Mit problem er et resultat af installationen af ubuntu 9.10.
Jeg har 2 bruger. Mig og min kone.
Jeg har opdelt harddisken i 3. swap, / og /home. Så den eneste der bliver rørt ved er swap og /
mit /home er intakt fra 9.04 til 9.10.
Under installationen kan jeg kun oprette en bruger som under 9.04. Derved er der adgang til alle dennes data som om intet var sket. Men den anden bruger skal oprettes under "bruger og grupper". Men det kan jeg ikke fordi der allerede er en mappe med det navn.
Det jeg ville gøre er at oprette en ny bruger. Derefter gksudo nautilus og flytte tidligere brugers data til den nye. Ændre rettighederne til ny bruger og så bare komme videre.
Men jeg kan ikke masse ændre rettigheder. Altså skal jeg sidde og ændre hver fil og mappe.
Hvordan kan jeg masse ændre en mappe og alle dets undermapper og filer???
Og hvis der er nogen der kan fortælle mig hvad jeg skulle have gjort i første omgang? Der må da være en løsning der er bedre end min?
Og er der nogen der kan henvise til en overskuelig guide der forklare på en god måde hvordan rettigheder og grupper virker og kan bruges?
På forhånd tak.
Simon
Rettighedsproblemer med en brugers hjemme mappe.
-
-
- Geografisk sted: Køge
Re: Rettighedsproblemer med en brugers hjemme mappe.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Jeg ved ikke om denne her er god nok:
http://gd.tuwien.ac.at/linuxcommand.org/lts0070.html
Så vidt jeg kan se er det mest essentielle spørgsmål i dit indlæg, hvordan man fortæller kommandoen chmod (eller chown) at den skal gøre det du fortæller den - ikke kun for en bestemt fil eller mappe - men for alle undermapper og filer.
Det gør du ved at tilføje -R. Eksempel:
EDIT: Nå Thomas var hurtigere.
http://gd.tuwien.ac.at/linuxcommand.org/lts0070.html
Så vidt jeg kan se er det mest essentielle spørgsmål i dit indlæg, hvordan man fortæller kommandoen chmod (eller chown) at den skal gøre det du fortæller den - ikke kun for en bestemt fil eller mappe - men for alle undermapper og filer.
Det gør du ved at tilføje -R. Eksempel:
Kode: Vælg alt
chmod -R "ønsket ændring"
Kode: Vælg alt
chown -R "ønsket bruger"
EDIT: Nå Thomas var hurtigere.
-
Det er bare fjong. tak for hjælpen.
Ville bare godt at man kunne gøre det fra gksudo nautilus. Men terminal arbejdet lykkedes.
Simon
Ville bare godt at man kunne gøre det fra gksudo nautilus. Men terminal arbejdet lykkedes.
Simon
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
faktisk kan du når du opretter en ny bruger vælge at bruge en "anden" mappe til /home mappe. på den måde kan du slippe for at kopiere filer rundt