Drev bliver ikke genkendt (LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
honningbien
IRC nickname: honningbien
Geografisk sted: Lemvig

Drev bliver ikke genkendt (LØST)

Indlæg af honningbien »

Jeg har lige lavet en clean-install af Ubuntu 9.10,men er løbet ind i det problem, at systemet ikke genkender cd-drev eller kameraet.
Hvis der sidder en cd eller usb i maskinen under boot, vil ubuntu opdage det ekstra drev, som jeg kan åbne og arbejde på. Men så snart jeg skifter cd, vil den ikke længere blive genkendt. Så skal jeg boote igen. Og det er jo helt ærligt lidt bøvlet.

Nogen der kan gennemskue, hvor fejlen ligger?
Senest rettet af honningbien 3. nov 2009, 19:56, rettet i alt 1 gang.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Drev bliver ikke genkendt

Indlæg af lath »

honningbien skrev:Jeg har lige lavet en clean-install af Ubuntu 9.10,men er løbet ind i det problem, at systemet ikke genkender cd-drev eller kameraet.
Hvis der sidder en cd eller usb i maskinen under boot, vil ubuntu opdage det ekstra drev, som jeg kan åbne og arbejde på. Men så snart jeg skifter cd, vil den ikke længere blive genkendt. Så skal jeg boote igen. Og det er jo helt ærligt lidt bøvlet.

Nogen der kan gennemskue, hvor fejlen ligger?

Det præcise svar er sandsynligvis: Den forrige CDs filsystem blev ikke unmounted (afmonteret) korrekt eller slet ikke afmonteret fra / (root).
På mere jævnt dansk så har Linux kernen stadig en data om at den forrige CD stadig er i CD drevet, da den forrige CD ikke er blevet korrekt fjernet.

Du skal huske at højre-klikke på drevet, og så vælge "afmontér arkiv" eller "skub ud". Vent til Ubuntu er færdig med at bruge drevet: Normalt en 5-10 sekunders tid.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
honningbien

Indlæg af honningbien »

lath skrev:Du skal huske at højre-klikke på drevet, og så vælge "afmontér arkiv" eller "skub ud". Vent til Ubuntu er færdig med at bruge drevet: Normalt en 5-10 sekunders tid.
/Lars

Så simpelt er det desværre ikke. Hvis jeg booter uden cd i cd-rom drevet (eller uden at have kameraet sat i en usb-port) må jeg opgive at få kontakt med drevene. Lægger jeg f.eks. en musik-cd i drevet, vil den ikke blive vist på hverken skrivebordet eller under menuen steder.
honningbien

Indlæg af honningbien »

Denne tråd har udviklet sig til et af de underlige tilfælde, hvor problemet bare er blevet løst. Og jeg aner faktisk ikke præcist, hvad der er sket. Men lige nu fungerer det....