellige ting hehe
-
- Redaktør
Tag en boot af gangen, se efter tidspunktet i første kolonne. Når det så er sagt, så ved jeg ikke rigtig, men noget der ligner en fejlmeddelelse. Og noget med kernel, som du jo siger du fik en fejl fra.
Men bootchart er garanteret mere overskuelig.
Hvor lang er din boot-tid ca. nu? F.eks. indtil du ser uret på panelet øverst til højre.
Men bootchart er garanteret mere overskuelig.
Hvor lang er din boot-tid ca. nu? F.eks. indtil du ser uret på panelet øverst til højre.
-
zob skrev:
Lidt over et minut efter opstart af computeren er jeg inde i den gamle loadscreen
Herefter går der ca 45 sec før denne er kørt
-Et par secunder efter er jeg så inde i den nye loadscreen
-Herefter går der så ca et halvt min før jeg kan skrive login
-Efter alt er kørt og programmet er klar til brug -med ur og det hele er der ca i alt gået 3 min og et par og fyrre sec.
-med den gamle ubuntu tror jeg ikke der gik ret meget over 1,5 min
-
okay sidder lige og kigger syslog nu og har fundet flg, -nogen der ved hvad der er hvad og hvad der er at gøre??
Fretplay kernel: [ 14.302678] sis96x_smbus: probe of 0000:00:02.1 failed with error -16
Fretplay NetworkManager: <WARN> default_adapter_cb(): bluez error getting default adapter: The name org.bluez was not provided by any .service files
Der er så 2 syslog og den anden siger;
Fretplay NetworkManager: <WARN> check_one_route(): (eth0) error -34 returned from rtnl_route_del(): Sucess#012
Fretplay kernel: [ 15.977434] sis96x_smbus: probe of 0000:00:02.1 failed with error -16
-hvis der er stemning for det kan jeg godt poste hele filerne, -hvis der er nogle dejlige mennesker der ved noget om det. -af hvad jeg kan se er det vel mest den der Fretplay Kernel bla bla bla der er problemet, for mit netværk kører sg fint.
Fretplay kernel: [ 14.302678] sis96x_smbus: probe of 0000:00:02.1 failed with error -16
Fretplay NetworkManager: <WARN> default_adapter_cb(): bluez error getting default adapter: The name org.bluez was not provided by any .service files
Der er så 2 syslog og den anden siger;
Fretplay NetworkManager: <WARN> check_one_route(): (eth0) error -34 returned from rtnl_route_del(): Sucess#012
Fretplay kernel: [ 15.977434] sis96x_smbus: probe of 0000:00:02.1 failed with error -16
-hvis der er stemning for det kan jeg godt poste hele filerne, -hvis der er nogle dejlige mennesker der ved noget om det. -af hvad jeg kan se er det vel mest den der Fretplay Kernel bla bla bla der er problemet, for mit netværk kører sg fint.
-
- Redaktør
Hold da op. Det er ca. 4 gange så lang tid som det tager min.
Prøv lige at installere det der bootchart, det kunne være interessant at se. Og lettere læseligt og nemmere at poste.
Prøv lige at installere det der bootchart, det kunne være interessant at se. Og lettere læseligt og nemmere at poste.
-
okay jeg prøver boochart, og poster output så
-
det sg da noget lort det her, -
Da jeg startede com op i dag ville den ikke køre ordentlig, -kom slet ikke ind i systemet.
Så tænkte jeg nåh ja, så sætter jeg da bare lortet op igen, -vha cd.
'Nu er det sådan at den bærbare jeg satte det op fra ingen cd drev har, så måtte få den til at køre vha en ekstern drev m usb,< og det fik jeg da også, lige indtil den så skulle installere GRUB. -Så ville den pludselig ikke hente mere fra min ubuntucd, -CRAP tænkte jeg, der var ikk så meget mere at gøre, og skulle til at spise, så jeg slukkede lortet, -godt gal i skralden.
Ja så er problemet jo ligesom nu at der ikke ligger noget på comp, og jeg kan ikke installere en boot entry til cddrevet på usb -"har den ikke i standard" -så hva faen gør jeg, -det eneste jeg får er en fejl melding nr 15, hvilket sikkert har at gøre med at der ikke er installeret fra Grub og fremefter.
Det noget hø er jeg klar over, men er der nogen der har en ide vil jeg være MEGET glad.
vh
Da jeg startede com op i dag ville den ikke køre ordentlig, -kom slet ikke ind i systemet.
Så tænkte jeg nåh ja, så sætter jeg da bare lortet op igen, -vha cd.
'Nu er det sådan at den bærbare jeg satte det op fra ingen cd drev har, så måtte få den til at køre vha en ekstern drev m usb,< og det fik jeg da også, lige indtil den så skulle installere GRUB. -Så ville den pludselig ikke hente mere fra min ubuntucd, -CRAP tænkte jeg, der var ikk så meget mere at gøre, og skulle til at spise, så jeg slukkede lortet, -godt gal i skralden.
Ja så er problemet jo ligesom nu at der ikke ligger noget på comp, og jeg kan ikke installere en boot entry til cddrevet på usb -"har den ikke i standard" -så hva faen gør jeg, -det eneste jeg får er en fejl melding nr 15, hvilket sikkert har at gøre med at der ikke er installeret fra Grub og fremefter.
Det noget hø er jeg klar over, men er der nogen der har en ide vil jeg være MEGET glad.
vh
-
Re: ubutu 9.10 +kerneproblem -LØST efter geninstallation
Okay så fik jeg vist has på problemerne.
-Fik fat i en adapter til min harddisk, s jeg kunne smide den i en stationær com jeg havde stående , så installerede jeg mit styresystem igen og nu ser det ud til at det hele funker, -
men tusind tak for al hjælpen
-Fik fat i en adapter til min harddisk, s jeg kunne smide den i en stationær com jeg havde stående , så installerede jeg mit styresystem igen og nu ser det ud til at det hele funker, -
men tusind tak for al hjælpen
-
- Redaktør
Tillykke.
Tja. Nogle gange er en geninstallation bare den nemmeste udvej. Så kan man glæde sig over at selve installationen efterhånden ikke tager særlig lang tid. Så er der selvfølgelig folks konfigurationer bagefter, men mange af dem kan jo også backes up (som det hedder på godt dansk).
Tja. Nogle gange er en geninstallation bare den nemmeste udvej. Så kan man glæde sig over at selve installationen efterhånden ikke tager særlig lang tid. Så er der selvfølgelig folks konfigurationer bagefter, men mange af dem kan jo også backes up (som det hedder på godt dansk).
-
zob skrev:Tillykke.
Vil give dig fundstendig ret, men havde bare ikke det stik til harddisken som jeg havde brug for... -heldigvis havde en dejlig flink kollega hehe