9.10

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Kvik
IRC nickname: kvik
Geografisk sted: Söderhamn, Sverige

Re: 9.10

Indlæg af Kvik »

Hej

Man kan ikke bare gør så den bare bruger 10 sek i stedet?
Med Venlig hilsen
Kvik

Blog: http://kviksworld.wordpress.com
----------------------------------------------------------------
Acer Aspire 5741G Ubuntu 12.04
----------------------------------------------------------------
Lubuntu 12.04
Pentium 4 3GHz
1GB ram
GeForce 6600GTS (tror jeg)
80 GB HD
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Er det CO2 besparelser du er ude i?

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål. Enten er det 60 sekunder eller ingenting.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Kvik skrev:Hej

Man kan ikke bare gør så den bare bruger 10 sek i stedet?

Jeg har set en pakke man kunne installere.

Den hedder GShutdown:
Billede

GShutdown is a utility which allows you to schedule the shutdown or restart of your computer. With it you can simply and quickly choose the turn off time at either a specific time or after a countdown.
The graphical user interface uses Gtk+2.

I Ubuntu Softwarecenter findes den under Tilbehør.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Smart nok. Men har du prøvet den. Mit gæt er at den ikke erstatter, men kommer oveni de 60 sekunder der er i forvejen. Jeg har også kikket efter en løsning, især fordi den jo må være der. Det ligner ikke linux at have sådan en ukonfigurerbar tingest.
Men de fleste kommer frem til (i diverse fora) at der for så vidt ikke er så megen grund til at ændre det. Enten kan man lide at kunne sætte computeren til at lukke ned og gå på toilettet for kun at komme styrtende tilbage med bukserne om hælene fordi man glemte at tjekke hvornår den sidste bus går. Så er det jo meget smart. Eller også syntes man at det er åndssvagt at man skal klikke to gange når man lukker ned, og så er 10 sekunder også for meget - så skal man klikke alligevel.
Men det er nu irriterende at man ikke kan ændre det. Bare fordi...
lath

Indlæg af lath »

zob skrev:Smart nok. Men har du prøvet den. Mit gæt er at den ikke erstatter, men kommer oveni de 60 sekunder der er i forvejen. Jeg har også kikket efter en løsning, især fordi den jo må være der. Det ligner ikke linux at have sådan en ukonfigurerbar tingest.
Men de fleste kommer frem til (i diverse fora) at der for så vidt ikke er så megen grund til at ændre det. Enten kan man lide at kunne sætte computeren til at lukke ned og gå på toilettet for kun at komme styrtende tilbage med bukserne om hælene fordi man glemte at tjekke hvornår den sidste bus går. Så er det jo meget smart. Eller også syntes man at det er åndssvagt at man skal klikke to gange når man lukker ned, og så er 10 sekunder også for meget - så skal man klikke alligevel.
Men det er nu irriterende at man ikke kan ændre det. Bare fordi...

GShutdown feature ifølge http://gshutdown.tuxfamily.org/en/wiki/doku.php?id=features (Wiki er lige nu (31. okt 2009, kl13:12 UTC+1) nede for vedligeholde lader det til, feautures liste herunder er en side som er cached af Google):

# Three different ways to schedule the turn off time : « at time and date », « after a delay », « now ».
# Display notification to warn the user about time left.
# Systray icon.
# visual notifications.
# Select custom command for the different actions supported : Shutdown, Restart and Logout.
# Shutdown and restart with GNOME, KDE and XFCE using GDM or KDM without need to be root.

Ifølge feature listens 1. linie, så du gætter forkert (hint: now), som nok er inspireret af shutdown CLI kommandoen:

Kode: Vælg alt

#shutdown -h now

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det ville ikke være første gang jeg gætter forkert så.

Jeg kan bare huske at jeg har brugt gshutdown engang på en ældre ubuntu version (kan flere sjove ting). Og jeg tænkte bare at det ikke var sikkert, de har taget højde for den extra feature at der nu i ubuntu er indsat en forsinkelse på shutdown. Og at man så ligesom ville få kød med kød.

Men det er jo sikkert CLI shutdown kommandoen der sidder et eller andet sted og trækker i trådene i forvejen i nye ubuntu-versioner. Så kunne man bare komme frem til den...

Men igen, hvis man bare vil slå det fra er nemmeste løsning stadig:
ALT+F2 - gconf-editor - apps - indicator-session - ændre værdi.
Tror jeg.

PS: Det er for resten en meget lidt konkret titel til en tråd der handler om at lukke computeren ned.
Jerrik
IRC nickname: Jerrik
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Jerrik »

Jeg har ikke installeret 9.10 endnu, men i 9.04 kan man højreklikke på panelet, og vælge Tilføj til panel. Der er en knap, som hedder Sluk maskinen (og har samme design som PC'ens slukknap), og den slukker øjeblikkeligt.

Hvorfor iøvrigt ikke bare bruge PC'ens slukknap.... ?
lath

Indlæg af lath »

Jerrik skrev:Hvorfor iøvrigt ikke bare bruge PC'ens slukknap.... ?

Fordi at Linux skal have en chance for at lukke pænt ned - det er længe siden at man bare kunne tage strømmen til computeren uden at operativsystemet bliver alvorligt sur på dig.
Du kan smadre hele filsystemer og masser af dokumenter på det - fordi at data til filer i et filsystem bliver gemt i en buffer (=midlertidlig hukommelsesområde), når programmer gemmer data. Den buffer skal skrives ned på harddisken før du lukker, ellers har du smadrede dokumenter.

/Lars
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

Jeg har forsket lidt i det, og du skal søge efter en fil der hedder "sleep 60" - Jeg gætter på, at oplysningerne ligger der i.

Og har du nod på det er her en link til version 0.2 af Indicator Applet:

https://edge.launchpad.net/indicator-applet
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

så fik jeg hoved og hale på dette problem også...
den nemme løsning et at hoppe i terminalen, (eller bruge [alt]+[f2]) og skrive følgende:

gconftool-2 -s '/apps/indicator-session/suppress_logout_restart_shutdown' --type bool true

nu vil maskinen droppe de der 60 sekunder
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Jerrik
IRC nickname: Jerrik
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Jerrik »

lath skrev:
Jerrik skrev:Hvorfor iøvrigt ikke bare bruge PC'ens slukknap.... ?

Fordi at Linux skal have en chance for at lukke pænt ned - det er længe siden at man bare kunne tage strømmen til computeren uden at operativsystemet bliver alvorligt sur på dig.
Du kan smadre hele filsystemer og masser af dokumenter på det - fordi at data til filer i et filsystem bliver gemt i en buffer (=midlertidlig hukommelsesområde), når programmer gemmer data. Den buffer skal skrives ned på harddisken før du lukker, ellers har du smadrede dokumenter.

/Lars

Og det er da også længe siden, at Windows begyndte at kontrollere sluk-knappen, så der sker en kontrolleret nedluk når den blev anvendt.
Nu har jeg kun været Linux bruger siden 8.10, men jeg har da aldrig oplevet andet end et pænt nedluk.

/Jerrik
hvm

Indlæg af hvm »

soundpartner skrev:så fik jeg hoved og hale på dette problem også...
den nemme løsning et at hoppe i terminalen, (eller bruge [alt]+[f2]) og skrive følgende:

gconftool-2 -s '/apps/indicator-session/suppress_logout_restart_shutdown' --type bool true

nu vil maskinen droppe de der 60 sekunder
Det hjalp i hvert fald mig; tak for hjælpen, soundpartner!