Min arbejdsgiver har skiftet udbyder fra TDC til Telenor,så jeg har fået ny router. Min maskine er delt mellem windows xp og ubuntu 9.04. Med windows fungerer det som det skal, men efter at have fået ny router oplever jeg følgende når jeg starter op i ubuntu: Jeg har tilsyneladende (kablet) netforbindelse, men kun googles sider (gmail, reader, gcal osv.) virker.
Nogle idéer til hvad det skyldes?
Kun google med ny adsl-udbyder
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Kun google med ny adsl-udbyder
mlc skrev:Min arbejdsgiver har skiftet udbyder fra TDC til Telenor,så jeg har fået ny router. Min maskine er delt mellem windows xp og ubuntu 9.04. Med windows fungerer det som det skal, men efter at have fået ny router oplever jeg følgende når jeg starter op i ubuntu: Jeg har tilsyneladende (kablet) netforbindelse, men kun googles sider (gmail, reader, gcal osv.) virker.
Nogle idéer til hvad det skyldes?
1)
Enten har du en internetforbindelse eller også har du slet ingen internetforbindelse. (sådan er det altid med netværk - der er ikke noget tilsyneladende).
Prøv at slette cachen i browseren - og se om du kan komme på nettet igen, specielt de Google Docs services du nævner.
Hvis du ikke kan komme igennem til Goggle Docs services, og alle mulige andre steder på internettet, efter at have slettet cachen, har du ikke en internetforbindelse.
2)
Kan du få adgang til noget af Internettet er det ikke kablet/routeren der er noget i vejen med - på elektronik-niveau, Datalink-laget, og IP laget.
3)
Kører routerens trafik igennem en VPN til virksomheden?
Hvis det er tilfældet kan der sidde en firewall, og kun tillade internettrafik, som følger firmaets politik for internet-brug.
Routeren kan også have nogle firewall regler som du eller IT-service i virksomheden har sat op.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags