problem med fonte i karmic koala

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
frederikbjerreandersen
Geografisk sted: København

problem med fonte i karmic koala

Indlæg af frederikbjerreandersen »

Efter installationen af Karmic Koala kom jeg vist til at lege lidt for meget med tilføjelse af fonte - jeg tror, en pakke med fonts fra ubuntustudio skabte problemet: alle tegn i systemmenuer, programmenuer (inkl. Firefox) mv. blev vist som firkanter.

jeg diagnostiserede problemet til, at Ubuntu ikke kan finde skrifttypen 'Sans', som ellers er sat som default systemfont. Den ændrede jeg, så jeg i det mindste kan læse menuerne. Men jeg har stadig et problem (se billederne nedenfor):

- der mangler at blive vist en skrifttype i Ubuntu Software - dvs., der mangler tekst i beskrivelserne af alle programmer
- der er visse skrifttyper Firefox ikke viser (selvom jeg også har ændret default-fonten her til FreeSans). F.eks. kan jeg ikke læse Ubuntu.com (!)

Billede
Billede

Hvad kan jeg gøre for at få rettet op på fontene...evt. "nulstille" dem....
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: problem med fonte i karmic koala

Indlæg af lath »

frederikbjerreandersen skrev:Efter installationen af Karmic Koala kom jeg vist til at lege lidt for meget med tilføjelse af fonte - jeg tror, en pakke med fonts fra ubuntustudio skabte problemet: alle tegn i systemmenuer, programmenuer (inkl. Firefox) mv. blev vist som firkanter.

jeg diagnostiserede problemet til, at Ubuntu ikke kan finde skrifttypen 'Sans', som ellers er sat som default systemfont. Den ændrede jeg, så jeg i det mindste kan læse menuerne. Men jeg har stadig et problem (se billederne nedenfor):

- der mangler at blive vist en skrifttype i Ubuntu Software - dvs., der mangler tekst i beskrivelserne af alle programmer
- der er visse skrifttyper Firefox ikke viser (selvom jeg også har ændret default-fonten her til FreeSans). F.eks. kan jeg ikke læse Ubuntu.com (!)

Billede
Billede

Hvad kan jeg gøre for at få rettet op på fontene...evt. "nulstille" dem....

På Live CDen skulle der være mulighed for at reparere et eksisterende system, måske allerede lige efter at CDen har bootet.

Husk at køre Opdateringshåndtering fra System > Administration straks efter at du igen kører normalt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
frederikbjerreandersen

Hej Lars,

jeg kan ikke se, der er mulighed for at reparere installationen via. LiveCD'en (?!?!).

Jeg har også prøvet med "sudo apt-get -f install" i en terminal (i tilfælde af ufuldstændige pakker etc.), men svaret er, at 0 pakker bliver opdateret..

andre bud på, hvad jeg kan gøre???
lath

Indlæg af lath »

frederikbjerreandersen skrev:Hej Lars,

jeg kan ikke se, der er mulighed for at reparere installationen via. LiveCD'en (?!?!).

Jeg har også prøvet med "sudo apt-get -f install" i en terminal (i tilfælde af ufuldstændige pakker etc.), men svaret er, at 0 pakker bliver opdateret..

andre bud på, hvad jeg kan gøre???

Efter opstart:

• Tryk taste-kombinationen CTRL+ALT+F1 (F1 er tasten mærket "F1", og ikke ("F" og "1")).

Skulle du få brug at komme tilbage til det grafiske system kan du taste tastekombination CTRL+ALT+F7. Husk dog lige at logge ud af tekst-konsollen med:

Kode: Vælg alt

exit
  • Login via tekst-konsollen. (der skrives ikke noget på skærmen imens du indtaster kodeordet)
  • Kør først denne kommando. Udfør kommandoen:

sudo apt-get update
  • Som efterfølges af denne kommando, der reparerer alle pakker (pakkernes filer). Udfør kommandoen:

sudo apt-get install --fix-missing
  • Nu bliver du nødt til at genstarte systemet for at være sikkert på at alt virker. Udfør kommandoen:

sudo shutdown -r now

Håber at det reparerer dit system.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
frederikbjerreandersen

tak for svaret, som jeg vil skrive mig bag øret til en anden gang.

I dette tilfælde viste min hovedpine sig dog at stamme fra begrænsninger i rettigheder til nogle font-filer (undermapper i Truetypes-mappen) - de måtte kun tilgås af root, og kunne derfor ikke loades af Firefox eller andre programmer, når jeg bare var logget på med mit brugernavn.

løsning: ændring af rettighederne til font-filerne gennem Nautilus.
lath

Indlæg af lath »

frederikbjerreandersen skrev:tak for svaret, som jeg vil skrive mig bag øret til en anden gang.

I dette tilfælde viste min hovedpine sig dog at stamme fra begrænsninger i rettigheder til nogle font-filer (undermapper i Truetypes-mappen) - de måtte kun tilgås af root, og kunne derfor ikke loades af Firefox eller andre programmer, når jeg bare var logget på med mit brugernavn.

løsning: ændring af rettighederne til font-filerne gennem Nautilus.

Jeg undrer mig over hvordan det er lykkedes dig at rode rundt i Truetype font filerne. Den nemmeste måde at få det helt rigtigt på er at geninstallere den pakke hvorfra filerne stammer eller endnu nemmere: Bare alle pakker der har noget med en font at gøre.

Det er en dårlig ide ikke at opretholde det sikkerhedsniveau at kun root kan læse og skrive i font filer og mapper, og at alle andre godt må læse dem/liste indhold af mapper.
Har du lavet en font fil skrivbar (w) for others(=alle andre), eller dig selv kan den slettes.

/Lars